در همایش روز جهانی تالاب ها (اهواز ۱۴ بهمن) چه گذشت ؟

پیش از ظهر امروز پنج شنبه ۱۴ بهمن همایش بزرگداشت “روز جهانی تالاب ها” با حضور خانم معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و ریاست سازمان محیط زیست ،آیت الله موسوی جزایری نماینده ولی فقیه در استان ، آیت الله شاهرودی نماینده مجلس خبرگان ، نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی ، نماینده سازمان ملل ، […]

پیش از ظهر امروز پنج شنبه ۱۴ بهمن همایش بزرگداشت “روز جهانی تالاب ها” با حضور خانم معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و ریاست سازمان محیط زیست ،آیت الله موسوی جزایری نماینده ولی فقیه در استان ، آیت الله شاهرودی نماینده مجلس خبرگان ، نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی ، نماینده سازمان ملل ، استاندار خوزستان ، نمایندگان سمن های فعال در حوزه پاسداشت محیط زیست ، سفرای برخی کشورهای خارجی و جمعی از مدیران دستگاههای اجرایی در اهواز برگزار شد . در این نشست شخصیت های میهمان و میزبان به بیان دیدگاههای خود پیرامون اهمیت تالاب ها و نقش آنها در بهبود شرایط زیست محیطی پرداختند و البته عده ای نیز خارج از محیط رسمی با حمل پلاکارد به سیاست ها و طرح های انتقال آب و نادیده انگاشتن حقابه تالاب ها معترض بودند.

ابتکار :برای احیای این تالاب ها برنامه ریزی های گسترده ای داریم

دکتر معصومه ابتکار با اشاره به اهمیت تالابها و توجه به نقش آنها در معشیت مردم و اقتصاد و ایجاد توسعه پایدار عنوان کرد: بر اساس ارزیابی جهانی ارزش تالاب تا ۲۰۰ برابر یک زمین کشاورزی است و در قالب خدمات تالاب ها، هور العظیم و شادگان تاثیر فراوان بر محیط زیست دارند.وی در ادامه از احیای تالاب های شهرستان دیگر خبر داد و گفت: استان فارس نیز مشکلات فراوانی از لحاظ آب دارند،مطالعات زیست بومی و مدیریت مشارکت حضور مردم در حال انجام است اما به خاطر بهره برداری غیر اصولی و چاه های غیر مجاز و عوامل زیستی متاسفانه کار دشواری در پیش داریم. همچنین تالاب میان کاله مازندران نیز با وجود طرح جهانگردی در معرض تهدید است، ازمیان نیز اوضاع خوبی ندارد و تالاب موند بوشهر هم در معرض نابودی است بنابراین تمام کشور درگیر بحران خشک شدن تالاب ها هستند. ابتکار اظهار داشت: هورالعظیم و شادگان که مرکزی برای بازدید کنندگان در آن احداث شده است برای جذب گردشگران و سر مایه گذاری و همکاری برای معیشت مردم که نشان می دهد ما برای احیای این تالاب ها برنامه ریزی های گسترده ای داریم.در دولت یازدهم با همکاری با سازمان آب، تفاهم نامه مشترک امضا شد که در آن بحث تامین حق آبه، تعیین تکلیف شده و با ساخت سد و برداشت آب سازمان آب موظف به پرداخت حق آبه است که در شورای آب نیز به تصویب رسیده است.

وی با بیان اینکه یکی از دلایل آسیب تالاب ها سد سازی است، بنابراین ما تمام طرح ها را ملزم به داشتن الزامات زیست محیطی به فرایند علمی کردیم، افزود: تا به امروز در دولت یازدهم هیچ آبی از سر شاخه های کارون برداشت نشده و اما اینکه در دولت قبل این کار انجام شده و تبعات آن را تا امروز داریم غیر قابل انکار است. سازمان محیط زیست نامه و ابلاغیه رسمی برای جلوگیری از احداث سد گتوند داشته اما با یک تصمیم سیاسی این کار انجام شد و امروز هم در پی این هستیم با مدیریت جلوی تخریب های بیشتر بگیریم زیرا اگر تبدیل به منازعات شود هیچ مشکلی بر طرف نمی شود.وی در پایان گفت: مشکلات تالابها و آب های زیر زمینی زمان بیشتری برای حل شدن می خواهد. نگاه دولت این است که وعده تو خالی ندهد ؛تلاش ما ناشی از امید زیاد به احیای هور العظیم و تالابهاست و با لطف خداوند و تلاش مردم انجام می شود غول گرد و غبار هم از عراق و عربستان و هم از داخل سرچشمه دارد که قرار است با همکاری بین المللی و سرمایه گذاری های خارجی آن را بر طرف کنیم.

استاندار شریعتی : اهواز عنوان آلوده ترین شهر جهان را به خود گرفته است

استاندار خوزستان در همایش روز جهانی تالاب ها گفت: تعداد مشکلات طبیعی افزایش یافته و تمام مشکلات زیست محیطی در استان به علت کمبود آب است.این تراژدی ها وقتی دردناک می شود که تالاب به عناون محافظ طبیعی در مقابل فجایع محیط زیست از عهده ی مقابله با ریزگر ها به دلیل خشک بودن بر نیایند.دکتر غلامرضا شریعتی اظهار داشت: اهواز عنوان آلوده ترین شهر جهان را به خود گرفته است و ریزگردها زندگی روزمره مردم استان را با مشکل مواجه کرده اند. با وجود اینکه یکی از قدیمی ترین، بزرگترین ن تالاب های جهان درسال های گذشته با بزرگترین فاجعه ی تاریخ در جنوب ایران و عراق خشک شدن آن که شاهد از بین رفتن ۹۰ درصد از آب تالاب ها در سال های اخیر بودیم که مهمترین علت آن احداث سد در دجله و فرات است.شریعتی با اعلام اینکه مشکل اساسی ایجاد وقفه در توسعه ی پایدار است، تصریح کرد: با هر عمرانی طرحی که باعث آسیب به محیط زیست شود مخالفیم و مانع اجرای آن می شویم.

ناصری نژاد : ریزگردها ، پساب ها و فاضلاب در حال نابود کردن خوزستان هستند

مجید ناصری نژاد نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی در همایش روز جهانی تالاب ها، گفت: برخی خواستار فروکش کردن خشم از جانب خوزستانی ها هستند و در مراودات خود تندی نکنیم. اما این حقیقت مرگ تدریجی خوزستانی ها را چگونه فروکش کنیم. مسئله ریزگردها، پساب و فاضلاب در حال نابود کردن استان خوزستان هستند دیگر چه بلایی باید بر سر استان بیاید چگونه می توانیم این درد را بیان نکنیموی از نرخ مهاجرت بالای ۹۵درصد در استان خبر داد و عنوان کرد: استان خوزستان در غم و مشکل همه شریک است، از اتفاقی که برای آتش نشان ها افتاد گرفته تا سایر مباحث که خوزستانی ها را هم متاثر کرد و همگام با همه سوگوار کرد، پس ما همه یکی هستیم اما دردهای خوزستان زیاد است. نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: صحبت هایی از آبگیری تالاب شادگان به گوش می رسد در حالی که نهر المالح هیچ ارتباطی با کارون ندارد، نهر بحره دیگر منبع آبگیری تالاب خشک شده است، مارد و سلمانه هم که بسته شده اند، پس بگویید تالاب شادگان از کجا آبگیری می شود؟ناصری نژاد خشک شدن تالابها را یک حقیقت انکار ناپذیر دانست و افزود: وقتی سد گتوند را ساختید طبیعت را بر هم زدید و حالا می بینید که به نمک برخورد کرده‌اید، چه کسی پاسخگوی این معضل است. وی انتقال آب را یک خطر جدی برای استان خواند و تاکید کرد: جلوی انتقال آب را بگیرید چرا که برای یزد و اصفهان و فلات مرکزی هم خوب نیست، در آینده گردوغبار کل کشور را در بر می گیرد. یکی از عوامل خشک شدن تالاب ها کمبو باران است که باعث کشیدن نفس های آخر تالاب ها شده، این وضع استان ما است

همایون یوسفی : مسوولان به جای اینکه از اتلاف آب جلوگیری کنند با سیاست بازی به دنبال انتقال آب هستند

همایون یوسفی عضو کمسیون بهداشت مجلس، یکی از مشکل پیش روی بشریت در قرن بیست و یکم مشکلات محیط زیست است که متاسفانه غرب آسیا یکی از شکننده ترین اقلیم های محیط زیست ایران آسیب پذیر ترین محیط زیست های غرب آسیا و خوزستان هم شکننده ترین اقلیم های محیط زیست را دارد. از این رو محیط زیست موضوعی پیش رو برای تمام کشور است و اگر از دشمنان خارجی بیشتر نباشد، کمتر هم نیست.یوسفی افزود: از این رو نظام بودجه ریزی و برنامه ریزی برای موضوع انتقال آب مهمترین چالش در کشور به حساب می آید ؛ اگر می بینیم در ایران مشکلات محیط زیستی روز به روز بیشتر می شوند ناشی از انتقال آب است ؛ هیچ کدام از طرح های انتقال آب دارای مجوز های زیست محیطی نیست.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی افزود: پدیده گرد و غبار، خشکی تالاب ها، مشکلات انتقال آب کارون در کنار هم به یک حلقه مشترک دارند و آن هم حلقه کمبود آب است.استان خوزستان بلا شک سد اولیه اقتصادی و امینی کشور است و اگر اتفاقی در استان بیافتد در آینده ای نه چندان دور در کل کشور مشکلات دامن زده می شوند. این نماینده مجلس اظهار داشت: اسلام از خوزستان به کل کشور گشترش یافت، جنگ تحمیلی در خوزستان اتفاق افتاد و باعث ایجاد فرهنگ ایثارو شهادت در کشورشد. در واقع خوزستان آینه ی تنام نمای کشور است. برای انتقال آب به دنبال حل آن نیستیم و تنها به حوزه های دیگر انتقال می دهیم. و به جای اینکه از اتلاف آب، تبخیر و هدر رفتن آن جلوگیری کنیم. با سیاست بازی به دنبال انتقال آب باشیم.همایون یوسفی تصریح کرد: دو تقاضا برای تالا بها دارم: اولا حق آبه هور العظیم تامین شود. طبق قانون باید سالایانه یک و نیم میلیارد متر مکعب باشد اما الان ۹۰۰متر مکعب در نظر گرفته می شود. دوما انتظار داریم معضل گرد و غبار مانند طرح احیای دریاچه ارومیه،به عنوان طرح ملی ثبت جهانی شود. گردو غبار حل نمی شود مگر در مصوبه اجرا شود.