تخلیه پساب پالایشگاه آبادان به اروندرود متوقف شود

مدیرکل مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست خواستار جلوگیری از تخلیه پساب های پالایشگاه آبادان به رودخانه اروندرود شد و از سکوت نسبت به تداوم این فاجعه زیست محیطی انتقاد کرد.محمد درویش در گفت وگو با ایرنا در اهواز با اشاره به بازدید از پالایشگاه آبادان اظهار کرد: پساب این پالایشگاه به اروندرود می […]

مدیرکل مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست خواستار جلوگیری از تخلیه پساب های پالایشگاه آبادان به رودخانه اروندرود شد و از سکوت نسبت به تداوم این فاجعه زیست محیطی انتقاد کرد.محمد درویش در گفت وگو با ایرنا در اهواز با اشاره به بازدید از پالایشگاه آبادان اظهار کرد: پساب این پالایشگاه به اروندرود می ریزد و سکوت و انفعال در برابر این مصیبت و فاجعه به مراتب خطرناک تر از خود فاجعه است.وی با بیان اینکه مدیران این شرکت مدعی هستند که ساماندهی پساب پالایشگاه آبادان ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد افزود: در حالی این اعتبار به ساماندهی پساب اختصاص داده نمی شود، که پالایشگاه آبادان امسال ۸۲۰ میلیارد ریال بابت عوارض به شهرداری پرداخت کرده است.

درویش با اشاره به فعالیت صنایع درآمدزا در استان اعم از پتروشیمی ها، بنادر و نیشکر اظهار کرد: با توجه به اینکه درآمد این پالایشگاه امسال ۸۲ هزار میلیارد ریال بوده، اعتبار باید کمترین مساله در اجرای این طرح، باشد.وی گفت: مدیران این شرکت دلیل اجرا نشدن طرح ساماندهی پساب پالایشگاه اظهار می کنند که کار این پالایشگاه نباید یک لحظه متوقف شود زیرا بنزین کشور در اینجا تولید می شود و اختلال در کار هر کدام از واحدها می تواند شکل امنیتی ایجاد کند.درویش افزود: روزانه ۸۰ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می شود، به این معنی که در این کشور ۸۰ میلیون نفری، هر فرد یک لیتر بنزین مصرف می کند.وی تصریح کرد: به این دلیل مصرف بنزین در کشور ما ۲ برابر متوسط جهانی است، که به صنایع خودروسازی که محصولات بی کیفیت و پرمصرف تولید می کنند، رانت می دهیم، در نهایت نیز فشار مشکلات به مردم و محیط زیست تحمیل می شود.بر اساس این گزارش، درویش همچنین چهارشنبه شب در نشست تعدادی از مدیران استان و محمدرضا تابش رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی نسبت به وضعیت پساب پالایشگاه اعتراض کرد. وی در کانال تلگرامی خود نیز یک ویدیو از نحوه تخلیه پساب منتشر کرده است.به گفته سیدمهدی موسوی آزاد رئیس اداره محیط زیست آبادان، پالایشگاه آبادان سه هزار و ۵۰۰ مترمکعب در ساعت تخلیه پساب به اروند رود دارد.

*خوزستان در سه شنبه های بدون خودرو مردود شد

مدیرکل مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست همچنین گفت: خوزستان در طرح ‘سه شنبه های بدون خودرو’ نمره قبولی نگرفته است.وی افزود: سه شنبه گذشته آبادان به عنوان یکصد و هشتاد و یکمین شهر کشور به طرح سه شنبه های بدون خودرو پیوسته است.درویش اضافه کرد: در ابتدا بهبهان و بعد اهواز و اکنون آبادان به این طرح پیوسته اند اما انتظار ما از تشکل های زیست محیطی این استان بسیار بیش از این است.وی با درباره اینکه برخی معتقدند شرایط گرم آب و هوایی در خوزستان مانع دوچرخه سواری می شود اظهار کرد: در خوزستان حداقل در هفت ماه از سال می شود دوچرخه سواری کرد و در آبادان نیز مشاهده کردم که برخی از مردم و یا کارکنان پالایشگاه آبادان هنوز از دوچرخه برای رفتن به محل کار استفاده می کنند.

درویش گفت: مدیر پالایشگاه آبادان وعده کرده است که از سه شنبه مدیران این شرکت با دوچرخه به محل کار بروند و با شهرداری برای ساخت زیرساخت ایمن برای دوچرخه سواری مذاکره کند.وی در ادامه درباره تفاهم نامه سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان آب و برق خوزستان اظهار کرد: سازمان آب و برق اعلام کرده که به دلیل محقق نشدن اعتبارات پیش بینی شده، نمی تواند تعهدات خود را عملی کند، بنابراین برنامه ها فعلا متوقف است.درویش افزود: در راستای این تفاهم نامه تا کنون یک کارگاه آموزشی برای استان های بالادست حوضه های آبریز خوزستان در اهواز برگزار شده و همایش روز جهانی تالاب نیز با حمایت سازمان آب و برق بوده است.
به گفته وی، دفتر مشارکت های مردمی سازمان محیط زیست نیز در سال جاری هیچگونه اعتباری نداشته است.پویش مردمی سه شنبه های بدون خودرو در راستای ورود و مطالبه گری جدی مردم در کاهش ترافیک و آلودگی از پارسال شروع به فعالیت کرده و درحال پیشرفت است.این پویش از سوی دوستداران محیط زیست اراک زمستان پارسال مطرح شد و هم اکنون در حال فعالیت است.

*ایستادگی سازمان محیط زیست درمقابل بهشت آباد

این فعال محیط زیست همچنین با انتقاد از اجرای طرح های انتقال آب بین حوضه ای گفت: سازمان حفاظت محیط زیست تا کنون در مقابل طرح انتقال آب از کارون (بهشت آباد) ایستاده و به این طرح مجوز نداده است.وی تصریح کرد: ما معتقدیم طرح انتقال آب کارون به اصفهان و فلات مرکزی، نه می تواند مشکل مقصد را حل کند و نه به اقتصاد کشور کمک کند، بلکه وضع بحرانی تر هم می شود.درویش اظهار کرد: مساله ما این است که از منابع آب به درستی استفاده نمی کنیم و هنوز در برخی مناطق از جمله در یزد کشاورزی غرقابی داریم.وی تاکید کرد: اگر چیدمان توسعه بر اساس ملاحظات واقعی برون شناختی طراحی شود، نیازی به اختصاص هزینه های گزاف که منجر به تشدید روند بیابان زایی شود نخواهیم داشت.