رای آگاهانه؛ انتخاب مسئولانه !! / اکبر یاوری

تا جمعه 7 اسفند ماه روز برگزاری دهمین دوره انتخاب نمایندگان مجلس شورای اسلامی 66 روز باقی مانده است ؛ 66 روز پرالتهاب! اکنون کشور در آستانه انتخاباتی بزرگ در مسیر مردم سالاری گام برمی دارد. خوشبختانه در این دوره شاهد نام نویسی کاندیداهایی ازطیف­ های مختلف هستیم و این می تواند مبین این موضوع […]

تا جمعه 7 اسفند ماه روز برگزاری دهمین دوره انتخاب نمایندگان مجلس شورای اسلامی 66 روز باقی مانده است ؛ 66 روز پرالتهاب! اکنون کشور در آستانه انتخاباتی بزرگ در مسیر مردم سالاری گام برمی دارد. خوشبختانه در این دوره شاهد نام نویسی کاندیداهایی ازطیف­ های مختلف هستیم و این می تواند مبین این موضوع باشد که انتخابات در ایران درانحصار یک طیف و یا جریان خاص نیست. اگر دموکراسی را به عنوان یک پدیده تمدن ساز وموثر در رشد و توسعه جوامع بدانیم، بدون شک دروازه ورود به دموکراسی و مردم سالاریبرگزاری انتخابات مبتنی بر آرای مردمی است. جوامع متمدن امروز تنها در زمانی میتوانند ادعای آزادی و دموکراسی داشته باشند که انتخابات به معنی حقیقی در آن جریان داشته باشد، به طوری که همه افکار و سلایق اجازه ورود به آن در فضایی باز و آرام داشته باشند.

چرا که هرچه به ایام انتخابات نزدیک تر می­ شویم،تلاش افراد و جریان­ های سیاسی کشور برای رسیدن به کرسی­ های نمایندگی بیشتر می ­شود و دليل واضح اين امر را هم مي­توان در اهميت انتخابات در جامعه دانست.به طور كلی كلمه انتخابات گزینش برتر فرد یاافرادی از جامعه از طرف مردم تلقی می­شود که برای تحقق این امر باید امكانات ومحیط مناسب و مساعد برای مردم، از سوی دستگاه ­های اجرایی و نظارتی مهیا گردد.

اما سوالی که همیشه و درهر دوره­ای در ذهنمان نقش می بندد این مفهوم خواهد بود که: “واقعا به چه کسی رای بدهم”؟ پاسخ به این سوال سرنوشت ساز و حیاتی، با در نظر گرفتن سخن امام راحل (ره) کمی دشوار و حایز اهمیتاست و نمیتوان به سادگی از آن گذشت.همچنین، اگر بصورت گذرا و اجمالی به رهنمودهای صائب مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) نگاهی بیاندازیم خواهید دید که اظهارات صریح و شفاف ایشان در خصوص مشارکت در انتخابات، تحقق امر مهم “انتخاب اصلح” است که با تحقیق و دقت به دست مردم قابل انجام است.

یکی از موضوعات مهمی که مردم شریف استان مانندسایر مردم بیدار ایران در ایام انتخابات با آن دست و پنجه نرم میکنید، یافتن کاندیدای اصلح و مورد تایید نسبی با میانگین معدل خوب می باشد و در ایام پرتلاطم همراه با شور و نشاط انتخاباتی شاهد پیدایش بحث های داغ، محافل و نشست­ های وصف ناپذیر و بعضا احساسی همراه با چاشنی موج موقتی، حتی درون کانون خانواده ها نیزخواهیم بود.در دور های قبل معمولا شاخص و معیار انتخاب وانداختن تعرفه رای به صندوق، منوط به توصیه بزرگان و ریش سفیدان، فعالیت افرادی که تبلیغ و انتخابات به عنوان شغل و منبع درآمد آنهاست، صرف هزینه های گزاف و هنگفت و غیرمتعارف تبلیغات در کف خیابان ها، برگزاری نشست هایی با هدف بهره مندی از بحث های قومی افراطی همراه با صرف نهار و شام و با طعم نگاه تحقیرآمیز و احتیاج مقطعی به مردم شریف و غیوری که در هر منطقه و محل سکونت آنها نام شهدای شان در خیابان ها نشان از دفاع تا پای جاناز حیثیت، عزت و استقامت آنهاست بوده است.

در یادداشت پیشین با عنوان “بی سوادی مدرن” عنوان شده بود که با وجود سواد سیاسی حاصله بین نخبگان، عامه مردم و و جوانان با بصیرت و از سوی دیگر داغ شدن نشست ها و تفقدها و سرکشی هایانتخاباتی به مناطق مختلف علاوه بر داشتن روحیه پرسشگری منطقی باعث انتخاب نمایندهای مطالبه گر و پیگیر و مدافع حقوق شهر و استان خواهد بود.و بر همین مبنا در این محافل ، روشن نمودن و تبیین انتظارات ذیل به تعیین گزینه برتر کمک شایانی خواهد کرد. دو مسئله کلیدی، و شاخص در تعیین فرد مورد نظر می تواند به:

1- سوابق و تجربه علمی و عملی کاندیدا : سوابق هر فرد نشان از هویت و نماد خدمت اوست. باکمی تحقیق و دقت به مواردی همچون دیانت، تقوا، اصالت و وضعیت خانواده، علم، سوابقاجرایی، وضعیت اخلاقی، نگاه­ های حزبی و جناحی می­توان از توانمندی فرد مورد نظر در ورودبه عرصه خطیر نیابت تا حدودی مطلع شد.

2- برنامه های ارائه شده کاندیدا برای آینده شهر و حوزه انتخابیه : سابقا برخی از نمایندگان یا سرگرم سفرهای خارجی، زیارتی و سیاحتی و مسائل غیر مرتبط با وظایف ذاتی قانونگذاری و نظارت بودندیا مشغول هماهنگی کارهای اقتصادی شخصی برخی افراد بوده اند که موجب به چالش کشیدنو بدنام نمودن استان شده و یا اینکه به دنبال راضی کردن اطرافیان و نشست های بی مصرف شبانه و سوء استفاده از اعتماد مردم و فرصت طلبی برای منافع شخصی بوده اند ودر مواردی دیگر دنبال تندروی های سیاسی و قومی بوده که منجر به برچسب خوردن سلبی بعضی­ ها می­ شدند.اما حالا دیگر این چنین نیست، نرخ بالای بیکاری … افزایش فقر …. وجود مشکلات زیست محیطی و اکوسیستمی، پدیده شوم ریزگردها، انتقال آب از سرشاخه های کارون، باران­ های اسیدی ، تبعیض بی رویه و توزیع نامناسب خدمات وامکانات؛ عدم شایسته سالاری در انتصابات، رسیدن به نقطه بحرانی در مسائلی همچون اشتغال و فرهنگ و نبود زیرساخت های عمرانی و نابودی بخش کشاورزی و چندین مورد دیگرشرایط را متفاوت تر ساخته است.

این ها تنها نمونه­ ای از ده­ها مشکل موجود ومحسوس در استانی است که دارای پتانسیل عظیم انرژی و موقعیت استراتژیک جغرافیاییمیباشد.انتخاب­های خطا و بعضا احساسی دوره ­های قبل معضلی بزرگ و عامل اصلی عقب ماندگی استان و شهر حاصل خیز و غنی بوده است. همچنین برای هر کاندیدا علاوه بر مشخص نمودنمنبع هزینه های تبلیغاتی و انتخاباتی خود، داشتن سواد و روحیه تشکیلاتی، اخلاق وسعه صدر، دینداری، صداقت، امانت داری، حسن سابقه خدمت، دوری از نگاه های تبعیضی،داشتن روحیه جهادی و بسیجی در خدمت رسانی تقنینی و دفاع همه جانبه از حقوق مردم از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

از دیگر موارد مهمی که کاندیدا باید مورد توجه داشته باشد: داربودن :قدرت کلام مبتنی بر دانش ­روز، ارتباطات وسیع و قدرت رایزنی بالا جهت پیگیری و تسریع در حل مشکلات است؛ تشکیل یک اتاق فکر و ستاد هماهنگی با استفاده از مشاورین مجرب وکارآشنا، بهره­ مندی از افکار و ایده ­های نخبگان، دلسوزان، معتمدین و اصناف مختلف و استفاده از راهکارهای میدانی و عملیاتیو سرانجام تدوین آنها بعنوان راهکارهای حل مشکلات حوزه انتخابیه از دیگر موارد مهممی باشد.

داشتن علم به فصل پوست اندازی و تحول نوینسیاسی خالی از لطف نیست و انتظار می رود با معلومات کامل و جامع پای به این عرصه خطیربگذارند که ان شاء الله با همدلی؛ وحدت و مدیریت جهادی بتوانیم پیشرفت و شکوفایی شهرمان را شاهد و نظاره­ گر باشیم.بهره­ مندی از وجود: روحانیت معزز؛ اساتید محترم دانشگاه؛ دلسوزان و نخبگان جوان ولایی، مؤمن بابصیرت آگاه و پیشکسوتان و معتمدین متدین و خیرخواه؛ بانوان نخبه اجتماعی و صاحبنظر؛ اهل قلم و رسانه­های همیشه بیدار و نیز ابزارهایارتباط جمعی و اجتماعی راه­های مناسبی برای شناخت و انتخاب دقیق کاندیدای اصلح رابه مراتب آسان و سهل الوصول خواهد کرد. در پایان باید گفت: در شرایط کنونی انتخاب افرادی که خود را از دلمشکلات رشد و نمو داده و با اتکاء به پشتوانه علمی خود و بدون زد و بندها و دغلبازی­ها به تجارب علمی و عملی نافعی رسیده اند و در هر موقعیت و مسئولیتی غیر از اخلاص درخدمت، پاسخگویی صادقانه و سابقه درخشان چیز دیگری به جا نگذاشتند میتواند چاره کار باشدو این مهم باید توسط همه شهروندان به انجام برسد.