نمازجمعه محور وحدت است / بقلم ابراهیم افتخار

یکی از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی احیای نمازجمعه در ایران است.نماز جمعه از جمله عباداتی است که در ذات آن توجه به امور اجتماعی از جمله سیاست نهادینه شده است به گونه ای که دوخطبه پیش از نماز درحکم دو رکعت قلمداد شده است. حضرت امام خمینی در19 امرداد 58 طی حکمی آیت الله […]

یکی از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی احیای نمازجمعه در ایران است.نماز جمعه از جمله عباداتی است که در ذات آن توجه به امور اجتماعی از جمله سیاست نهادینه شده است به گونه ای که دوخطبه پیش از نماز درحکم دو رکعت قلمداد شده است. حضرت امام خمینی در19 امرداد 58 طی حکمی آیت الله طالقانی فقیه برجسته را که شخصیتی باتجربه وآشنا به امور سیاسی نیز بودرا به عنوان اولین امام جمعه تهران پس از انقلاب تعیین نمود. نماز جمعه همیشه با اوصافی همچون وحدت آفرین و دشمن شکن توصیف شده است. این نماز که محور وحدت همه نیروهای معتقدبه نظام بود در سرتاسر کشور گسترش یافت.

10150602_717000758367643_6220962334651631624_n

در خوزستان نیز برای اولین بار در اهواز توسط دونفر از روحانیون انقلابی این نماز وحدت آفرین اقامه شد واز آن به بعد بیش از سی سال است که توسط آیت الله موسوی جزایری برگزار میگردد. وخوشبختانه در شرایط حساس پس از انقلاب وحوادث متعدد ومختلف در خوزستان واز جمله مهمترین آنها یعنی جنگ تحمیلی نماز جمعه میعادگاه وحدت بوده است. شخص آیت الله موسوی جزایری بعنوان امام جمعه اهواز ونماینده ولی فقیه در استان نقش مهمی در ایجاد این وحدت داشته است.ایشان شخصیتی معتدل که ضمن دعوت همه قومیت ها ومردم به وحدت در بسیج نیرو برای جبهه ها سهمی اساسی داشت ومبلغ همگرایی وعطوفت بوده وهست. کسی به یاد ندارد ایشان در خطبه های نماز خلاف وحدت سخنی گفته باشندویا کلامی که بوی پرخاش وتندی وخدای ناکرده اهانت ازآن برداشت شود به زبان جاری کرده باشند. این سید بزرگوارحتی مخالفان نظام راهم بانصیحت وخیرخواهی به خیر وصلاح دعوت نموده ودر برابر دشمنان نظام با قاطعیت ولی با ادبی اسلامی مواجه میشد.

شیوه اقامه خطبه های جمعه توسط آیت الله موسوی جزایری باید الگوی حسنه ای برای سایر امامان جمعه وبخصوص جوانترها باشد واز طرح مسایل کم اهمیت ومطالب اختلاف برانگیز در بین مردم وبخصوص وفاداران به انقلاب دوری کنند.با اقتدا به این شیوه حسنه است که میتوان گفت نماز جمعه همچنان محور وحدت است.