وزیر صنعت در شوش اعلام کرد :تلاش دولت حمایت از بخش خصوصی برای تولید و اشتغال است

وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: تلاش دولت حمایت از بخش خصوصی در راستای تولید و اشتغال در کشور است. محمد رضا نعمت زاده روز پنجشنبه در آیین آغاز طرح کشاورزی صنعتی تولید تخته فشرده (MDF)از درخت آکالیپتوس در شهرک صنعتی شهرستان شوش در شمال خوزستان افزود:دولت در نظر دارد اجرای کارهای سرمایه گذاری را […]

وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: تلاش دولت حمایت از بخش خصوصی در راستای تولید و اشتغال در کشور است. محمد رضا نعمت زاده روز پنجشنبه در آیین آغاز طرح کشاورزی صنعتی تولید تخته فشرده (MDF)از درخت آکالیپتوس در شهرک صنعتی شهرستان شوش در شمال خوزستان افزود:دولت در نظر دارد اجرای کارهای سرمایه گذاری را به سمتی هدایت کند تا بخش خصوصی با هموار شدن مسیر به سمت تولید و اشتغال گام بردارد.

82348028-71251362

وی اظهارکرد: فعالیت در زمینه کشت درخت، در راستای تولید چوب و کاغذ از اولویت های این وزارتخانه برای حفظ جنگل ها بوده و خوزستان در این زمینه از ظرفیت مناسبی برخوردار است. وی گفت: خوزستان با وجود داشتن آب و خاک مناسب، ظرفیت خوبی در کشت درخت برای استفاده در بخش صنعت (MDF) و چوب دارد. نعمت زاده ادامه داد: رشد سریع در ختان آکالیپتوس در خوزستان بیانگر این ظرفیت بالا برای تولید چوب و بهره برداری از آن در بخش صنعت است که باید به این امر در خوزستان توجه بیشتر شود. وی صنعت و کشاورزی را لازم و ملزوم یکدیگر معرفی کرد و گفت:در این راستا باید این دو بخش مهم تنگاتنگ در کنار هم فعالیت کنند

 وزیر صنعت معدن و تجارت،احداث کارخانه تولید تخته فشرده از آکالیپتوس را در خوزستان، اقدامی مهم در راستای خودکفایی کشور و قطع واردات بیان کرد و افزود: بخش خصوصی در این زمینه موفق عمل کرده و فعالیت گروه صنعتی پاک چوب با کاشت درخت آکالیپتوس در این زمینه مهم و شاخص است. وی اظهارکرد:وزارت صنعت معدن و تجارت از اجرای چنین طرح هایی در راستای خودکفایی کشور حمایت کرده و ورود افراد دلسوز در بخش خصوصی برای اجرای چنین طرح های موفقی الگویی در کشور است. نعمت زاده در ادامه از مجلس شورای اسلامی بخاطر تصویب طرحی در زمینه خواباندن درخت(10 سال از جنگل ها بهره برداری نشود) انتقاد کرد و افزود: این طرح باعث نابودی جنگل های کشور می شود چرا که دنیا به دنبال احیا کردن جنگل ها است و جنگل ها مرتب نیاز به هرس شدن و رسیدگی دارند. وی ادامه داد: در این راستا وزارت صنعت معدن و تجارت طرح احیای جنگل ها را به وزارت جهاد و کشاورزی ارائه کرده است.

وزیر صنعت معدن و تجارت به کمبود چوب در کشور اشاره کرد و گفت:بسیاری از جنگل های کشور نیاز به احیا دارند که کاشت درخت در راستای تامین نیاز صنعت برای حفظ و احیای جنگل ها ضروری است. وی افزود:به دلیل کمبود چوب در کشور، گرایش و مصرف چوب فشرده در کشور بیشتر و بیش از دوبرابر سرانه جهانی به طوری که مصرف این چوب در دنیا به ازای هر هزار نفر هشت متر مربع است اما درایران این رقم 19 متر مربع است. وی اظهار کرد: برای تامین چوب کشور راه اندازی هشت کارخانه (MDF) در دستور کار است که لازم بخش خصوصی در این زمینه ورود کند. نعمت زاده در این آیین در خصوص حل مشکلات گروه صنعتی پاک چوب خوزستان قول پیگیری داد.

مدیرعامل گروه صنعتی پاک چوب خوزستان نیز در این آیین گفت: در گام نخست این طرح 584 هکتار از زمین های شهرستان شوش به کشت درختان آکالیپتوس برای تامین مواد اولیه (MDF)می رود که تاکنون نهال این درخت در 80 هکتار کشت، و در هر هکتار یک هزار و 600 نهال کاشته شده است. حمید حمدانی افزود:در بخش صنعت این طرح نیز کارخانه تولید تخته فشرده از درخت آکالیپتوس در زمینی به وسعت 27 هکتار در مجاورت زمین های کشاورزی، با سرمایه 60 میلیون یورو تا اواخر سال آینده احداث می شود. وی ادامه داد: کل هزینه این طرح 300 میلیارد تومان شامل 60 میلیون یورو در بخش صنعت و 60 میلیارد تومان در بخش کشاورزی است. وی گفت: اجرای این طرح برای یک هزار نفر اشتغال مستقیم، و برای پنج هزار نفر نیز به طور غیر مستیم ایجاد شغل می کند. وی تولید روزانه ورق (MDF) با راه اندازی این کارخانه را روزانه یک هزار مترمربع بیان کرد که با راه اندازی آن 40 درصد واردات مواد اولیه چوب فشرده به کشور کاهش می یابد. افزود: تاکنون 500 میلیارد ریال برای این طرح کشاورزی صنعتی هزینه شده است.