خوزستان و مدیرانش، از واقعیت تا “بلوا” !

یکی از موضوع های اصلی در رسانه های استان خوزستان و مباحث و گلایه های کاربران خوزستانی در شبکه اجتماعی و رسانه های مجازی و غیر رسمی محلی ، پرداختن به ناکارآمدی مسئولان و مدیران استانی و بازتاب دادن مدارک و اسناد از رنج های ساکنان خوزستان و عقب ماندگی آن است. میزان و گستره […]

یکی از موضوع های اصلی در رسانه های استان خوزستان و مباحث و گلایه های کاربران خوزستانی در شبکه اجتماعی و رسانه های مجازی و غیر رسمی محلی ، پرداختن به ناکارآمدی مسئولان و مدیران استانی و بازتاب دادن مدارک و اسناد از رنج های ساکنان خوزستان و عقب ماندگی آن است. میزان و گستره و ژرفای این بازتاب ها و نقد و خرده گیری بر عملکرد مدیران ارشد و میانی استان و تاکید بر سستی و ناشایستگی مدیریتی آنان، به اندازه ای است که به باور نویسنده این یادداشت، امنیت روانی شهروندان و اعتماد متعارف به مدیران شهری و استانی را با مخاطرات روبرو کرده است.

آنچه که در این راستا، دستاویز منتقدان قرار گرفته است مجموعه اتفاقاتی است که عمدتا به کمبودها در امور عمرانی و فرسودگی زیرساخت ها، محیط زیست و پاره ای ناهنجاری های اجتماعی و امنیتی در خوزستان بازمی گردد.پیش از داوری و قضاوت پیرامون درستی و نادرستی این انتقادها و بررسی نیت و اهداف منتقدان، پرسش ها زیر نیازمند پاسخ است.:

۱_ آیا مدیران استانی از سوی استانداری یا وزارتخانه مربوطه مورد ارزیابی قرار می گیرند؟

۲_ آیا در دیگر استان ها، سطح نارضایتی اصحاب رسانه ها از مدیران محلی به اندازه میزان نارضایتی در خوزستان است؟

۳_ آیا مدیران استانی در بازتاب دادن عملکردهای مثبت خویش ناتوانند؟

۴_ آیا صدا و سیمای استانی در بازتاب عملکرد مدیران کوتاهی کرده است؟

۵_ آیا انتقاد اصحاب رسانه ها از عملکرد مدیران استانی مبتنی بر بررسی های منصفانه و بدور از جانبداری است؟

۶_ آیا عقب ماندگی های دوران جنگ تحمیلی و کم توجهی مقامات کشوری موجب انباشت مشکلات در خوزستان و اهواز شده است؟

۷_ آیا مهاجرت نیروهای اجرایی با کیفیت و توانا از استان موجب گماردن نیروهای اجرایی ضعیف در ادارات و سازمان ها و صنایع استان خوزستان شده است؟

۸_آیا مدیران استانی قوی و کارآمد هستند ولی سطح و حجم مشکلات زیادتر از امکانات است؟

۹_چه عللی موجب عدم شکل گیری همگرایی و اتحاد داخلی استان و تخاصم میان نیروهای محلی بویژه میان اصحاب رسانه و مدیران شده است؟

پاسخ به هر یک از پرسش های یاد شده مستلزم واکاوی و بررسی و دریافت نظرات است.در وضعیت کنونی سطح اعتراضات و حجم تبلیغات رسانه ها در بازتاب عملکرد سست مدیران استانی و طرح نقاط ضعف ایشان، به ترویج واگرایی و نابودی اعتماد اجتماعی در استان منجر شده است.بر این پایه، لزوم روشنگری و پاسخگویی به اعتراضات و اطلاع رسانی از سوی ادارات روابط عمومی دستگاه های اجرایی ضروری است.

دکتر حسن دادخواه