اعتماد شورای چهارم به سید خلف موسوی به ثمر نشست:نخستین زیرگذر اهواز آماده بهره برداری شدورد

اهواز سالیان درازی است که شهر اولین ها نیست. شاید اما این عدم تغییر در فضای شهری اعتماد به نفس لازم را نیز برای ایجاد تحرک جدی در کالبد عمران و توسعه شهر اهواز ستانده باشد.مردم شهری که لاجرم در سال های اخیر به واسطه موج مهاجرت های روزافزون به لحاظ وسعت سررمینی و تراکم […]

اهواز سالیان درازی است که شهر اولین ها نیست. شاید اما این عدم تغییر در فضای شهری اعتماد به نفس لازم را نیز برای ایجاد تحرک جدی در کالبد عمران و توسعه شهر اهواز ستانده باشد.مردم شهری که لاجرم در سال های اخیر به واسطه موج مهاجرت های روزافزون به لحاظ وسعت سررمینی و تراکم جمعیتی واجد لقب پرطمطراق کلانشهری هستند، المان های شهری متناسب با این رشد جمعیتی و ساختاری را در شهر خود نمی بینند و به همین جهت نشاط و همبستگی اجتماعی شهروندان اهوازی به خصوص در سال های اخیر به نحو قابل ملاحظه ای کاهش داشته است.اصولا توسعه و رشد اگرچه مقولاتی ذهنی و پدیداری هستند اما همه این مفاهیم ذهنی در سایه نمادهای عملیاتی شعله ور می شوند.به جمله ابتدای سخن باز می گردیم.اگر کلانشهر اهواز شهر اولین ها نیست اما می توان گفت از معدود شهرهای بزرگ و شاید تنها کلانشهر کشور است که تا کنون از زیرگذر محروم بوده است و به نظر می رسد این تابوی عمرانی دیگر اما با همت شهردار موسوی طی روزهای آینده و همزمان با میلاد پیامبر اعظم شکست خواهد شد.

36317_829

فرمانداری که شهردار شد

تا لحظه اکنون، ساختمان کهنسال مدیریت شهری در امانیه شهرداران بسیاری را به خود دیده است. بسیاری اما شهرساز بوده و در کارنامه خود فعالیت های عمرانی و پروژه های ملی سترگی داشته اند ولی هر کدام در میدان کارزار، دلیلی برای کم کاری و شاید در نگاهی خوش بینانه احتیاط و عدم ریسک برای پروژه هایی نظیر زیرگذر داشته اند.در سال های اخیر با فعال شدن نسبی پروژه قطار شهری اهواز، ریسک توپوگرافی فعالیت در زیر بستر خاک در اهواز کاهش یافت اما هنوز زمان آن گویا فرانرسیده بود که مدیریت بی ثبات شهری پروژه ای در چنین شرایطی را کلید زند و یا به اتمام رساند.
سید خلف موسوی اما این ریسک را پذیرفت. او که در نخستین جلسه شورای دوره چهارم از میان پنج گزینه که جدی ترین آن ها یعنی کتانباف 7 رای کسب کرده بود توانست با کسب 14 رای به شهرداری اهواز دست یابد و این امر در چهارم آبان92 البته رسمیت یافت.حالا موسوی که منتقدینش او را فاقد تخصص در حوزه عمران شهری می دانستند با تلاش و همت و ریسک پذیری کافی، نخستین زیرگذر اهواز را به سرانجام رسانیده است.ظاهرا شهردار موسوی آنقدر ذکاوت داشت که از تهدید منتقدانش یک فرصت بسازد.تا جایی که امروز منتقدان موسوی بزرگترین کام یابی او را در حوزه عمران می دانند. او که حالا کلیددار نخستین زیرگذر اهواز شده است می تواند سرش را بالا بگیرد که به درستی پاسخ اعتماد 14 عضو شورای چهارم را داده است.

زیرگذری که محرومیت را دور می زند

ازدحام و تراکم خودروها در میدان دروازه به یکی از مشکلات دیرینه منطقه تبدیل شده بود. استقرار ایستگاه قطار شهری در میدان مزبور نیز به معنای لزوم تسریع در حل مشکلات ترافیکی می بود و باید با نگاهی به چشم انداز آینده این منطقه در این خصوص تصمیم گرفته می شد. چرا که منطقه دروازه به لحاظ قرارگیری در مفصل یکی از اصلی ترین رینگ های مواصلاتی در شهر اهواز همواره دچارمشکل تراکم وسایط نقلیه و نتیجتا ترافیکی سرسام آور در روزهای عادی و عذاب آور در فصول گرم سال می شد و شهرداری اهوار مطابق برنامه های بلندمدت خود تا سال 95 فرصت داشت این گره را بگشاید و این بار در تلاشی کم نظیر شاهد بهره برداری از این پروژه، ماه ها پیش از مهلت زمانی تعیین شده هستیم. زیرگذری که به جهت استقرار در منطقه محروم هفت شهر اهواز نقش بایسته ای در رفع محرومیت و امیدبخشی در شهروندان ساکن این مناطق ایفا خواهد کرد.

رویکرد شهردار موسوی چیست؟

شاخص رویکرد اجرایی سیدخلف موسوی در طول چهارده ماه گذشته از حضور وی در شهرداری اهواز، پروژه های متعدد بزرگ و کوچک عمران شهری به ویژه در بخش ترافیک و حمل و نقل درون شهری بوده است.او خود معتقد است: راهبرد اجرایی و عملیاتی شهرداری در دوره بنده مبتنی بر نیازسنجی در افق اهواز فردا، تعریض و احداث پل ها، زیرگذرها، روگذرها و تقاطع های غیر همسطح در راستای کاهش بار ترافیکی و افزایش سرعت دسترسی شهروندان به نقاط مختلف شهر اهواز است.وی اضافه می کند: گرچه احداث زیر گذر خلیج فارس در محور بزرگراه پاسداران – بهبهانی که با طول 20 کیلومتر یکی از خطوط اصلی مواصلاتی شهر اهواز را تشکیل می دهد در نوع خود اقدام بزرگی بود اما مهم تر از آن ، شکستن تابوی احداث زیرگذر در شهر اهواز بود که راه را برای پروژه های بزرگ تر هموار می کند.

شهردار اهواز تاکید می کند؛ معتقدم بدنه کارشناسی و مهندسی شهرداری اهواز، از توان لازم برای انجام پروژه های بزرگ و تحول ساز برخوردار است تنها کافی است به ظرفیت مهندسی موجود در شهرداری اهواز اعتماد کرد و اختیار کافی را برای حرکت و تحول آفرینی مهندسان بومی در اختیار آن ها گذاشت.سید خلف موسوی اظهار داشت: مایه خرسندی شهروندان اهوازی است که در آستانه ایام مبارک دهه فجر شاهد بهره برداری از اولین زیرگذر اهواز یعنی زیرگذر خلیج فارس هستیم و اولین پارک بانوان را نیز در ماه آینده به ناوگان خدمترسانی در کلانشهر اهواز اضافه خواهیم کرد.
شهردار اهواز اتمام عملیات احداث زیرگذر خلیج فارس را مصداق بارز مدیریت جهادی در شهرداری اهواز دانست و افزود: زیرگذر خلیج فارس ثابت کرد که به فرموده حضرت امام، ما می توانیم و باید هر مانعی که راه خدمت رسانی به شهروندان اهوازی سد کرده است از میان برداریم.

_6343

ویژگی های نخستین زیرگذر شهر اهواز

شهردار اهواز، محدوده قرار گیری زیرگذر خلیح فارس را میدان دروازه و در مجاورت مناطقی چون حصیرآباد، چهارصد دستگاه، عامری و سخیریه دانست و گفت: طول این زیرگذر با احتساب 150 متر تونل و 180 متر رمپ به 330 متر می رسد.خلف موسوی؛ عرض زیرگذر خلیج فارس را بیش از 8 متر،حجم خاکبرداری را 10هزار متر مکعب، تعداد شمع بکار رفته را 515 با عمق 12متر و طول شمع ریزی را 6180 اعلام کرد و گفت: در دو طرف این زیرگذر چهار دیوار بتنی به طول 3000 متر و ارتفاع مفید 4/5 متر تا 6/5 متر ایجاد شده است.موسوی افزود: حجم بتن ریزی در پروژه زیرگذر خلیج فارس بالغ بر 6000 مترمکعب بوده واعتباری که برای این پروژه هزینه شده است 65 میلیارد ریال محاسبه شده است و 35 هزار متر مربع نیز آسفالت پیش بینی شده است.شهردار اهواز خاطرنشان ساخت: زیرگذر خلیج فارس باعث خواهد شد از میدان شهید بندر تا تقاطع شهید رستگاری شاهد هیچ گونه گره ترافیکی نباشیم و مسیر اتوبان پاسداران – بهبهانی به طول سه کیلومتر عملکرد بزرگراهی پیدا خواهد کرد و پیش بینی می کنیم زیرگذر خلیج فارس ظرفیت تردد 3000 خودرو در باند شمالی و جنوبی داشته باشد