فارسیات ، جبهه بیاد ماندنی – ۴

عبدالله سلامی :….. با خیال پردازی و شایعه پراکنی عوام گرایانه و عدم شناخت کافی از پدیده جنگ ، شروع جنگ روانی در کنار سایر مصائب فیزیکی جنگ ، به اضطراب و نگرانی افکار عمومی مناطق جنگی افزوده بود . از جمله موارد جنگ روانی موثر ، پیش کشیدن موضوع گرا دادن ستون پنجم بود […]

عبدالله سلامی :….. با خیال پردازی و شایعه پراکنی عوام گرایانه و عدم شناخت کافی از پدیده جنگ ، شروع جنگ روانی در کنار سایر مصائب فیزیکی جنگ ، به اضطراب و نگرانی افکار عمومی مناطق جنگی افزوده بود . از جمله موارد جنگ روانی موثر ، پیش کشیدن موضوع گرا دادن ستون پنجم بود ، منشاء و مبداء این نوع از جنگ روانی ، خیال پردازی مناطق امن کشور و ارسال آن به مناطق جبهه و جنگ بود . شاید یکی از دلایل راه اندازی جنگ روانی معطوف به وجود ستون پنجم ، پاسخ به پر کردن خلاء عدم آمادگی کافی برای دفاع نظامی متعارف در یک جنگ کلاسیک بود . زیرا حمله برق آسا و غافلگیرانه لشکرهای ارتش زرهی و پیاده نظام عراق ، نشان داده بود که کشور تازه انقلاب کرده ، هیچگونه آمادگی قبلی برای دفاع نظامی به شیوه کلاسیک در مقابل حمله ی ارتش عراق به مرز و مناطق جنوب غرب و همچنین غرب کشور ، نداشته است . در جبهه فارسیات با تقویت شایعه ی حمله قریب الوقوع نیروهای زرهی عراق برای عبور از سمت غرب به شرق رودخانه کارون ، گروه ما برای ضربه زدن به نیروهای زرهی عراق که پشت در و دیوار خانه های خالی از سکنه روستای بیوض سنگر گرفته بودند ، طرح و نقشه ی عملیاتی تدارک دیده بود .

….. در جبهه های جنگ ، بدلیل عدم حضور خبرنگاران داخلی و خارجی ، اطلاع رسانی حرفه ای از انعکاس واقعیت آنچه در جبهه های جنگ می گذشت ، انجام نمی گرفت . عملا تولید خبر جنگ بصورت غیر حرفه ای به عهده مردم سپرده شده بود . خیال پردازی مردم برای تولید خبر اسباب آن شد تا نام سلاح مخفوفی بنام خمسه ، خمسه ، خلق و بر سر زبانها جاری شود .هیچ اطلاع دقیقی از خصوصیات این سلاح کشنده ارایه نمی شد و هر کسی به تناسب آنچه در ذهن می پروراند از سلاح خمسه ، خمسه ، توصیف می تراشید . در پخش اخبار روزانه و رسمی نیز نام سلاح خمسه ، خمسه برده می شد . در جبهه فارسیات گروه ما به دو دسته تقسیم شده بود ، تعداد پانزده نفر از اعضای گروه برای انجام عملیات ضربه زدن به نیروهای زرهی عراق مستقر در حوالی روستای بیوض ، آمادگی خود را اعلام کرده بودند و نفرات دیگر گروه ، به ادامه ی عملیات عبور دادن جنگ زدگان روستاهای غرب رودخانه کارون که روزانه به تعداد آنها افزوده می شد ، همچنان مشغول بودند .

….. مواضع آتش بارهای توپخانه دور زن عراق جلوتر آمده بود ، زیرا گلوله های توپ از مناطق حاشیه ی به مناطق مرکزی شهر اهواز ، اصابت می کردند ، اقدامات ترک شهر اهواز آهنگ و شتاب بیشتری بخود گرفته بود و در سطح شهر صحنه نقل و انتقال مردم بیشتر از سابق به چشم می خورد . شایعه ی اینکه ستون پنجم به عراقیها گرای مناطق شهر اهواز را به توپخانه عراق می داد اسباب آن شده بود تا ترس و ذهن مردم بیشتر از هر وقت دیگر ، تحریک شوند . بدون اینکه کسی از فن گرا دادن به توپخانه ، اطلاعی داشته باشد ، انگشت اتهام گرا دادن به توپخانه ی عراق ، به سمت آندسته از موتور سواران روستایی که بین روستا و شهر تردد می کردند ، نشانه رفته بود . خیلی زود خبر بازداشت و دستگیری عده ای موتور سوار در شهرهایی که مورد اصابت گلوله های توپخانه ی عراق واقع می شدند ، پخش شده بود . موتور سواران از ترس اتهام و بازداشت ، دستگاه کیلومتر شمار را از بدنه موتورهایشان جدا کرده بودند . در جبهه ی فارسیات ، بر اساس اطلاعات گشت شبانه که قبلا توسط دو نفر از گروه بدست آمده بود ، گروه ۱۵ نفره برای انجام عملیات ضربه زدن به نیروهای زرهی عراق مستقر در روستای بیوض ، صبح زود در دو نوبت با قایق موتوری از شرق رودخانه به غرب آن عبور کرده بودند . از میان اعضا گروه ، تنها یک نفر به تفنگ ضد تانک آر . پی . جی ۷ ، مسلح و یک نفر دیگر نیز یک تیربار سبک خودکار با خود حمل کرده بود . بقیه اعضاء گروه تفنگ کلاشینکوف در دست داشتند و تعدادی نارنجک دستی به کمر بسته بودند .

….. شایعه اینکه ستون پنجم گرای مناطق مسکونی شهر را به توپخانه های عراق می داد یا مخابره می کرد ، اذهان عمومی اهالی مناطق جبهه و جنگ را به شدت ، مشوش ساخته و تحت تاثیر قرار داده بود ، نزد افکار عمومی دانستن اینکه نیروهای ستون پنجم از چه نوع عناصری هستند ؟ از اهمیت بیشتری برخوردار شده بود . سرانجام ، انگشت اتهام به سمت

۱ – عناصر ضد انقلاب

۲ – عناصر خلق عرب

۳ – عناصر طرفدار حزب بعث عراق

نشانه رفته بود . به همین مناسبت ، عملیات بازداشت عناصر مورد سوء ظن و مشکوک ، در دستور کار نیروهای امنیتی و نظارتی ، قرار گرفته بود . اما کماکان موضوع اینکه عناصر ستون پنجم چگونه گرای مناطق شهری را به توپخانه های عراق می دادند یا مخابره می کردند؟ مجهول مانده بود .در جبهه فارسیات ، به نقل از نیروهای ۱۵ نفری عملیات ضربه زدن به تانکهای زرهی عراق ، با پیمودن نزدیک به ۵ کیلومتر پیاده روی و نزدیک شدن به فاصله ی ممکن با محل استقرار تانکهای زرهی عراق که هر کدام با فاصله های نسبتا زیاد از هم پشت خاکریزها سنگر گرفته بودند ، با شلیک یک گلوله آر ، پی ، جی ۷ به سمت یکی از تانکهای زرهی عراق که در تیر رس نسبتا خوبی قرار داشت ، سروع شده بود .

…..ادامه دارد .