درباره پایگاه هوایی «نواتیم» رژیم اسرائیل که موشک‌های ایران به آن اصابت کرد، چه می‌دانیم؟

ارتش رژیم صهیونیستی تاکید دارد که پایگاه هوایی نباطیم (نواتیم) در حمله پهپادی و موشکی چند روز پیش ایران آسیب جزئی دیده است در حالی که گزارش‌هایی مبنی بر اصابت یک هواپیما و خسارت‌های دیگری به این پایگاه مخابره شده است. ارتش رژیم اسرائیل دستکم سه سند از جمله عکس و کلیپ منتشر کرده که […]

ارتش رژیم صهیونیستی تاکید دارد که پایگاه هوایی نباطیم (نواتیم) در حمله پهپادی و موشکی چند روز پیش ایران آسیب جزئی دیده است در حالی که گزارش‌هایی مبنی بر اصابت یک هواپیما و خسارت‌های دیگری به این پایگاه مخابره شده است.

ارتش رژیم اسرائیل دستکم سه سند از جمله عکس و کلیپ منتشر کرده که نشان می‌دهد پایگاه هوایی که هدف موشک‌های بالستیک ایران قرار گرفته بود، طبق معمول در حال فعالیت است همچنین «هرتزی هالوی»، رئیس ستاد ارتش اسرائیل از این پایگاه بازدید و با شماری از خلبانان آن دیدار کرد اما این پایگاه نظامی کجاست و چه اهمیتی برای اسرائیل دارد؟

نواتیم امروزه بزرگترین و مهم‌ترین پایگاه نیروی هوایی اسرائیل محسوب می‌شود؛ امری که شاید نشانگر یکی از دلایل انتخاب آن از سوی ایران برای حمله موشکی تلافی‌جویانه خود باشد.

جدای از میزان خسارت، این پایگاه در شرق بئر السبع در النقب قرار دارد و میزبان اسکادران جنگنده‌های F-35  و همچنین هواپیماهای ترابری از جمله هواپیماهای Super Hercules و Hercules و هواپیمای صهیون وینگ، معروف به هواپیمای نخست‌وزیر است که با شروع حمله ایران به هوا برخاست.

پایگاه هوایی نواتیم در سال ۱۹۸۳ میلادی پس از تخلیه پایگاه‌های نیروی هوایی اسرائیل از شبه جزیره سینا به عنوان بخشی از توافقنامه صلح بین اسرائیل و مصر افتتاح شد، اسرائیل بعدها می‌خواست این پایگاه را بسته یا تبدیل به مدرسه فنی جدید کند اما «عاموس یادلین»، فرمانده پایگاه  در اواسط دهه نود قرن گذشته با این طرح مخالفت کرد و پایگاه به کار خود ادامه داد.

با سال‌های نخستین قرن حاضر، تلاش‌ها برای گسترش پایگاه برای اسکان صدها خلبان، تکنسین و غیرنظامیان شاغل در آشیانه‌های هواپیما، سنگرهای مهمات و ده‌ها واحد مسکونی برای عناصر تیم‌های هوایی آغاز شد.

با گسترش نواتیم، تجهیزات یک پایگاه هوایی دیگر که در مجاورت فرودگاه بن گوریون قرار داشت به این پایگاه منتقل شد که شامل اسکادران هواپیما شامل دو اسکادران هرکول، یک اسکادران بوئینگ و یک اسکادران ولف استریم می‌شد.

در نتیجه، مساحت پایگاه هوایی نواتیم دو برابر شد، کارخانه‌ها و کارگاه‌هایی برای ارائه خدمات تعمیر و نگهداری ایجاد شد و صدها خانواده تیم هوایی به آنجا نقل مکان کردند در ادامه جنگنده‌های F-35 که از امریکا خریداری شده بودند به این پایگاه انتقال داده شد.

امروزه سه اسکادران هوانوردی F-35 به نام های اسکادران ۱۱۶ به نام‌های شیرهای جنوب، اسکادران ۱۱۷ به نام اسکادران جت اول و همچنین اسکادران ۱۴۰ به نام عقاب طلایی وجود دارد، این هواپیماها اقدام به رهگیری پهپادهای ایران در خارج از اسرائیل کردند./ العربی الجدید