آیت الله کعبی در كنگره شهداي دانشجو: فرهنگ جهاد و شهادت به عنوان ارزش برتر در کشور حاکم شده است / ايمان منهاي علم تمدن ​ساز نيست

نماينده خوزستان در مجلس خبرگان رهبري گفت: فرهنگ جهاد و شهادت و پاسداشت ياد شهيدان بايد تبديل به يك الگو در سياست داخلي و خارجي شود و اين مي​تواند راه را در عرصه اقتصاد، سياست، فرهنگ، حل معضلات و تحقق پيشرفت و عدالت باز كند. آيت​الله كعبي در كنگره شهداي دانشجو كه امروز چهارشنبه (13 […]

نماينده خوزستان در مجلس خبرگان رهبري گفت: فرهنگ جهاد و شهادت و پاسداشت ياد شهيدان بايد تبديل به يك الگو در سياست داخلي و خارجي شود و اين مي​تواند راه را در عرصه اقتصاد، سياست، فرهنگ، حل معضلات و تحقق پيشرفت و عدالت باز كند. آيت​الله كعبي در كنگره شهداي دانشجو كه امروز چهارشنبه (13 اسفندماه) در دانشكده علوم دانشگاه شهيد چمران اهواز برگزار شد، اظهاركرد: اين فرهنگ را بايد زنده نگه داريم و كنگره شهداي دانشجو كه پيش قراولان جبهه اسلامي و انقلاب و مديران هشت دفاع مقدس و حاضران در صحنه سازندگي كشور و سربازان جنگ نرم، اين پيام را بايد داشته باشد كه فرهنگ جهاد و شهادت به عنوان ارزش برتر بر همه نظام​هاي كشور حاكم شده است.

وی افزود: اگر بتوانيم جهاد را به عنوان فرهنگ زنده، مطرح كنيم و از آن درس بگيريم، می‌توان فرهنگ تمدن نوين اسلامي را بر پايه​هاي اسلام ناب محمدي و اهل بيت(ع) محقق كرد.آيت​الله كعبي عنوان‌كرد: گاهي احساس مي​شود كه پاسداشت شهيد و فرهنگ جهاد و شهادت به قشر خاصی اختصاص می‌یابد، اين در حالي است كه مجلس شهيد متعلق به آحاد ملت است و بايد در زندگي فردي و اجتماعي تأثير خود را بگذارد.وي گفت: براي تحقق يك تمدن بايد پنج عنصر “فكر متعالي”، “هدايت الهي”، “منابع انساني غني”، “پشتيباني و همراهي ملت” و “استقامت، مقاومت، جان‌فشاني، فداكاري و خستگي​ناپذيري” وجود داشته باشد كه اين پنج عنصر در گفتمان انقلاب اسلامي، انديشه تابناك امام(ره) و در دوران حاضر در انديشه و گفتمان رهبري موجود است.

نماينده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبري بیان‌کرد: ما با زنده نگه داشتن فرهنگ جهاد و شهادت و احياي مجلس شهيد بر پايه اين پنج عنصر، بايد گفتمان انقلاب اسلامي را به عنوان يك گفتمان تمدن​ساز و حاكم مطرح كنيم. يك تمدن بدون فداكاري و جانبازي محقق نمي​شود زیرا تمدن اسلامي با محوريت جهاد و فرهنگ جهاد و شهادت محقق شده است.آيت​الله كعبي عنوان‌كرد: تمدن اسلامي تمدني است كه دوگانه​هايي را با هم تلفيق كرده است؛ عقلانيت و معنويت يكي از اين دوگانه​هاست. عقلانيت منهاي معنويت، روشنفكري غربي و معنويت منهاي عقلانيت، حركت در مسير تحجر و عقب​ماندگي است. اما تمدن اسلامي عقلانيت را با معنويت تلفيق كرده است. دوگانه علم و ايمان از ديگر دوگانه​هايي است كه تمدن اسلام با هم تلفيق كرده و علم منهاي ايمان، تمدن مغرب زمين و زندگي توأم با بحران مديريت شايسته، بحران امنيت، بحران سلامت و بحران خانواده است و ايمان منهاي علم نيز تمدن​ساز نيست و براي تحقق تمدن مبتني بر علم و ايمان به انسان​هاي متخصص و متعهد نياز داريم و شهيدان دانشجو نيز علم و ايمان را با هم آميخته و به جهاد رفتند.

وي به تلفيق دوگانه عدالت و آزادي در تمدن اسلامي اشاره كرد و گفت: ماركسيست​ها به نام عدالت اجتماعي، حكومت​هاي استبدادي را شكل دادند اما غربي​ها به نام آزادي، در واقع فساد و جنايت را به ارمغان آوردند.نماينده خوزستان در مجلس خبرگان رهبري ادامه‌داد: دوگانه جمهوري و اسلامي (مردم​سالاري و اسلامي) نيز ديگر دوگانه​اي است كه تمدن اسلامي با هم تلفيق كرد. اين هنر امام (ره) بود كه آموزه​هاي اسلام را با ملت حاضر در صحنه محقق كرد و باید گفتمان انقلاب اسلامي با اين خصوصيت در كشورها حاكم شد و الگوي ايراني اسلامي پيشرفت در سايه پيشبرد گفتمان انقلاب اسلامي به عنوان يك گفتمان برتر و زنده، حاكم شود.وي افزود: روحيه جهادگري بايد در تار و پود نظام مديريتي، سياسي و فرهنگي جامعه حاكم و ادبيات جهاد و مقاومت را با سربلندي زنده نگه داشته شود.

آيت​الله كعبي گفت: گرچه ما ضد تروريست هستيم اما اتحاد جهاني عليه خشونت و مبارزه با تروريست، انفعال در مقابل ادبيات نظام​هاي سلطه است؛ لذا به جاي اين ادبيات بايد با عزت و افتخار ادبيات جهاد و شهادت​طلبي را به عنوان گفتمان حاكم مطرح كنيم.وي ادامه‌داد: اين به معناي ترك ديپلماسي نيست اما ديپلماسي سكولار با ديپلماسي جهادي متفاوت است؛ نبايد اين در جهان جا بيافتد كه واژه جهاد و شهادت همراه با واژه داعش به ميان مي​آيد بلكه كلمه جهاد و شهادت بايد به همراه علم و ايمان، تمدن اسلامي، دفاع مقدس و شهداي سربلند ايران اسلامي مطرح شود.نماينده خوزستان در مجلس خبرگان رهبري گفت: واژه​ها و مفاهيمي چون جهاد و شهادت را نبايد از ما مصادره كنند. وقتي دانشگاه با جهاد همراه مي​شود، جهاد دانشگاهي متولد مي​شود و امروزه جهاد دانشگاهي نماد پيشرفت است. بايد دانشگاه، تمدن، سياست، فرهنگ، اقتصاد و اقتصاد مقاومتي و همه ابعاد نظام را با جهاد همراه كرد. لازم است فرهنگ جهاد را به طور فراگير مطرح كنيم.آيت​الله كعبي خاطرنشان‌كرد: علاوه بر واژه جهاد كه دشمن در تلاش است آن را به نفع خود مصادره كند، مباحث و مفاهيمي چون پيشرفت و فناوري نيز وجود دارد؛ وقتي ما دم از جهاد مي​زنيم به اين دليل است كه مي‌خواهيم پيشرفت كنيم. پيشرفت بر پايه علم و فناوري و به روز كردن دانشگاه​ها و در كنار مبارزه با نظام سلطه، موجب توسعه كشور و حل معضلات و مشكلات مي​شود.