رنجنامه زنان بی سرپرست اخراجی کارخانه پردازش پسماند شهرداری اهواز

در پی اخراج تعدادی از بانوان بی سرپرست شاغل در کارخانه پردازش پسماند شهرداری اهواز و ایجاد چالش های معیشتی برای این قشر ابرومند و تلاشگر ، خانم فریبا خدادادی نامه سرگشاده ای خطاب به رییس شورای شهر اهواز منتشر که نسخه ای از آن در اختیار عصرما قرار گرفت که به شرح زیر می […]

در پی اخراج تعدادی از بانوان بی سرپرست شاغل در کارخانه پردازش پسماند شهرداری اهواز و ایجاد چالش های معیشتی برای این قشر ابرومند و تلاشگر ، خانم فریبا خدادادی نامه سرگشاده ای خطاب به رییس شورای شهر اهواز منتشر که نسخه ای از آن در اختیار عصرما قرار گرفت که به شرح زیر می باشد:

بنام خدا

ریاست محترم شورای شهر اهواز

جناب آقای سیاووش محمودی

با سلام

احتراما اینجانب فریبا خدادادی بعنوان نماینده تعدادی از زنان کارگراخراج شده و محروم از کار، کارخانه پردازش پسماندهای اهواز هستم که با تعطیلی این کارخانه برای تعمیرات در شهریور ۱۳۹۹ بیش از دو سال است که خانه نشین شده و در این مدت با شرایط سختی در حال سپری کردن زندگی خود می باشیم. در زمان تعطیلی کارخانه مدیران شهرداری به ما وعده دادند که این تعطیلی زمان زیادی به طول نمی انجامد و به محض انجام تعمیرات همگی شما به کار خود برمیگردید. ولی متاسفانه بیش از دوماه از راه اندازی کارخانه میگذرد ولی بهره بردار جدید از ۱۱۰ نفر کارگر که در سالهای گذشته در آنجا کار میکردند تنها ۱۲ نفر از آنان را به کار گرفت و مابقی همه گی همچنان بیکار هستیم و در مراجعات مکرر به شهرداری و سازمان پسماند تا به امروز نتوانستیم آنها را متقاعد سازیم که از پیمانکار بخواهند ما را مشغول به کارکند. البته لازم به ذکر است به دلیل اینکه این پیمانکار اکثر پرسنل را به خدمت نگرفته جور کسری نیرو را با افزایش ساعت کاری و فشار به این تعداد کارگری که در حال کار هستند ، تحمیل کرده و در شرایط بسیار سختی به مانند برده با آنان رفتار می شود ولی آنها بدلیل ترس از دست دادن شغلشان سکوت کرده و اعتراضی نمی کنند.

جناب مجمودی ما تعدادی زن بی سرپرست و یا سرپرست خانواده هستیم که طی سالیان قبل با مشقت و رنج فراوان در روزهای گرم و طاقت فرسای تابستان و یا در سرمای سوزناک بیابانهای برومی اهواز که این کارخانه در آنجا واقع شده زباله های شهر را تفکیک میکردیم تا با حداقل حقوقی که بدست می آوردیم امرا و معاش کنیم. در تمامی ایام شیوع بیماری کرونا که وحشت و ترس همه جامعه را فراگرفته بود ما در این کارخانه با همه مخاطراتی که برای سلامتی مان وجود داشت کار کردیم و عرق ریختیم تا شرافتمندانه زندگی کنیم.اما هم اینک پیمانکارو عواملش با صدای خشن و بلند بر سر ما فریاد می زنند که اینکه شما را به کارنگرفتیم قانونی است. ریاست محترم شورای شهر اهواز قطعا می دانند که همین پیمانکار اصفهانی در سال ۱۳۹۷ که قیمت مواد بازیافتی بسیار پایین بود، مبلغ ۱۵۶میلیون تومان بعنوان اجاره به سازمان پسماند پرداخت میکرد و در کنار این مبلغ دستمزد ۱۱۰ کارگر و هزینه اجاره ۵ کمپرسی و دو لودر و سایر ماشین آلات را نیز پرداخت می کرد، اما چه شد که در سال ۱۴۰۲ مبلغ اجاره به ۱۲ میلیون تومان می رسد و اجاره ماشین آلات را نیز از تعهد این پیمانکار خارج شده و سازمان پسماند قبول پرداخت میکند .علیرغم اعطای این امتیازات ویژه که نتیجه اش سود کلان از این قرارداد برای بهره بردار می باشد ، پیمانکار اصفهانی قریب به ۱۰۰ تن از کارگران دارای سابقه کار در این کارخانه را از کار محروم کرد. آیا قانون به شهرداری و سازمان پسماند چنین اجازه ای داده یا اصل همشهری بودن با شهردار اصفهانی به این پیمانکار اجازه میدهد تا اینگونه با ما برخورد شود.

آقای محمودی کدام قانون می گوید زن بی سرپرستی که قریب به ده سال دست در زباله ها کرده تا دستش جلوی کسی دراز نشود الان یک پیمانکارآنرا محروم از کار کند.

آیا دیگر وجدان وانصافی باقی نمانده است و ما که به فرموده حضرت امام پابرهنگان این انقلاب بوده و هستیم باید ازسرمایه دارانی که روز به روز فربه تر می شوند لگد بخوریم ؟ در کدام صفحه از قرآن ما اینگونه گفته شده است ؟ آیا آموزه های بزرگان دینی ما نباید نصب العین همه دست اندرکارن باشد ؟ ما امروز به شما پناه آورده ایم و از شما میخواهیم با هر ابزار قانونی و اخلاقی که در اختیار دارید ما را بر سر کار خود بازگردانید ودعای خیر ما و خانوده مان را بهمراه داشته باشد .

با تشکر

فریبا خدادادی

 

 

رونوشت : نماینده محترم ولی فقیه وامام جمعه شهرستان اهواز