رنجنامه ای برای مردم دشت آزادگان ؛باران رحمت است یا نغمت؟

پس از گذشت ۸-۹ روز از بارش باران‌ در شهر سوسنگرد که حیات دوباره ای به رودخانه شهر داد و سفره‌های آب زیرزمینی را سیراب کرد، خوشحالی زاید الوصفی را برای بسیاری از مردم و مسئولین نیز به همراه داشت تا نگرانی‌ها بابت کمبود آب و تاثیرات آن بر کشاورزی و دامداری و دیگر موارد […]

پس از گذشت ۸-۹ روز از بارش باران‌ در شهر سوسنگرد که حیات دوباره ای به رودخانه شهر داد و سفره‌های آب زیرزمینی را سیراب کرد، خوشحالی زاید الوصفی را برای بسیاری از مردم و مسئولین نیز به همراه داشت تا نگرانی‌ها بابت کمبود آب و تاثیرات آن بر کشاورزی و دامداری و دیگر موارد تا حدودی رفع شود. اما نکته قابل توجه، خسارات زیاد، آبگرفتگی معابر خیابان‌های اصلی و فرعی و نیز کوچه ها و مکان‌های عمومی مشاهده و باعث کندی روند تردد خودروها و مردم شد.

آنچه در نگاه اول می توان از بروز این حوادث استنباط کرد رعایت نکردن استانداردها و اصول مهندسی شهری در ساخت و طراحی خیابان ها و مکان های عمومی و شیب‌بندی‌ها برای هدایت آب‌ها برای مواجهه با اینگونه مسائل است.این مساله حتی در خیابان های اصلی شهر نیز نمایان بود و میدان دادگستری وکوی دانشگاه وکوی فرهنگیان بستان وهمچنین کوی مشروطه ومحله های قدیمی به علت آب‌گرفتگی شدید، روند عبور و مرور مردم وماشین‌ها را کاملا متوقف کرد و ترافیک سنگینی در آنجا ایجاد شد.باید گفت که فلسفه وجود مدیریت بحران در هر شهری صرفا مدیریت حین وقوع بحران نیست و باید مدیریت پیشگیری از بحران نیز بخشی از وظایف و عملکردهای آن باشد تا بتواند پیش بینی ها و تصمیمات لازم را به سایر دستگاه های اجرایی اعمال کند.

در هر صورت، مسئولین سوسنگرد، آب‌گرفتگی معابر و انباشته‌شدن آب در خیابان‌ها را قبل از این نیز تجربه کرده‌اند و هر ساله نیز این مساله تکرار می‌شود. لذا باید با رعایت استانداردهای لازم در ساختن و طراحی خیابان ها همه موارد لازم پیش‌بینی شود، از همه مهمتر، شهرداری و یا متولیان مربوطه در حوزه عمرانی، نظارت خود را بر اجرای صحیح پروژه‌ها بیشتر و دقیق‌تر کنند و برنامه عملیاتی برای مهار و هدایت اینگونه آب‌ها به سمت رودخانه‌ و کانال‌های شهری داشته باشند.من به عنوان یک شهروند سوسنگردی چرا باید مجبور باشم بخاطره آبگرفتگی معابر یک هفته فرزندم را از مدرسه محروم کنم، وخودم نیز با مشقت فراوان به سر کار بروم.

آیا حق من این است؟
پس نماینده محترم شهرستان کجاست؟ وچرا مفقود الأثر شده است؟

ما وعده های آقای ساعدی را هنوز از یاد نبردیم، که گفت مهمترین واولین کار من بعد از رفتن به بهارستان ساختن فاضلاب شهر است .

چرا ایشان جوابگوی مردم نیست؟

چرا فقط در اجتماعات ومکان های شلوغ حاضر می شود؟

چرا از مواجه با مردم می ترسد؟

چرا در این چند روز که مردم با مشکل آبگرفتگی مواجه شده اند، ایشان غیب شده اند؟

چرا دیگر مسئولین شهرستان فقط وعده وعید می دهند؟

اصلا فرماندار منصوب آقای ساعدی کیست؟ چرا ایشان را هیچ کس نمی بیند؟ چرا اعتکاف کرده است؟

بنده به همراه عده ی کثیری از أهالی تفکیکی باوی که آب به یک متری ما رسیده وبا گذشت ۹ روز از باران هنوز در محاصره کامل هستیم، مگه شهروند نیستیم؟ مگه حقوق شهروندی شامل ما نمی شود؟ما بطور مداوم وروزانه با شهردار محترم واعضای محترم شورای شهر دیدار کرده وآنها هم مشکلات ما را به عینه دیده اند، ولی از عدم امکانات وهمکاری نکردن نماینده محترم می گویند که جوابگوی تلفن های آنها نیست .چرا هیچ کاری تا به حال برای ما نکرده اند؟

وبا کت وشلوارهای اتو شده وکفش های براق می آیند وبه ریش ما مردم ساده لوح سوسنگردی که با یزله ومفطح وریخت وپاش های فراوان آنها را یه عنوان عضو شورا انتخاب کردیم، می خندد ویک وعده دروغ می دهند ومی روند ….من که پدر ومادر پیری دارم وکودکان دو وسه وهفت ساله و… دارم اگر خدای ناکرده مشکلی برای یکی از آنها بیفتد، مسؤول کیست؟ وچه کسی جوابگو خواهد بود؟دلم خیلی پر است اما من عادت به افشاگری ندارم، پس نگذارید دهانمان بیشتر ازین باز شود، پشیمان میشوید .بس است دیگر…

احمد عوده زاده