به بهانه ی لغو رونمایی از یک کتاب!

علی درفش : از اوایل هفته جاری یعنی شنبه ۱۹ خرداد۱۴۰۲ بااداره آموزش وپرورش شهرستان شادگان جهت برگزاری مراسم رونمایی از کتاب مجموعه داستان *درجست و جوی گذشته ای نو* ازنویسنده گرامی جناب آقای سیدکاظم قریشی هماهنگی ها و توافق لازم صورت گرفت . بعداز گرفتن موافقت از اداره ، برگزارکنندگان به تدارک برنامه و […]

علی درفش : از اوایل هفته جاری یعنی شنبه ۱۹ خرداد۱۴۰۲ بااداره آموزش وپرورش شهرستان شادگان جهت برگزاری مراسم رونمایی از کتاب مجموعه داستان *درجست و جوی گذشته ای نو* ازنویسنده گرامی جناب آقای سیدکاظم قریشی هماهنگی ها و توافق لازم صورت گرفت . بعداز گرفتن موافقت از اداره ، برگزارکنندگان به تدارک برنامه و دعوت عمومی و خصوصی افراد علاقمند مشغول شدند.
یک روز مانده به مراسم ، باخبر شدیم که اداره آموزش پرورش ابتدا در اقدامی غیر منتظره از اداره ارشاد مجوز برگزاری این برنامه را تلفنی درخواست کرده است . اداره ی ارشاد هم در اقدامی غیر منتظره تر ازما کدملی نویسنده را خواسته تا به قول خودشان از منابع ذیربط استعلام صلاحیت شخص صورت گیرد .سپس بعداز تایید صلاحیت اداره ارشاد ، گوی را به میدان فرمانداری انداختند تا از فرمانداری موافقت صادر گردد‌.
وازمیان این همه، پاسخ نهایی اداره آموزش پرورش ، بسیار قابل تامل وجالب می باشد: *این برنامه فرهنگی است و به آموزش و پرورش ربطی ندارد.*
این اقدامات از نظر نگارنده این سطور غیرمنتظره و عجیب است زیرا:
۱) اجرای برنامه ای صرفا فرهنگی نیاز به این همه تشریفات و کاغذ بازی و دوندگی اداری ندارد.
۲) در زمانی که مردم تحت انواع فشار اقتصادی و سیاسی قرار گرفته اند برگزاری چنین مراسم فرهنگی یاهنری باید بیشتر مورد حمایت مسئولین قرار بگیرند و سنگ اندازی دراجرای این برنامه ها قصد تخریب و تشویش اذهان عمومی را دارد.
۳)برای کتابی که از وزارت ارشاد مجوز چاپ گرفته و راهی بازار کتاب شده است استعلام صلاحیت ازاداره ارشاد شهرستان شادگان معنایی ندارد. و نیز پاسخ اداره ی ارشاد شادگان به آموزش و پرورش ناشی از عدم آگاهی وی از فرایند مجوز گیری یک کتاب است.
۴) اگر برنامه های فرهنگی به شما ربط ندارد واقعا برای شما متاسفیم . درضمن چرا از ابتدا این برنامه را تقبل کردید؟
۵) نگاه امنیتی و تنگ نظری بعضی از مسئولان نسبت به برنامه های فرهنگی و هنری ، آن هم نسبت به برگزارکنندگانی که داوطلبانه از وقت و مال خود هزینه کرده و خواهان کمک به اوضاع فرهنگی شهر هستند ، در شهرستان ما تاکی باید ادامه داشته باشد؟

درپایان ازهمه مسئولینی که برنامه های فرهنگی و هنری مزاحم آنها می شود و خاطر آنها را تلخ می کند عذرخواهی می کنیم و از تلاش آنها برای مبارزه با مسائل فرهنگی وهنری کمال تشکر را داریم.
وانتخاب شایسته آنها را در این مسند، تبریک عرض می کنیم . ولی متاسفانه به آنها اطلاع می دهیم که ما همچنان ادامه خواهیم داد.

به قول شاعر ابالقاسم الشابی:

سَأعیشُ رَغْمَ الدَّاءِ والأَعداءِ

کالنَّسْر فوقَ القِمَّهِ الشَّمَّاءِ