رییس بنیاد نخبگان : کارگروه‌های تخصصی برای شناسایی متخصصان خوزستانی مقیم خارج کشور تشکیل شد

رییس بنیاد نخبگان خوزستان با تشریح برنامه‌های بنیاد در خصوص تشکیل کارگروه‌های تخصصی، از برنامه بنیاد برای شناسایی متخصصان خوزستانی مقیم خارج کشور خبرداد و گفت: آمادگی داریم تا خوزستانی‌های شناخته‌شده در جهان که مقیم کشورهای خارجی هستند را به استان دعوت کنیم. دکتر علیرضا زراسوندی اظهارکرد: امسال حضور بنیاد در نمایشگاه با هدف اطلاع‌رسانی […]

رییس بنیاد نخبگان خوزستان با تشریح برنامه‌های بنیاد در خصوص تشکیل کارگروه‌های تخصصی، از برنامه بنیاد برای شناسایی متخصصان خوزستانی مقیم خارج کشور خبرداد و گفت: آمادگی داریم تا خوزستانی‌های شناخته‌شده در جهان که مقیم کشورهای خارجی هستند را به استان دعوت کنیم. دکتر علیرضا زراسوندی اظهارکرد: امسال حضور بنیاد در نمایشگاه با هدف اطلاع‌رسانی بود و تلاش شد تا مواردی همچون ارایه تسهیلات نظام وظیفه تخصصی، جوایز تحصیلی، آیین‌نامه‌های موجود برای نخبگان و برنامه‌های بنیاد نخبگان در استان، در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری تبیین شود.

123699

وی افزود: آیین‌نامه‌ها در قالب لوح فشرده CD و دفترچه در اختیار بازدیدکنندگان نمایشگاه قرار گرفت؛ اکنون آیین‌نامه‌های بنیاد نخبگان به‌صورت ملموس و کاربردی بررسی و تدوین می‌شود و یکی از وظایف بنیاد نخبگان در استان اطلاع‌رسانی در خصوص تسهیلات این آیین‌نامه‌ها برای نخبگان است. رییس بنیاد نخبگان خوزستان تصریح کرد: بنیاد نخبگان پل ارتباطی نخبگان با دستگاه‌های اجرایی، صنایع، مراکز آموزش عالی و مؤسسات فرهنگی است به همین جهت حضور بنیاد در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری امسال با رویکرد فرهنگی و رسانه‌ای بود.

زراسوندی با اشاره به تشکیل کارگروه‌های تخصصی توسط بنیاد نخبگان در استان، گفت: برای نخستین‌بار در کشور کارگروه‌های تخصصی متناسب با شرایط بومی استان توسط بنیاد نخبگان و ذیل شورای علمی بنیاد استان تشکیل شده است. این کارگروه‌ها مشکلات و نیازهای استان را بررسی می‌کنند و در واقع اتاق‌های فکر استان هستند. وی ادامه‌داد: در حال حاضر با حمایت شرکت شهرک‌های صنعتی و سازمان آب و برق خوزستان دو کارگروه تخصصی صنعت و کارگروه صنعت آب و برق در استان تشکیل شده که از هفته آینده جلسات خود را آغاز می‌کنند و فعال خواهند شد. این کارگروه‌ها وظیفه شناسایی نخبگان هر حوزه را بر عهده دارند. شیوه‌نامه داخلی برای شناسایی نخبگان تنظیم خواهد شد؛ از هفته آینده با انتشار یک فراخوان نخبگان دعوت خواهند شد و سایتی نیز برای بارگذاری مدارک نخبگان راه‌اندازی می‌شود.

رییس بنیاد نخبگان خوزستان با بیان این‌که به دنبال افزایش کارگروه‌های تخصصی در استان هستم، عنوان کرد: به دنبال آن هستیم که تشیکل دو کارگروه تخصصی نیشکر و حفاری را نیز در برنامه مصوب بنیاد نخبگان استان برای سال 95 قرار دهیم. زراسوندی بیان کرد: در آیین‌نامه‌های بنیاد کارگروه‌های تخصصی تنها به صنایع مشاوره ارایه می‌دهند اما در کارگروه‌های استان علاوه بر ارایه خدمات مشاوره، نخبگان هر صنعت نیز شناسایی می‌شوند که این اقدام در جهت تسهیل ورود نخبگان به صنعت است. وی در خصوص برگزاری نمایشگاه امسال دستاوردهای پژوهش و فناوری استان، گفت: امسال نمایشگاه از لحاظ فیزیکی بهتر از سال گذشته و استقبال از آن نیز خوب بود امابرای ارتقای جایگاه پژوهش در استان نیاز به زیرساخت‌های اساسی داریم که یکی از مهم‌ترین آن‌ها زیرساخت فکری است.

رییس بنیاد نخبگان خوزستان اظهارکرد: باید در مدیران استان در حوزه پژوهش اعتقاد به استفاده از توانایی متخصصان استان وجود داشته باشد؛ اکنون این اعتقاد در برخی مدیران استان وجود ندارد. همچنین اساتید دانشگاه باید نگاه صنایع را در نظر بگیرند و به صرف فارغ‌التحصیل کردن دانشجو نباید تحقیق انجام دهند. زراسوندی افزود: صنعت برای هر اقدامی تلاش و هزینه می‌کند بنابرین باید تحقیقات انجام‌شده بتواند نیاز صنعت را برطرف کند؛ هنگامی که صنعت در پژوهش هزینه می‌کند به دنبال آن است که از نتیجه تحقیق برای ارتقای راندمان تولید استفاده کند. اگر این تحقیقات نتواند درآمد آن‌ها را دوبرابر کند، حق دارند که به پژوهش‌های دانشگاهی اعتماد نکنند.

وی عنوان کرد: روند استان در پژوهش رو به رشد است. با توجه به تعداد فارغ‌التحصیلان به نظر نمی‌رسد که دانشگاهی با کمبود استاد مواجه شود البته با توجه به حجم بالای تعداد دانشجو و تعدد دانشگاه‌ها، بخش اعظمی از توان اساتید در حوزه آموزش صرف می‌شود. آموزش و پژوهش دو بال پرواز دانشگاه هستند و نمی‌توان آموزش را به خاطر پژوهش یا برعکس حذف کرد؛ باید در کنار آموزش، پژوهش باشد و در کنار پژوهش، آموزش نیز موردتوجه قرار گیرد. رییس بنیاد نخبگان خوزستان درباره برنامه بنیاد برای خوزستانی‌های مقیم خارج کشور، گفت: تسهیلات ویژه‌ای در معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برای ایرانیان غیرمقیم در نظر گرفته شده است؛ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان نیز در تلاش است تا خوزستانی‌های مقیم خارج از کشور را شناسایی کند و قرار است ما نیز در حوزه علمی همکاری داشته باشیم. زراسوندی با بیان این‌که اکنون اطلاعاتی در خصوص خوزستانی‌های غیرمقیم داریم، عنوان کرد: با توجه به این‌که گردش مغزها باید انجام شود و جاذبه‌هایی ایجاد کرد، آمادگی داریم تا خوزستانی‌های غیرمقیم که افراد خبره و شناخته‌شده‌‌ای در جهان هستند را دعوت کنیم و تمام هزینه رفت وآمد و اسکان آن‌ها را تأمین کنیم.