مدیر خبرگزاری ایرنا در خوزستان : سرقت خبری آفت کار اطلاع رسانی است

مدیر خبرگزاری جمهوری اسلامی استان خوزستان گفت: یکی از آفت های بزرگ جامعه خبری سرقت خبری است که رسالت اصلی یک خبرنگار و رسانه را مخدوش می نماید. به گزارش ایرنا محسن بهاروند سه شنبه در نخستین جشنواره تعلیم، رسانه و تربیت استان در محل تالار طلائیه اهواز بیان کرد: متاسفانه هیچ ارگانی نظارتی برای […]

مدیر خبرگزاری جمهوری اسلامی استان خوزستان گفت: یکی از آفت های بزرگ جامعه خبری سرقت خبری است که رسالت اصلی یک خبرنگار و رسانه را مخدوش می نماید. به گزارش ایرنا محسن بهاروند سه شنبه در نخستین جشنواره تعلیم، رسانه و تربیت استان در محل تالار طلائیه اهواز بیان کرد: متاسفانه هیچ ارگانی نظارتی برای رسیدگی به این سرقت خبری وجود ندارد.

untitled

وی گفت: خبری که در یک رسانه منتشر می شود مختص همان رسانه است و هیچ رسانه دیگری حق ندارد آن را بدون ذکر منبع در رسانه خود و بنام خود مصادره کند. بهاروند عنوان کرد: در سال های اخیرخصوصا در دهه 80 نشریات متعددی در کشور و استان ظهور و بروز پیدا کرده اند و این در حالی است که نشریات کشور تا دهه 70 به صدا و سیما و خبرگزاری رسمی دولت(ایرنا) و چند رسانه مکتوب دیگر خلاصه می شد. وی تعدد رسانه ها را به فال نیک گرفت و گفت: کمیت به تنهائی برای رشد و توسعه جامعه کارساز نیست و رسانه ها باید با بالا بردن کیفیت کار اطلاع رسانی به توسعه و تعالی کشور کمک کنند.

مدیر خبرگزاری جمهوری اسلامی استان گفت: رسانه ها شرح وظایفی دارند که اگر این وظایف را به صورت کامل انجام دهند جامعه رسانه ای قوی خواهیم داشت و اگر عمل نشود در ادامه راه به مشکل بر خواهیم خورد. وی گفت: اولین وظیفه هر رسانه تلاش برای رشد و توسعه منطقه خود می باشد که در این راستا باید تولیدات هوشمندانه و اثرگذار را در دستور کار قرار داد. وی رفتن به درون جامعه و آشنا شدن با مسائل و لایه های درونی جامعه را از دیگر وظایف رسانه ها عنوان کرد و گفت : تنها با نشست در اتاقهای خبری نشستن در پشت میز نمی توان کار اطلاع رسانی را انجام داد. بهاروند در ادامه بیان کرد: از دیگر وظایف یک خبرنگار پرهیز از مبالغه است به طوریکه خبرنگار مطالب خود را دقیق و بدون کم و کاست بیان کند و واقعیت های جامعه را عینا منتقل کند تا مورد اعتماد مردم قرار گیرد. وی عنوان کرد: ایجاد روحیه نشاط در جامعه از دیگر وظایف یک خبرنگار است چرا که اگر افراد یک جامعه مایوس و افسرده باشند از آن جامعه نمی توان انتظار پیشرفت داشت. رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان بیان کرد: نقد منصفانه از دیگر وظایف خبرنگار است به طوریکه در نقد منصفانه بایدخوبیها و بدیها هر دو با هم دیده شوند.

وی گفت: خبرنگار در نقد خود نباید اظهار نظر کند و باید به گونه رفتار کند تا مخاطب خود با خواندن مطالب به قضاوت بنشیند و این مشکلی است که در برخی رسانه ها و کار اطلاع رسانی استان به وضوح دیده می شود. وی اضافه کرد: دیدن معایب و ارائه راهکار برای برطرف کردن عیب ها از دیگر وظایف خبرنگاران است به طوریکه باید راهکارها به برطرف شدن مسائل جامعه منجر شود. بهاروند با اشاره به اینکه خبرنگاران سه دسته هستند افزود: دسته اول خبرنگارانی هستند که تنها برای کسب درآمد و از روی اجبار وارد عرصه خبر شده اند.

وی گفت: دسته دوم خبرنگارانی هستند که به درآمد خبرنگاری که اندک است توجهی ندارند و از این عرصه به عنوان سکوی پرتابی برای رسیدن به هدف خود که همانا اشتغال در سازمانهای دیگر است استفاده می کنند. وی اظهار داشت: دسته سوم نیز خبرنگارانی هستند که بدون توجه به درآمد و سختی کار در حوزه خبر با عشق و علاقه کار می کنند و به جامعه خدمت می کنند که باید قدر این افراد را بدانیم.

بهاروند عنوان کرد: خبرنگارانی که با عشق و علاقه و با علم در عرصه خبر کار می کنند باید دارای خصوصیاتی باشند که از آن جمله باید به شجاعت زیرکی رصد اخبار و حوادث و عدالت اشاره کرد. رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان اظهار کرد: متاسفانه اغلب خبرنگاران در نوشته های خود نظر شخصی خود را اعمال می کنند که این یک آفت دیگر کار و حرفه خبرنگاری است. بهاروند افزود: بسیاری از افرادی که وارد عرصه خبر می شوند علم خبر را ندارند و تنها با کسب تجربه کار می کنند این در حالی است که این افراد می توانند برای کسب علم در بخش خبرنگاری به دانشکده خبر در اهواز مراجعه کنند و حرفه ای قلم بزنند.

وی با اشاره به اهمیت آگاهی خبرنگار از خبر و عناصر خبر عنوان کرد: یک خبرنگار باید از نحوه تنظیم خبر آگاه باشد و با هفت ارزش خبری آشنا باشد چرا که تنظیم خبر خارج از این محیط بی ارزش است. رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان یکی دیگر از آفت های عرصه خبر را هدیه دادن دستگاه ها و ادارات به خبرنگاران دانست و گفت: هر چند اذعان داریم که درآمد خبرنگاران کم است اما ادارات نباید با دادن هدیه از نقدهاس سازنده خبرنگاران جلوگیری کنند. وی در ادامه افزود: ورود خبرنگار به حوزه غیرتخصصی و اضافه نکردن تاریخچه به خبر از دیگر مشکلات عرصه خبرنگاری است زیرا تاریخچه نویسی باعث روشن شدن ابعاد تاریک یک خبر می شود. بهاروند اضافه کرد:صحت، سرعت و دقت یک شعار محوری است و باید این مهم را مورد توجه قرار دهیم و هیچ یک را بر دیگری ارجح ندانیم زیرا این سه شعار در عرض و موازات هم قرار دارند. وی در پایان از تمامی کسانی که در عرصه قلم به رشد و تعالی استان کمک می کنند تقدیر و تشکر کرد