همایون قنواتي: انتخاب اهواز به عنوان كانديداي پايتخت كتاب جهان دور از دسترس نيست

مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي خوزستان در ابتداي خطبه‌هاي اين هفته نماز جمعه اهواز گفت: توصيه​هاي رهبري مبني بر آنكه كتاب بايد وارد زندگي مردم شود و همچنين مطالبه​اي كه در جامعه ما وجود دارد و توجه جوانان و خانواده​ها نسبت به كتاب سبب شد تا اهواز در طرح پايتخت كتاب از بين قريب به […]

مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي خوزستان در ابتداي خطبه‌هاي اين هفته نماز جمعه اهواز گفت: توصيه​هاي رهبري مبني بر آنكه كتاب بايد وارد زندگي مردم شود و همچنين مطالبه​اي كه در جامعه ما وجود دارد و توجه جوانان و خانواده​ها نسبت به كتاب سبب شد تا اهواز در طرح پايتخت كتاب از بين قريب به 70 شهر در مرحله ابتدايي و در ميان 10 شهر برتر انتخاب و در بررسي نهايي به عنوان پايتخت كتاب ايران معرفي شود.همایون قنواتي اظهاركرد: اميدوارم كمك كنيد اين اتفاق عقب​ماندگي​هاي فرهنگي را كه در سال​هاي گذشته گريبانگير ما بود با اين عنوان افتخارآميز جبران كنيم. نياز به همكاري و همياري همه بزرگان، علما و مديران سياسي و اجرايي استان وجود دارد تا در خصوص فعاليت​هاي فرهنگي در حوزه كتاب همكاري بيشتري داشته باشم.

وي افزود: سال آينده سال كتاب در خوزستان خواهد بود كه نمايشگاه​هاي كتاب و جايزه​هاي ادبي كتاب در خوزستان برپا خواهد شد و سعي مي​كنيم فعاليت​هاي فراگيري داشته باشيم و عموم مردم امكان دسترسي و انتخاب كتاب را داشته باشند.قنواتي در ادامه از عنايت ويژه آيت​الله جزايري، حمايت استاندار خوزستان، فرماندار، شهردار و نمايندگان شهر اهواز و همچنين از مجموعه دست​اندكاران امر فرهنگ و دانش​آموزان و دانشجويان، ناشران و نويسندگان تقدير كرد.وي ادامه​داد: اميدوارم اين طرح​ها بتواند ذوق و شوق را در مردم اهواز و استان ايجاد كند. دو مسئله بسيار مهم كه در اين طرح در نظر گرفتيم و جزء اهداف ما نيز هست، توجه كردن به كودكان و نوجوانان است زيرا اين باعث شد طرح اهواز به عنوان طرح اول انتخاب شود. كاري كه از الان در پيش رو داريم و از طرف نهادهاي فرهنگي، ملي و بين​المللي مورد دقت و نظارت قرار گرفته است، اين است كه اهواز به عنوان كانديداي پايتخت كتاب جهان مورد ارزيابي قرار مي​گيرد و اين عنوان با توجه به استعدادها و ظرفيت​هاي اهواز دور از دسترس نيست.

مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي خوزستان گفت: اميدواريم بتوانيم فرهنگ كتاب و كتابخواني را در شهر اهواز و خوزستان ارتقا دهيم و بتوانيم نماينده شايسته​اي براي ايران اسلامي در كسب عنوان پايتخت جهاني كتاب باشيم و اين جز با همراهي و همدلي و ايجاد يك ادبيات مشترك از فعاليت​هاي فرهنگي ميان همه مردم به وجود نمي​آيد.وي خاطرنشان​كرد: اساس همه فعاليت​هاي اجتماعي، اقتصادي و سياسي به فرمايش مقام معظم رهبري، فرهنگ است و فرهنگ بر همه مسائل ديگر اولويت دارد. اگر فرهنگ كتابخواني بين جامعه دانش​آموزي نهادينه شود طبيعتا آثار ماندگاري بر جاي خواهد گذاشت و دوم طرح​هايي كه براي آشنايي خانواده​ها و بانوان نسبت به حوزه​هاي مختلف براي رفع كاستي​ها در حوزه مسايل اجتماعي و خانوادگي و آشنايي انديشه​هاي ديني و علمي ارتباط برقرار كنيم. هر قدر زنان ما نسبت به حوزه كتاب دانش بيشتري داشته باشند مي​توانيم تاثيرگذاري آن را در خانواده بيشتر ببينيم. براساس يك فرضيه براي اين​كه كاري استمرار پيدا كند نياز است سه جريان در كنار هم قرار گيرد. اول مديران فرهنگي پديد آروندگان فكر و انديشه و هنر و ديگري مردم و مطالبات و نيازهاي فرهنگي آن​ها است. اتفاقي كه در برنامه​هاي پايتخت كتاب صورت گرفت و ما اين سه عامل را براي برنامه​ريزي در كنار هم قرار داديم و اين باعث شد طرح اهواز به عنوان طرح اول انتخاب شود.