اعضای شورا،فرمان اخراج نمایندگان مجلس از شهر را صادر کردند/ همراهی دوایی فر با مخالفان شهردار موسوی

یکی از بحث های جنجالی این جلسه مصوبه ای برای بازپس گیری دفاتر سه نماینده مردم اهواز، باوی و حمیدیه در مجلس از سوی شهرداری اهواز بود زیرا هم اکنون این نمایندگان در دفاتر متعلق و یا در کرایه شهرداری اهواز مستقر هستند،با تصویب اعضای شواری شهر اهواز، دفاتری که از سوی شهرداری در اختیار […]

یکی از بحث های جنجالی این جلسه مصوبه ای برای بازپس گیری دفاتر سه نماینده مردم اهواز، باوی و حمیدیه در مجلس از سوی شهرداری اهواز بود زیرا هم اکنون این نمایندگان در دفاتر متعلق و یا در کرایه شهرداری اهواز مستقر هستند،با تصویب اعضای شواری شهر اهواز، دفاتری که از سوی شهرداری در اختیار سه نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی قرار گرفته پس گرفته می شود. جلسات شورای شهر اهواز که معمولا روزهای دوشنبه بعد از ظهرها به صورت علنی برگزار می شد به علت ماه رمضان به پیش از ظهر موکول شده است که در این بین در ابتدای جلسه علنی شورای شهر برخی از اعضا مانند آذر زمانپور و مریم ابریشم کار با 45 دقیقه خود را به جلسه علنی شورا رساندند.اولین مسئله ای که در شورای شهر مطرح شد بحث نهضت آسفالت بود که نظرات اعضا و سئوالات آنها از قائم مقام شهرداری اهواز که در این جلسه حضور داشته بود را در پی داشت.

جانعلی خورشیدی :مدیریت در شهرداری اهواز به منظور ساماندهی مناسب وضع شهر باید تثبیت شود.

جانعلی خورشیدی ظهر امروز در نطق پیش از جلسه خود در جلسه شورای شهر اهواز اظهار کرد: مناطقی مثل حصیرآباد، منبع آب، زیتون کارگری، کوی رمضان، نبوت و رسالت حداقل برخورداری از خدمات و شرایط مناسب را می خواهند بنابراین از شهردار اهواز تقاضا دارم که نگاه ویژه ای به مردم این مناطق و مشکلات آنها داشته باشند.وی افزود: به همین منظور تثبیت مدیریت در شهرداری اهواز باید در راستای بهتر شدن شهر وضعیت باشد. از سوی دیگر به نظر می رسد بحث هم سطح سازی پیاده روها، آسفالت و روشنایی از عمده مشکلات مناطق مذکور است که باید جدی تر به آنها رسیدگی شود.خورشیدی افزود: برخی از مناطق شهر با وجود گذشت 10 ماه از فعالیت شورای شهر و شهردار و تعویض مکرر شهرداران تاکنون کمتر اقدامات عملی و مفیدی که در جهت رفع مشکلات عدیده و جلب رضایت مردم صورت گرفته باشد را دیده اند.عضو شورای شهر اهواز تصریح کرد: اهواز شهری است که بوی نفت و گاز، کربن و فولاد و دود شرکت های لوله سازی و فولاد به صورت مدام مشام شهروندانش را می آزارد. رنگ فقر و رشد نیافتگی در تمام شهر نمایان است. کل شهر مملو از کارهای انجام نشده است.خورشیدی ادامه داد: از مدیران این شرکت ها انتظار می رود که سهم خود را در توسعه شهری و استخدام بیکاران به شورای شهر اعلام کنند. اهواز شهری است که هشت سال قلب تپنده دفاع مقدس بود. اکنون برای ساختن اهواز به مدیرانی با منش انقلابی و تفکر جهادی نیاز دارد.وی بیان کرد: از علی دوایی فر قائم مقام شهرداری اهواز می خواهم در سالی که به عنوان نهضت آسفالت نامیده شده است و نظارت بر اجرای صحیح و زیر بنایی آن بسیار ضروری به نظر می رسد را بیشتر مورد توجه قرار دهد. در مواردی مشاهده شده که متاسفانه زیرسازی مناسب قبل از آسفالت انجام نشده است که نتیجه آن هدر رفتن سرمایه مردم و انجام ندادن پروژه های غیر اصولی و دوباره کاری خواهد بود. از شهردار نیز می خواهم نسبت به این مسئله حساس تر باشند و دستورات لازم را به سازمان ها و ادارات مربوطه ابلاغ کند.عضو شورای شهر اهواز در ارتباط با مقوله بازیافت زباله ها نیز گفت: بحث ساماندهی و بازیافت زباله ها که با زندگی روزمره ما سر و کار دارد نیاز به بازنگری و الگوبرداری از نمونه های موفق در کلانشهرهای دیگر دارد. از مدیریت پسماند شهرداری اهواز درخواست دارم زمینه فرهنگ سازی و فراهم کردن بستر مناسب برای سامان بخشیدن به تفکیک زباله ها، ساعات حمل، توجه به تراکم مناطق و قرار دادن مخازن مناسب برای گردآوری کیسه های زباله در محله های شهر اهواز اقدامات لازم را انجام دهد چون به نظر می رسد مدت زمان بین گذاشتن زباله و حمل آن بیشتر از حد استاندارد آن است و اتفاقا سطل های زباله تفکیک هم از منازل جمع آوری شدند و مجددا هزینه ای دیگر باید انجام داد تا سطل ها در منازل برای تفکیک و مدیریت زباله ها گذاشته شود.

چالش های نهضت آسفالت در اهواز

جمشید سلحشور یکی از اعضای شورای شهر در خصوص این موضوع گفت: مردم چند منطقه از اجرای آسفالت بدون زیرسازی نگران بودند. اگر قرار است خیابان های شهر را آسفالت کنیم و چند ماه بعد تخریب شوند یعنی پول بیت المال را دور ریخته ایم. ضمن اینکه برای نظارت جدی تر روی موضوع آسفالت می توانیم از شورای شهر افرادی را برای بازرسی در نظر بگیریم.

احمد باورساد دیگر عضو شورای شهر اهواز نیز یکی از مقوله های آسفالت نامناسب را ضخامت آن دانست و گفت: اگر رعایت نکنیم تردد ماشین ها با مشکل مواجه می شود. متاسفانه در مدت اخیر در اهواز جایی را ندیدیم که وقتی روکش آسفالت انجام شود سرجای خود بماند.وی افزود: در زیر گذر شریعتی باید لوله یک هزار و 600 اینچی گذاشته شود ولی شهرداری لوله 500 اینچ گذاشته است. آیا در آن پروژه شهرداری مشاور ندارند؟ به همین دلیل اگر هزینه هایی را شهرداری و پیمانکار متقبل می شوند که به باد می رود باید از سوی مشاور کسر شود.

پل های عابر پیاده دردسر ساز

مریم ابریشم کار سخنگوی شورای شهر اهواز نیز در این جلسه عنوان کرد: هیچ کدام از پل های عابر پیاده نصب شده در اهواز استاندارد لازم را ندارد. قبل از تسویه حساب با پیمانکار باید ساختار پل ها را اصلاح کنیم.

سخنان داویی فر علیه شهردار!!!

اما علی دوایی فر قائم مقام شهرداری اهواز در پاسخ به ابهامات اعضای شورای شهر اهواز اظهار کرد: ما تابع سیاست های شهرداری هستیم. در ارتباط با آسفالت رویکرد ما خوب نیست و این مسئله را شفاهی و کتبی به شهردار اعلام کردم چون یک قرارداد برای کل شهر می نویسیم و اینطور نمی شود نظارت کرد. هر پروژه باید قرارداد داشته باشد. ما برنامه مدون طبق بودجه مصوب نداریم.وی افزود: بودجه آسفالت سال 93 خیلی از مناطقی که در حال حاضر در حال آسفالت هستند تمام شده است. اگر قرار است بخشنامه ای باشد و اجرا نشود به  چه دردی می خورد. بخشنامه ای داریم که وقتی زیرسازی کامل شد آن وقت آسفالت شود و کسی که کار زیرسازی را انجام داد خودش هم آسفالت را انجام دهد.دوایی فر تصریح کرد: برخی افراد این بخشنامه را رعایت نمی کنند؛ بنابراین باید پاسخگو باشند. این موارد نظر شهردار نیست و زیر مجموعه شهرداری این کار را انجام می دهند. متاسفانه ما در شهرداری سیستم اجرایی نهضت آسفالت نداریم.وی بیان داشت: ما در ابتدای سال بر  اساس بودجه مصوب که به تصویب شورای شهر اهواز رسیده معاونت فنی و عمرانی با معاونت برنامه ریزی نسبت به تهیه برنامه اجرایی و بودجه و تنظیم و ابلاغ بخشنامه مربوطه اقدام نموده ایم و می بایست بخش های مربوطه  این بخشنامه را رعایت فرمایند. حرف ما این نیست که خواسته های مردم قابلیت اجرایی ندارد. تنها چیزی که می خواهیم صبر است نه اینکه یکی از اعضای شورای شهر شب دستور آسفالت خیابانی را بدهد و فردا اجرای پروژه آسفالت انجام شود.قائم مقام شهرداری اهواز در خصوص روند ساخت پل سوم نیز گفت: ساخت این پل سرعت کار خوبی دارد و قبل از 22 بهمن ماه به اتمام و بهره برداری می رسد که برآورد ما برای تکمیل آن چهار و نیم میلیارد تومان است.دوایی فر در خصوص واژگون شدن پل های عابر پیاده در اهواز و کیفیت نامناسب آنها نیز اظهار کرد: در ارتباط با نارضایتی مردم در مورد پل های عابر پیاده باید بگویم که کاملا درست است چون قرارداد شهردای برای 11 پل و زدن پله برقی بود و چون شیب پل ها بر اساس پله برقی برنامه ریزی شده بود بعد از تبدیل به پله های معمولی شد؛ قطعا استاندارد از بین رفت. در حال حاضر تا اصلاح ساختار پل ها از اجرای غیر استاندارد ساخت پل ها جلوگیری کرده ایم.

ناصری :آقای داویی فر شما که تجربه دارید خلاءها را پرکنید

علی ناصری یکی از اعضای شواری شهر نیز خطاب به دوایی فر گفت: برخی از افراد این انتقاد را دارند که شهردار تحصیلات مرتبط ندارد و کار اجرایی انجام نداده است. شما که تجربه دارید باید خلاءهای موجود را پر کنید. ما همیشه می گوئیم رسالت اصلی ما نظارت است ولی داریم به حاشیه می رویم و از رسالت خود غافل می مانیم.

علاسوند خطاب به دوایی فر:اگر کسی تخلف کرد به ما اعلام کنید چون ما در شورا با کسی تعارف نداریم.

رامی علاسوند رئیس شورای شهر اهواز نیز خطاب به دوایی فر قایم مقام شهردار گفت: اگر کسی تخلف کرد به ما اعلام کنید چون ما در شورا با کسی تعارف نداریم.رئيس شوراي شهر اهواز گفت: روند تعريض پل سوم كيانپارس اهواز در حال انجام شدن است اما اين فعاليت به علت ترافيك موجود بر روي پل به كندي صورت مي گيرد.رامي علاسوند  با اشاره به آغاز فعاليت تعريض پل سوم در منطقه كيانپارس اهواز عنوان كرد: كلنگ آغاز به كار اين پروژه در نوزدهم بهمن ماه سال گذشته به زمين زده شد و در حال حاضر نيز تعريض اين پل در حال انجام است.وي افزود: در صورتي كه بودجه مورد نياز اين پروژه تامين شود به طور حتم در در همان موعد مقرر يك ساله به بهره برداري خواهد رسيد.رئيس شوراي شهر اهواز اظهار كرد: قبل از آغاز به كار پرو‍ژه تعريض پل سوم كيانپارس، چهار مشاور عمراني بر روي آن مطالعه و تائيد كردند كه اين پروژه قابليت اجرايي شدن را داراست.علاسوند تصريح كرد: پل سوم كيانپارس يكي از نقاط شلوغ و پرتردد شهر اهواز محسوب مي شود و به طور معمول در ساعات اوليه روز و هنگام غروب آفتاب ترافيك بر روي اين پل تشديد مي شود به  گونه اي كه تنها براي عبور از روي آن بايد ساعت ها وقت صرف كرد.وی با اشاره به اينكه نيمي از يك مسير ورودي اين پل به دليل طرح تعریض مسدود شده است، گفت: بخشي از مسيرهاي ورودي اين پل كه داراي حفاظ بوده برداشته شده و اين مسئله ترافيك روي پل را چند برابر كرده و اين موضوع سبب شده است كه كار به كندي پيش برود اما جاي هيچ گونه نگراني وجود ندارد.رئيس شوراي شهر اهواز افزود: عمليات تعريض اين پل در طول شب كه تردد بسيار كم مي شود صورت مي گيرد به همين دليل ممكن است عده اي از شهروندان از نحوه فعاليت تعريض بر روي اين پل مطلع نباشند.

حیدری برای حمله به شهردار ،داویی فر را به شهادت گرفت

حسین حیدری یکی از اعضای شواری شهر در خصوص نافرمانی برخی مدیران شهرداری اظهار کرد: سازمان عمران توجهی به من و قائم مقام شهرداری ندارد. به عنوان مثال وقتی از آنها لیست پروژه های عمرانی را خواستیم در جواب گفتند بروید و در سایت نگاه کنید. باید مشخص شود که مسئول این سازمان به کسی وصل است که ما حتی نمی توانیم با آنها صحبت کنیم و چرا این گونه پست های مهم را به این فرد بدهیم.

اعضای شورای شهر فرمان اخراج نمایندگان مجلس از شهر را صادر کردند

یکی از بحث های جنجالی این جلسه مصوبه ای برای بازپس گیری دفاتر سه نماینده مردم اهواز، باوی و حمیدیه در مجلس از سوی شهرداری اهواز بود زیرا هم اکنون این نمایندگان در دفاتر متعلق و یا در کرایه شهرداری اهواز مستقر هستند،حسین حیدری از اعضای شورای شهر در موافقت با این مصوبه اظهار کرد: مردم و اعضای شورای شهر انتقاداتی مبنی بر اینکه شهرداری محل هزینه سازی برای دفاتری که هیچ ارتباطی با آنها ندارد شده است و این دفاتر کمکی برای حل و رفع مشکلات نمی کنند. بحث سه دفتر نماینده مطرح شد که یکی از دفاتر ساختمان متعلق به شهرداری است، یکی از دفاتر به مبلغ 70 میلیون تومان رهن شده و دیگری نیز با اجاره ماهانه سه و نیم میلیون تومان در اختیار نمایندگان مجلس است. طرح برگشتن این مبالغ و ساختمان به شهرداری ارائه شد. از این به بعد دولت، شرکت هایی که منبع مالی خوبی دارند یا سایر شهرداری هایی که نمایندگان متعلق به آن شهر هستند می توانند این مبالغ را پرداخت کنند اما چون این طرح بار مالی برای شهرداری داشت ما آن را لغو کردیم.

کاظم سواری در مخالفت با این مصوبه نیز اظهار کرد: بودجه شهرداری بودجه مردم است. پولی که شهرداری هزینه می کند برای مردم است و در خدمت مردم هم باید هزینه شود. نمایندگان مجلس نمایندگان خود مردم هستند. ما از توان نمایندگان مردم باید برای تعامل با مردم استفاده کنیم و نباید این تعامل را به تقابل تبدیل کنیم. به نظر من باید یک ساختمان را برای نمایندگان مجلس بسازیم.

عاشور سواری پور دیگر عضو شورای شهر نیز در مخالفت با این طرح اظهار کرد: اعضای کمیسیون برنامه و بودجه این برنامه را در راستای اصلاح ساختار شهرداری انجام دادند. اعتقاد اعضای کمیسیون و سایر اعضای شورای شهر این بود که شهرداری نباید به عنوان حیات خلوت سایر ادارات باشد و از ریخت و پاش ها باید جلوگیری شود. تاکنون مصوبه ای از سوی نهادهای قانون گذار و یا شهرداری مبنی بر التزام شهرداری نسبت به تامین مکان به دست ما نرسیده است.وی با اشاره به عدم تعامل نمایندگان مجلس با اعضای شورای شهر اهواز نیز گفت: ما یک سال است که در حال فعالیت هستیم و فقط با وساطت فرماندار تنها یک جلسه مشترک با نمایندگان مجلس داشتیم که به عنوان اعتراض به نمایندگان حضور پیدا نکردیم. ما قدم به قدم کلیه اموال شهرداری ها را که به جای دیگر داده اند باز پس می گیریم.

آذر زمانپور دیگر عضو شورای شهر اهواز نیز در این جلسه خطاب به اعضا گفت: شما باید نماینده مردم باشید نه کسانی که به اندازه کافی حقوق و مدافع دارند. کسانی که به طور رایگان از خدمات شهرداری استفاده می کنند . هیچ خدماتی را به مردم ارائه نمی دهند؛ باید جلوی آنها گرفته شود.در پایان این طرح با 12 رأی مثبت تصویب شد.

لایحه بهسازی میدان فرودگاه اهواز در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در ابتدای آن اسکندر زنگه یکی از اعضای شورای شهر در خصوص این لایحه گفت: آنجایی که این پروژه انجام شده متعلق به قطار شهری است و طبق قانون چون قطار شهری این زمین را گرفته باید دوباره بهسازی کرده و تحویل دهد. به شهردار اختیار کافی دادیم که بر اساس صرفه این کار را انجام دهد. وقتی این کار را انجام داده است حالا چرا می خواهد صورت وضعیت را از ما بگیرد.

زیبا صالحپور دیگر عضو شورای شهر اهواز نیز اظهار کرد: در بحث خیابان سلمان فارسی اهواز هم ما همین بحث را داشتیم که در نتیجه به مشکل برخوردیم. پیمانکار بر اساس دستور شفاهی یک مدیر کاری را انجام داده و هزینه ای را متقبل شده است. اگر با این مصوبه موافقت نشود حق پیمانکار ضایع شده است و به جای برخورد با فرد متخلف برخورد با پیمانکار صورت می گیرد. باید یک مصوبه داشته باشیم که از این به بعد هیچ کاری را به صورت زبانی انجام ندهیم.این طرح با 11 رای مثبت مصوب شد.

طرح اصلاحیه نرخ کرایه تاکسی های بی سیم اهواز نیز از سوی اعضای شواری شهر اهواز مورد بررسی قرار گرفت و در ابتدای آن غلامرضا سبزعلی از اعضای شواری شهر اهواز اظهار کرد: شهروندان از بحث نبود پول خرد و نصب تاکسی متر ناراضی هستند. در صورتی که تاکسی ها کولر را روشن نکنند باید 20 درصد از مبلغ کرایه ها کسر شود ولی در اهواز چنین اتفاقی رخ نمی دهد.مریم ابریشم کار نیز در ادامه اظهار کرد: ما باید الگوهای کلانشهرهای دیگر را ببینیم. در مشهد نهایت ورودی تنها 1600 تومان است. ما با این روند داریم برای افزایش قیمت پایه گذاری می کنیم. خدماتی که تاکسی ها می دهد در حد شهرهای دیگر نیست. برای اصلاح ساختار باید از تاکسی متر استفاده کنیم. هزینه کیلومترها در اهواز بیشتر از سایر شهرها است. شهروند اهوازی باید برای 50 متر همان کرایه دو کیلومتر را بدهند.

در ادامه موسی ممبینی مدیرعامل سازمان تاکسیرانی اهواز اظهار کرد: ضریب سختی و زیان آوری کار نسبت به استان های سردسیر باید مدنظر قرار گرفته شود. استهلاک در اهواز با سایر شهرها یکی نیست و در هیچ کلانشهری به اندازه اهواز مسافرکش شخصی نداریم. مشکلاتی که در حوزه حمل و نقل شهری توسط مسافرکش های شخصی ایجاد می شود به نام تاکسی های شهری تمام می شود.وی افزود: پائین ترین نرخ تاکسی در کل کشور را در اهواز داریم ضمن اینکه امنیت تردد با وجود مسافرکش های شخصی بسیار پایین است.