سلیتی : ادغام همه هویت ها در یک هویت منجر به تبعیض و نابرابری می شود

مسعد سلیتی وکیل پایه یک دادگستری در مورخ پنجشنبه ۹۷/۹/۲۲ با دعوت دانشگاه علمی کاربردی استان ایلام با موضوع هویت ملی، هویت شهروندی در جمع دانشجویان آن دانشگاه حضور بهم رسانده و سخنانی را در جمع آنان ایراد کرد.دکتر سلیتی، بجهت تبین موضوع سخنرانی بیان داشتند که؛ هر شهروند ایرانی دارای سه هویت فردی ،جمعی […]

مسعد سلیتی وکیل پایه یک دادگستری در مورخ پنجشنبه ۹۷/۹/۲۲ با دعوت دانشگاه علمی کاربردی استان ایلام با موضوع هویت ملی، هویت شهروندی در جمع دانشجویان آن دانشگاه حضور بهم رسانده و سخنانی را در جمع آنان ایراد کرد.دکتر سلیتی، بجهت تبین موضوع سخنرانی بیان داشتند که؛ هر شهروند ایرانی دارای سه هویت فردی ،جمعی و ملی است.هویت فردی هر فرد جامعه براساس معیارهای شخصی و خانوادگی شناسایی می شوند.هویت جمعی، باتوجه به نشانه های نژادی ،قومی، مذهبی،دینی ،جنسیت و… مشخص خواهد شد.

وی افزود ؛ با تشکیل دولت ملی هویت جدیدی که از هویت های سنتی همچون قبیله ،قومیت فراتر و عام تر است بوجود امد هویتی که همه شهروندان فارغ از ویژگی های رنگ ،جنسیت ،دین ،مذهب ،قومیت و منطقه جغرافیایی خود را در آن مشاهده کنند این همان هویت ملی است که البته چنین هویتی به معنای نفی هویت های دیگر مذکور نخواهد بود.در ادامه این وکیل دادگستری بیان داشت هویت ملی همچون ایدئولوژی عمل می کند که شهروندان ،خانواده، سیاست، نهادها ،آموزش و رسانه ها را متاثر خواهد نمود و نظام ارزشی و عقیدتی خاصی را شکل می دهد و در شکل گیری نظام ذهنی و ساختار جامعه موثر می باشد.
برای بیان بیشتر موضوع با اشاره به موضوع خانم رزا پارکس شهروند افریقایی تبار امریکایی که در سال ۱۹۵۵بخاطر سوار شدن در اتوبوس سفید پوستان مورد تعدی قرار گرفت بیان نمود چگونه علی رغم لغو قانون برده داری در صد سال گذشته اما همچنان سفید پوستان این شهروند را خارج از تعریف هویت ملی امریکا می دانند و این نشان از تاثیر گذاری تعریف سنتی میباشد که بر پایه نژادی از هویت ملی در گذشته متاثر بوده که باعث حذف دیگر شهروندان از تعریف ملی و النهایه تبعیض و نابرابری می گردد.

در ادامه آقای سلیتی بیان نمودند تقلیل هویت ملی به هویت تباری یا نژادی یا ادغام همه هویت ها در یک هویت را منجر به تبعیض و نابرابری دانست و افزود هویت ملی باید از هویت های سنتی به هویت توسعه یافته شهروندی ارتقا یابد تا بموجب ان همه شهروندان ایرانی را شامل شده و شهروندان علی رغم تمام تفاوت های نژادی، قومیتی ،دینی، مذهبی ،جنسیتی و منطقه ای خود را در هویت ملی سهیم بداند و بالطبع چنین هویتی نظام ارزشی و فکری شهروندان و النهایه ساختار قانونی و حکومتی را متاثر خواهد کرد و مبنای بهره مندی از حقوق شهروندی صرف انسان و شهروند بودن خواهد بود و در این حالت اصل شایستگی در جامعه ایرانی محقق خواهد شد که شهروندان نه بر مبنای رنگ ،جنسیت ،نژاد، قومیت ،دین، مذهب یا منطقه ی جغرافیایی بلکه بر مبنای شایستگی آنها بکارگیری و ارتقا خواهند یافت.

همچنین این حقوقدان در ادامه بیان کرد هر چند اکنون هویت های سنتی در جامعه ما حاکم است و بر زندگی ما تاثیر گذار است هویت های که شهروندان ایرانی را بر مبنای جنسیت ،نژاد ،قومیت، دین، مذهب و منطقه جغرافیایی طبقه بندی کرده است اما برای داشتن آینده ای بهتر چنین امری نباید ادامه پیدا کند و باید هویت شهروندی را جایگزین این هویت های سنتی نمود هویتی که بر مبنای حقوق بشر و شهروندی تعریف شده و بر برابری شهروندان ایرانی به عنوان اعضای یک دولت ملی تاکید دارد.سپس آقای سلیتی با اشاره با طرح مبارزه با تبعیض نژادی تنفر قومی و مذهبی که توسط ایشان تدوین شده بیان کرد؛ طرح مبارزه با تبعیض نژادی تنفر قومی و مذهبی که با توجه به خلا قانونی در زمینه جرم انگاری رفتارهای تبعیض آمیز براساس رنگ، جنسیت، نژاد ،قومیت ،زبان، دین، مذهب و منطقه جغرافیایی و تنفر قومی و مذهبی در هفده ماده تدوین شده و در مورخ ۹۷/۹/۱۱ در صحن مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد را با هدف تحقق هویت شهروندی در جامعه ایرانی و اصل شایستگی دانست.

وی همچنین افزود تحقق هویت شهروندی مسئولیت دانشگاهیان و جوانان است و بیان کرد مسئولیت تحقق این هویت شهروندى در جامعه بر عهده دانشگاهیان و جوانان میباشد تا با ترویج و نشر آن در جامعه براى تحقق آینده اى بهتر براى فرزندانمان تلاش کنیم و منتظر نباشیم دیگران که خود با هویت های سنتی تربیت و زندگی می کنند برای تحقق هویت شهروندی اقداماتی انجام دهند.دکتر سلیتی در پایان با ارائه شرحی مختصر از جریان سوم شهروندی این جریان را جریانی حقوقی دانست که بر محور شهروند و براساس حقوق بشر و شهروندی فعالیت می نماید که شهروندان ایرانی را فارغ از ویژگی های نژادی، جنسیتی، دینی، مذهبی، قومیتی، زبانی منطقه ای و عقیده ی سیاسی دارای حقوق و تکالیف برابر و یکسان می داند که دارای اهداف اصولی است و این جریان هدایت می کند. همچنین بارزترین اهداف این جریان را توسعه شهروند(انسان ) و تحقق دولت حقوقی معرفی نمودند.