فاجعه زیست محیطی دیگر در خوزستان ؛نشت جیوه و مواد خطرناک پتروشیمی بندر امام به آب‌های خورموسی!

نشت جیوه و برخی ترکیبات شیمیایی خطرناک پتروشیمی بندر امام و ماهشهر به آب‌های خورموسی باعث شکل دادن به یک فاجعه زیست محیطی خبر داد. این آلودگی که باعث مرگ ۲۰ هزار ماهی شده، با وارد شدن به چرخه غذایی سلامت شهروندان راتهدید می کند.استایرن (یکی از مواد پتروشیمی) از مواد آلی خطرناک و ترکیبی […]

نشت جیوه و برخی ترکیبات شیمیایی خطرناک پتروشیمی بندر امام و ماهشهر به آب‌های خورموسی باعث شکل دادن به یک فاجعه زیست محیطی خبر داد. این آلودگی که باعث مرگ ۲۰ هزار ماهی شده، با وارد شدن به چرخه غذایی سلامت شهروندان راتهدید می کند.استایرن (یکی از مواد پتروشیمی) از مواد آلی خطرناک و ترکیبی سمی است که تخلیه آن به دریا، مرگ و میر وسیع ماهیان و آبزیان را به دنبال خواهد داشت. ترکیبات جیوه نیز که به همراه پساب این پتروشیمی به خورموسی تخلیه می شود، جزو مواد بسیار خطرناک محسوب می‌شوند که ترکیب آن با مواد آلی یکی از سمی‌ترین ترکیبات را ایجاد می کند.ترکیبات جیوه بعد از ورود به بدن آبزیان می‌تواند وارد چرخه غذایی انسان‌ها شده و بیماری‌های بسیاری به وجود بیاورد.

منطقه ویژه پتروشیمی شامل ۲۲ واحد است و در مجاورت خورموسی قرار دارد.خورموسی ازاکوسیستمی منحصر به فرد برخوردار است و زیست‌گاه بسیاری از پرندگان نادر و مکان تخم‌ریزی برای شمار زیادی از ماهی‌های خلیج محسوب می‌شود.آبهای خورموسی به دلیل عمق زیاد شرایط تردد کشتی‌هایی تا وزن ۷۰ هزار تن را به‌وجود آورده‌اند و حدود ۲ هزار نفر از مردم بومی این منطقه نیز از راه ماهیگیری امرار معاش می‌کنند. مجتمع پتروشیمی بندر امام با تخلیه اضطراری واحد کلرو الکالاین علاوه بر واحد استایرن، مقصر مرگ و میر ۲۰ هزار قطعه ماهی در خور موسی است.«خور موسی» کانال طویل و عمیقی است که از خلیج فارس منشعب شده و به دلیل ویژگی های خاص خود در منطقه از موقعیت ممتازی برخوردار است. بر اساس کنوانسیون رامسر (کنوانسیون تالاب‌های جهان) «خورموسی»، «خور الامیه» و «تالاب شادگان» با عنوان «تالاب بین المللی شادگان» ثبت شده اند. خورموسی با اکوسیستمی منحصر به فرد، در ساحل شمالی خلیج فارس و جنوب خوزستان واقع است که زیستگاه بسیاری از پرندگان نادر و مکان تخم ریزی بسیاری از ماهیان خلیج فارس است.

تمام واحد های صنعتی که با مواد شیمیایی سمی سرو کار دارند در مواقعی برای جلوگیری از آتش سوزی ناچار به تخلیه اضطراری مقداری از مواد شیمیایی خود هستند که از نظر محیط زیست این مواقع حادثه زیست محیطی تلقی می شود لذا چنین واحدهایی بر اساس قانون ملزم به داشتن حوضچه های تخلیه اضطراری هستند تا در چنین مواقعی به جای رها کردن مواد سمی در محیط انها را در حوضچه های اضطراری تخلیه کنند تا هم آلودگی زیست محیطی ایجاد نکنند و هم در مواقع لزوم بتوانند این مواد را دوباره بازیافت کنند. کرباسی یاد آور شد مجتمع پتروشیمی بند امام مجهز به حوضچه تخلیه اضطراری مواد سمی نیست.

 

پتروشیمی بندر امام پس از هشت سال که به بهانه های مختلف تعطیلی خط تولید «کلرآلکالی» به روش جیوه و جایگزینی آن با «روش ژئوممبران» و حذف جیوه از فرآیند تولید را به تعویق انداخته بود، در نهایت در سال ۸۷ به سازمان حفاظت محیط زیست تعهد داد که ظرف دو سال این جایگزینی را انجام دهد، اما این تعهد هنوز عملی نشده و بنا به گفته های مسئولان محیط زیست چنانچه این پتروشیمی نتواند به وظایف خود عمل کند و یا از اجرای تعهداتی که سال ها به مسئولان و دستگاه های نظارتی وعده کرده ناتوان باشد، محیط زیست نسبت به تعطیلی کامل واحد «کلرآلکالی» به دلیل آلودگی به ترکیبات جیوه اقدام می کند و تمام مسئولیت های این تعطیلی نیز بر عهده مدیران این مجتمع خواهد بود.استایرن ترکیب کاملا سمی و جزو مواد آلی خطرناک است که تخلیه آن به دریا، مرگ و میر گسترده ماهیان و آبزیان را به دنبال خواهد داشت.ترکیبات جیوه نیز که به همراه پساب این پتروشیمی به خورموسی تخلیه می شود، جزو مواد بسیار خطرناک است که ترکیب آن با مواد آلی یکی از سمی ترین ترکیبات را ایجاد می کند. همچنین ترکیبات جیوه در بدن ماهیان و آبزیان ذخیره و وارد چرخه غذایی انسان ها می شود که عامل بیماری های بسیاری است.