” شبي ماندگار با “هوشنگ چالنگي” + تصاویر

ایوب بختیاری : برنامه نیم ساعت دیر شروع شد راستش رابگویم پرواز تاخير داست و بعدش كمي هم تقصیر هوس قهوه ی بی موقع من بود . از لحظه ی دیدنش مهربان بود. در کافه که بودیم .تمام حرفهایش را دریک جمله یا دوجمله می شود خلاصه کرد : “خودتان رادست کم نگیرید ،نسل خوب […]

ایوب بختیاری : برنامه نیم ساعت دیر شروع شد راستش رابگویم پرواز تاخير داست و بعدش كمي هم تقصیر هوس قهوه ی بی موقع من بود . از لحظه ی دیدنش مهربان بود. در کافه که بودیم .تمام حرفهایش را دریک جمله یا دوجمله می شود خلاصه کرد : “خودتان رادست کم نگیرید ،نسل خوب خلاقی هستید” . وقتی رسیدیم علی جمشیدی داشت میان داری می کرد وخوب از پس این کار برامد دمش گرم وسرش خوش مراسم با صحبت مجری برنامه نبراس میرابیان شروع شد . بعد نوبت جوانترین حافظ خوان ایران شدشهزاد خانم هشت ساله شد .و همه و استاد به وجد آمدند و هوشنگ گفت : من آغاز رابطه ام با شعر از حافظ بوده است ” .

000

صدای دست ها با تعریف من از استاد موسیقی جعفر عطایی اغاز شد و از همه ی ان چیزهایی که برای اعتقادش داده و در مسير هنر اصيل اش مانده است. از گیتار هافنر قدیمی اش ، تا حضورش در جنگ گفتم .بعد از این که با شرافت زیست وموسیقی همیشه دغدغه اش بوده است و شرافتمندانه زيسته است . چشمان استاد پر از احترام بود. مهر اجرا انها که اغاز شد صمیمی بود. اقای موسوی عزیز خواننده گروه با صدای دلنواز و گرمش برای جمع اهل فرهنگ و هنر خواند ، براي اولين با شعري از چارلنگي را پر قدرت و فوق العاده زيبا آغاز كرد. ” فرود ار ذوالفقار را برخواب ابریشم ” صداي موسوي ، یاد استاد محمد نوری را در ذهن ها زنده کرد . استاد هوشنگ چالنگی متعجب و سرخوش بود ، وخوشحال انقدر که در جلسه پرسش وپاسخ یاد این اجرا کرد وبزرگوارانه  از گروه استا د تشکر اجرا که تمام شد.

دوباره زنان جنوب میان داری کردن وشاهنامه خوانی یکی از گرد افرید های جنوب /بانو احمد ی بودکه گرم بود وحماسی باید از استاد عالی پور گرامی که راهنمای شهرزاد خانم وخانم احمدی بود تشکر کرد که در شهر محروم ایذه هنوز چراغ هنر رازنده نگاه می دارد واینچنین شاگردانی مثل شهزاد جان وبانو احمدی راتربیت کرد دست مریزاد گفت در ادامه این دهان افیلیا خانم سارال رویین بود که به اجراب برنامه پرداخت بعد نوبت شاعران شد که نبراس میرابیان به ترتیب نام انان را خواند روزبه صالحی ،سارال رویین ، وحید کیانی ،پروین ازادی مقدم ، ریوف حسن پور ،سیما نقدی ،ابراهیم عالی پور وعادل عبیات که استاد در جلسه پر سش و پاسخ /از همه دوستان تشکر کردند.به شعر وحید کیانی وعادل عبیات لطف داشتند

در ادامه نوبت فردین کوراوند عزیز بود که به چند دقیقه ایی در باره استاد محققانه و عالمانه حرف بزنند . ایشان که در ماهنامه جنوبگان که اخرین پرونده هوشنگ چالنگی را کار کرده بودن با اطلاعات خوبی که در باره ی استاد چالنگی داشتن /جماعت شنونده رابه شوق اورد ند / بعد از صحبت های فردین عزیز نوبت دکتر محمد کیانوش راد ریاست محترم بنیاد خوزستان شناسی شد ومیزبان جلسه اغاز شد که خلاصه حرف های ایشان این بود شاعر متعهد در مقابل شعر خود متعهد نه چیز دیگری . شاعر به ايدئولوژي ، حكومت ، حزب و جناح و قوم ، متعد نيست. تنها متعهد به انسانيت و بسط روابط انساني است .چالنگي شاعر حكومتي و حزبي نبوده و نسيت. چارلنگي شاعر آزاده اي است.

در شعر او حسي لطيف و طبعي منيع را مي يابيم. شعر او را بايد چند باره خواند تا علاوه بر حس زيبا ، اوج معاني را نيز دريافت. او شان شاعران را در شباهتي با شان پيامبران دانست و گفت. شعر بر شاعر نازل مي شود شاعر تجلي حس دريافت شده خود و بيان ان است. شاعرحقيقي ، حتا براي خود نه مي سرايد ، چه رسد براي مخاطبان . فرق هنر شعر با صنعت شعر ان است كه شعر به عنوان صنعت ، توسط شاعر ساخته و بافته مي شود. و حس شاعرانه در ان مفقود است. این جملات که با حرف های معیار رسمی فرق داشت با استقبال جمعیت همراه بود

نوبت بعدی به پر فسور کرم زاده رسید . ایشان از زیست خود با استاد چالنگی از زاویه تازه گفت و سخنان اش را این گونه به پایان رساند ، شاملو با هیچ کس تعارف نداشت سپهری از صراحت شاملو گریزان/وبسیار دیگر دلخور اما همین مرد چالنگی را ابروی شعر فارسی میداند واین باشکوه است نوبت به استادچالنگی رسید .

اكنون نوبت به سخن گفتن استاد چالنگي رسيد و از شعر گفتند و از نگاه حزبي نگري در شعر از نگاه خود به شعر گفتن او گفت : ” من از اين حضور و اين همه شاعران جوان شگفت زده شدم و انتظاري اينچنيني نداشتم. اين نشان مي دهد كه شعر زنده است و اين زندگي موج مي زند و اميدواري به اين جوانان است. او به برخي از اشعار جوانان اشاره كرد و گفت كه فوق العاده است. /نوبت به جلسه پرشش وپاسخ که رسید سوالات رااین گونه می شد تقسیم بندی کرد رابطه استاد با موج ناب / چرابیانیه شعر حجم ار امضا نکردید / رابطه ی ایشان با شاملو ودر اخر جناب چالنگی /شما همراه موج نو بودید /اما. از شعر ای موج نومحسوب نمی شوید /به شعر دیگری ها نزدیکید /اما شعردیگری نبودید /بیانیه شعر حجم را امضا نکردید /موج ناب را متواضعانه مبگویید تلاش علی مقیمی وهرمز علی پور بود وشما از دور دستی براتش داشتید ، حال در هفتاد سالگی شما خود را جزو کدام دسته می دانید ، که ایشان جواب دادند این من نیستم که باید مشخص کنم این شمایید و مخاطبان كه بايد اين را تشخيص دهند. او متواضعانه اما عالمانه به سوالات پاسخ مي داد از شاملو و از مجله فردوسي و از خوشه سخن گفت متن سخنان و پرسش و پاسخ پس از تنظيم در اختيار دوستان قرار حواهد گرفت شب خوش و شب ماندگار و رويدادي خاطره انگيز به خاطرات اهل فرخنگ و هنر استان افزوده شد . جا دارد از همه هنرمندان حاضر و در پايان از استاد چالنگي شاعر خوب جنوبي و مسجد سليماني كه دعوت بنياد را پذيرفتند صميمانه تشكر كرد.

00000 0 1