در پیامی به نمایشگاه مستند واقعه جهاد مردم عرب خوزستان ؛

رئیس‌ جمهور خواستار ثبت جهاد مردم عرب خوزستان ضد انگلیس در تقویم‌ رسمی کشور شد

رئیس‌جمهور خواستار ثبت جهاد مردم عرب خوزستان ضد انگلیس در تقویم‌ رسمی کشور شد.رئیس‌جمهور در پیام به افتتاحیه نمایشگاه مستند جهاد مردم عرب خوزستان در موسم جنگ جهانی اول، ضمن پاسداشت این واقعه بزرگ تاریخِ جهان تشیُع که مصادف با ۱۱ اسفند ۱۲۹۳ است، خواستار ثبت روز جهاد مردم عرب خوزستان ضد انگلیس در تقویم‌ […]

رئیس‌جمهور خواستار ثبت جهاد مردم عرب خوزستان ضد انگلیس در تقویم‌ رسمی کشور شد.رئیس‌جمهور در پیام به افتتاحیه نمایشگاه مستند جهاد مردم عرب خوزستان در موسم جنگ جهانی اول، ضمن پاسداشت این واقعه بزرگ تاریخِ جهان تشیُع که مصادف با ۱۱ اسفند ۱۲۹۳ است، خواستار ثبت روز جهاد مردم عرب خوزستان ضد انگلیس در تقویم‌ رسمی کشور شد.«سید ابراهیم رئیسی» در این پیام، افزود: مردم عرب خطه خوزستان همواره در خط مقدم دفاع از مکتب و تعالیم اهل بیت و مرزداران غیور و حافظان و پاسداران واقعی اسلام و تمامیت ارضی در طول تاریخ بوده و هستند.
مشروح پیام رئیس‌جمهوری اسلامی ایران که توسط دکتر عبدالله شهاوند معاون سیاسی – اجتماعی استاندار خوزستان قرائت شد و به شماره ۱۰۰/۲۷۸۸۶ مورخ ۱۴۰۲/۰۳/۰۶ در دفتر رئیس‌جمهور ثبت شده است، به شرح زیر است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
برگزار کنندگان محترم نمایشگاه مستند جهاد مردم عشایر عرب خوزستان علیه استعمار انگلیس در جنگ جهانی اول

سلام‌علیکم،
خوزستان مهد تشیع راستین و‌کانون جوشنده عشق و محبت به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و خاستگاه عالمان، مجاهدان و بزرگ‌مردانی است که آوازه آن‌ها مرزهای جغرافیایی را درنوردیده و به کل جهان اسلام تعلق دارد. مردم عرب خطه خوزستان همواره در خط مقدم دفاع از مکتب و تعالیم اهل بیت و مرزداران غیور و حافظان و پاسداران واقعی اسلام و تمامیت ارضی در طول تاریخ بوده و هستند. جهاد تاریخی مردم عرب خوزستان در مقابل استعمار بریتانیا به فتوای علمای بزرگ عالم تشیع همچون مرحوم آیت‌الله العظمی سیدکاظم یزدی و همراهی مردان و‌ زنان قبائل و طوایف شجاع و دین‌باور، برگی زرین در کتاب افتخارات مردمان این سرزمین است. تابلوی بلند رشادت، ایستادگی، دین‌باوری و‌ ولایت‌مداری ساکنان این خطه خونین گواه روشنی بر دلبستگی به دین و میهن و پیشتازی آنان در مسیر دفاع از استقلال و تمامیت ارضی است.

در واقعه جنگ جهانی اول، خوزستان در معادلات جهانی آن روز نقش تعیین کننده‌ای داشت. نفت خوزستان سوخت مورد نیاز انگلیس را در صنایع و ناوگان‌های تجاری و نظامی از ذغال سنگ به نفت متحول کرد و همین تغییر که باعث پیروزی متفقین شد، با قیام مردم عرب خوزستان یکی از عوامل مهم قطع شریان حیاتی استعمارگران و جلوگیری از تاراج ذخایر مادی این سرزمین شده است. در واقع جهاد مردم عرب خوزستان ضد استعمار انگلیس و تقدیم ۷۰۰ شهید مظلوم و همچنین مقاومت و ایستادگی آنان در ۸ سال دفاع مقدس و تقدیم تعداد زیادی شهدای مدافع حرم، تبلور تعلق خاطر ساکنان این خطه به این آب و خاک است که پشتوانه آن تقدیم هزاران شهید، جانباز و آزاده می‌باشد. جا دارد که مسئولین محترم نظام مقدس جمهوری اسلامی به پاس تکریم و زنده نمودن نام و یاد شهدای گرانقدر واقعه جهاد، یک روز را به‌نام روز مقاومت ملی این مردم علیه استکبار جهانی ثبت کنند و در تشکیل موزه جهاد و ساخت مجموعه نمایشی و مستند همکاری لازم را داشته باشند. از برگزار کنندگان نخستین نمایشگاه مستند تاریخی واقعه جهاد مردم خوزستان ضد استعمار انگلیس، تقدیر و تشکر می‌کنم و تلاش‌های صادقانه آن‌ها را ارج می‌نهم و همچنین به آستات شهدای نام‌آور و نامدار جهاد، ادای احترام و به روح بلند آنان درود می‌فرستم.
سید ابراهیم رئیسی
گفتنی است؛ در این مراسم، که با حضور دریابان «علی شمخانی» مشاور سیاسی مقام معظم رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان «سخنران ویژه» همراه بود، علاوه بر پیام رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، پیام «محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی نیز قرائت شد.
در این نمایشگاه ۱۰۰ تابلوی مستند از مبارزات و جهاد عشایر عرب خوزستان علیه متجاوزان انگلیسی که در ۱۱ اسفند سال ۱۲۹۳ هجری شمسی مطابق با ۱۹۱۴ میلادی کلید خورد به همراه چند ماکت از وضعیت جغرافیایی این نبرد قهرمانانه در غرب خوزستان و در منطقه دشت آزادگان به نمایش درآمده است.
 این نمایشگاه از پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ به مدت پنج روز با هدف تبیین روایت ماندگار از حماسه، مقاومت و شجاعت و ایثار عشایر عرب خوزستان علیه استعمارگران انگلیسی از ساعت ۱۸ تا ۲۲ برپا خواهد بود