نابودی ۲۰۰ هزار تن گندم کشاورزان خوزستانی ، چه کسی پاسخگوست؟

نعیم حمیدی : درپی ورود هستک پرباران سودانی که از حدود دو هفته پیش کارشناسان و همچنین سازمان هواشناسی در خصوص پیامدهای آن به دستگاه های اجرایی مربوطه داده بودند ، شاهد بارش های سنگین همراه با طوفان و رعد و برق طی سه روز گذشته بودیم که در نتیجه آن حدود ۱۵۰ هزار هکتار […]

نعیم حمیدی : درپی ورود هستک پرباران سودانی که از حدود دو هفته پیش کارشناسان و همچنین سازمان هواشناسی در خصوص پیامدهای آن به دستگاه های اجرایی مربوطه داده بودند ، شاهد بارش های سنگین همراه با طوفان و رعد و برق طی سه روز گذشته بودیم که در نتیجه آن حدود ۱۵۰ هزار هکتار از گندم‌زارهای آماده برداشت خوزستان بویژه در شهرستان های اهواز ، شوش ، حمیدیه ، کرخه ، شوشتر ، شعیبیه ،‌دزفول ، گتوند ، کارون و…بین ۱۰۰ تا ۵۰ درصد دچار خسارت شد بطوریکه براساس اعلام رئیس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان نزدیک به ۲۰۰ هزار تن گندم یعنی معادل ۲۰ درصد کل گندم های برداشت شده در سال قبل کاملا از بین رفته است

همچنین بنا بر برخی گزارش ها بخشی از گندم های دپو شده در مراکز خرید روباز نیز بدلیل شدت بارش ها تلف شده و آسیب دیده است.

اکنون پرسش اینجاست ، چرا علیرغم هشدارهای سازمان هواشناسی و گزارش رسانه ها هیچ اقدامی برای تامین کمباین مورد نیاز کشاورزان صورت نگرفت؟ چرا باید همچنان برخی مراکز خرید گندم روباز و بدون پوشش باشد؟ کدام سازمان ها مسئول مستقیم این خسارات وارده بخش کشاورزی استان است؟

آیا مدیریت بحران استان چنین موضوعاتی را با توجه به هشدار سازمان هواشناسی پیش بینی و قبل از وقوع جلساتی را با هدف کاهش خسارت ها و تعیین منابع پرداخت خسارات وارده به گندم کاران و باغداران برگزار و صورت مجلس کرده بود؟

متاسفانه هر ساله با وقوع حوادث غیرمترقبه شاهد آسیب دیدن بخش‌ کشاورزی و تحمیل خسارت های سنگین به کشاورزان می باشیم اما در مقابل ، مدیران دستگاه های مربوطه هنگام حوادث با حضور برابر دوربین خبرنگاران و ابراز تاسف و طرح وعده های غیر عملیاتی پس از مدتی کشاورزان را با مشکلات و بدهی های انباشته به مراکز خدمات ، سازمان آب و برق و بازار نهاده های زراعی تنها می گذارند .

انتطار می رود جناب استاندار بعنوان ریاست عالی شورای مدیریت بحران با ملاحظه شرایط بغرنج کشاورزان فورا جلساتی را برای جبران خسارت ها و همچنین بررسی عملکرد دستگاه های اجرایی مربوطه در قبال اینگونه حوادث غیرمترقبه برگزار و با مقصرین و مدیران ناکارآمد برخورد جدی نمایند.