پاسخ صریح ظریف به لاریجانی: در هیچ جای برجام تعلیق نیامده است؛ هر کس تعلیق ترجمه کرده اشتباه کرده است

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه پس از پایان ارایه گزارش نتایج مذاکرات هسته ای ایران و 1+5، به پرسش های تعدادی از نمایندگان مجلس که توسط علی لاریجانی مطرح شد، پاسخ داد.محمد جواد ظریف به همراه علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی برای ارایه گزارشی از نتایج مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 […]

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه پس از پایان ارایه گزارش نتایج مذاکرات هسته ای ایران و 1+5، به پرسش های تعدادی از نمایندگان مجلس که توسط علی لاریجانی مطرح شد، پاسخ داد.محمد جواد ظریف به همراه علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی برای ارایه گزارشی از نتایج مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 و تقدیم برنامه جامع اقدام مشترک در جلسه علنی امروز (سه شنبه) مجلس حضور یافت.پس از ارایه گزارش نتایج مذاکرات هسته ای، لاریجانی از وزیر امور خارجه سوال کرد: نکته ای هم در برجام و هم در قطعنامه بود که زمان خاتمه تحریم ها حداکثر 10 سال است و اگر آژانس نظرش را زودتر بدهد، زمان پایین تر مبنا است ؛ اما اخیرا نماینده آمریکا مطلبی را مطرح کرده است که ما بنا داریم 5 سال به این 10 سال اضافه کنیم، که این، حتما یک تناقض و تخلف است . این از آن جاهایی است که مجلس حتما قبول ندارد که خارج از چارچوب برجام، آنها بخواهند چنین دعوی داشته باشند؛ شما در این زمینه توضیح دهید.

ظریف در پاسخ گفت: ما به این حرف هایی که زده شده به شدت اعتراض کردیم و حتما پیگیری خواهیم کرد؛ ارزشی هم ندارد و قطعنامه کاملا صریح است. در پایان 10 سال، نظارت شورای امنیت بر موضوع هسته ای ایران خاتمه پیدا خواهد کرد.وزیر امور خارجه در پاسخ به پرسش دیگر لاریجانی مبنی بر این که « لغو تحریم ها نباید مشروط به گزارش آژانس باشد و این را رهبر انقلاب هم فرمودند، این را شما توضیح دهید که این چه نوع گزارش آژانس است؟» گفت: ما گزارشی داریم که آژانس باید قضاوت کند و مثلا بگوید فعالیت اعلام نشده در ایران نیست؛ که رهبری به این مورد اشاره کردند و فرمودند اگر آژانس بخواهد این کار را بکند زمان زیادی طول خواهد داد و ممکن است چنین چیزی محقق نشود.

وی ادامه داد: برای همین ما این شرط را به طور کامل برداشتیم؛ البته اگر آژانس زودتر به این نتیجه برسد، مدت محدودیت ها – نه مدت نظارت شورا – کاسته خواهد شد. این مساله در آنجا صریحا ذکر شده است و آنچه که باقی می ماند، راستی آزمایی متناظر ومتقابل اقداماتی است که در مرحله اول از روز توافق – یعنی دو ماه و نیم تا سه ماه دیگر انجام خواهد شد که کنگره آمریکا و جمهوری اسلامی ایران مراحل خود را طی کنند و به دبیر کل اعلام کنند که آماده اجرا هستند و از طرفی دیگر آژانس هم قبل از این که ما اقدامی انجام دهیم اعلام کند که تمامی ضرورت های آژانس برای حل و فصل داشته از سوی ایران تمام شود.وزیر امور خارجه افزود: از آن زمان اقدامات را ما شخصا نظارت می کنیم؛ یعنی اگر قرار است لایحه ای یا دستورالعملی بنویسند با مشورت ما انجام خواهد شد، اما به جای این که به 6 کشور اجازه دهیم که تایید کنند ، ما خودمان نظارت می کنیم. از آنجا که ما نمی خواهیم آنها اقدامات ما را راستی آزمایی کنند، این تایید تایید کمی است و تایید کیفی نیست.

ظریف اظهارداشت: این موضوع را من شخصا خدمت رهبر معظم انقلاب گزارش دادم و با موضوعی که مورد مخالفت ایشان بوده کاملا متفاوت است. من احساس می کنم این خط قرمز رهبری، رعایت شده است.لاریجانی در سوالی دیگر پرسید« اینکه می گویید فلان مطلب در برجام نیامده و در قطعنامه آمده و نقض آن، نقض برجام نیست، چرا نمی گویید در قطعنامه اخیر به محض نقض یک حکم قطعنامه، تحریم های سازمان ملل بر می گردد؟» که ظریف پاسخ داد: بر نمی گردد؛ اصلا قطعنامه جدید هیچ ساز و کار تنبیهی ندارد.وی ادامه داد: تنها ساز و کار بازگشت تحریم های گذشته طی روند طولانی 60 روزه حل و فصل اختلافات، برای موارد برجام است که باید از کمیسیون مشترک شروع بشود و کمیته سه نفره نظارتی هم آنجا درست شده که رای مشورتی می دهد؛ ما بعد از 30 روز می توانیم از تعهداتمان برگردیم؛ آنهایی که می خواهند قطعنامه های شورای امنیت را برگردانند 30 روز دیگر باید صبر کنند تا قطعنامه ها را در شورای امنیت که مجبور خواهند شد وتو کنند ، برگردانند و قطعنامه ای که با وتو مانع از تصویبش شده باشد، کسی در دنیا خیلی وقعی برایش قایل نخواهد بود.

ظریف اظهار کرد: این روند روند مشخصی است که برای ما و آنها وجود دارد . این روند منحصر به برجام است و هیچ ارتباطی به قطعنامه های شورای امنیت ندارد . حتی ما تا روز آخر تلاش کردیم و هر گونه ساز و کار رسیدگی، پیگیری، گزارش گیری و کارشناسی – که اگر قطعنامه 1737 تا 1929 را مشاهده کنید الی ما شالله از این ساز و کارها وجود دارد – همه این ها را مختومه کردیم.لاریجانی در ادامه طرح سوالات، گفت: یک سوال دیگر مطرح شده است که در بند 18 برجام گفته می شود سازمان ملل پس از تایید آژانس از تکالیفی که ایران انجام داده، تحریم ها را تعلیق می کند، معنای آن لغو است یا تعلیق؟ و ظریف در پاسخ گفت: اصلا تعلیق هیچ جا نیامده است؛ در هیچ جای برجام تعلیق نیامده است؛ هر کس تعلیق ترجمه کرده اشتباه کرده است.

وی گفت: کلمه تعلیق در قطعنامه و برجام وجود ندارد . تاریخ اجرای لغو، زمانی است که آژانس گزارش دهد که ما این اقدامات کمی را انجام داده ایم.رییس مجلس شورای اسلامی همچنین در مورد موشک های بالستیک نیز سوالی طرح کرد که« چون علی القاعده باید ظرفیت 200 تا 500 کیلو را داشته باشد و بردش هم بیش از 300 کیلومتر باشد، طراحی این امر وقتی هم نوشته شود می تواند شامل سایر موشک ها هم بشود و حداقل تفسیرپذیر است؛ این را توضیح دهید؟»ظریف دراین ارتباط گفت: این بحث، نقض برجام نیست؛ ثانیا این بند ضمیمه قطعنامه به شکل غیر الزام آور مطرح شده و سوم این که کلمه طراحی شدن برای قابلیت حمل سلاح هسته ای اولین بار است که به قطعنامه شورای امنیت اضافه می شود؛ این کلمه، با تلاش زیاد اضافه شده و چون ما هیچ یک از موشک ها را برای قابلیت حمل سلاح هسته ای طراحی نمی کنیم، لذا این موضوع ارتباطی به شورای امنیت ندارد و از ابتدا هم نداشته است.رییس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی در پایان پاسخ خود به این پرسش گفت: من چند بار از دوستان تقاضا کردم و مجددا از همه کسانی که به این موضوع دامن می زنند، تقاضا می کنم که بند 9 قطعنامه 1929 و بند ماقبل آخر مقدمه قطعنامه 1929 را بخوانید تا ببینید چه تغییری در این وضعیت ایجاد شده است؛ تغییر بسیار بزرگی است و با امنیت کشور سر و کار دارد.