تابستان از راه رسید

دکتر فاضل خمیسی : اگر قرار بود براساس دمای هوا فصول سال را تقسیم کرد، خوزستان و به خصوص اهوازش دو فصل بیشتر نداشت: بهار و تابستان. راستش را بخواهید آنموقع که محصل بودم و توصیف پاییز را با برگ ریزان ، و خش ،خش ، برگ‌های زرد زیر پای عابرین را در کتاب درسی […]

دکتر فاضل خمیسی : اگر قرار بود براساس دمای هوا فصول سال را تقسیم کرد، خوزستان و به خصوص اهوازش دو فصل بیشتر نداشت: بهار و تابستان. راستش را بخواهید آنموقع که محصل بودم و توصیف پاییز را با برگ ریزان ، و خش ،خش ، برگ‌های زرد زیر پای عابرین را در کتاب درسی میخواندم با خود می گفتم پس این «پاییز» کی میخواهد به اهوازمان بیاید، یا زمستانی که شهر را سفیدپوش
می کند و خانواده ها دور «کُرسی» داغ می نشینند را اصلاً نمی فهمیدم، وقتی هم که کارکرد کُرسی زمستانی را فهمیدم در تربیت معلم بود. آن موقع در کتاب علوم خبری از نخل آشنا و کُنار پُر خار نبود ، فقط از سرو و کاج می گفتند و فقط میدانستم نام درختی است دور!
نسخه ی واحد پیچیدن در اداره ی امور و قانونگذاری یکپارچه، بدون در نظر گرفتن ویژگی و تفاوت‌های انسانی و منطقه ای چسبندگی اجتماعی را ضعیف و احساس بیگانه بودن را تقویت می کند.
خلاصه! تابستان اهواز شروع شد.. گرمایی طاقت فرسا و غیرقابل تحمل .. خوشبختانه علم و تکنولوژی قادر به مهار بسیاری از ویژگیها و شرایط آب و هوایی شده است، از نصب کولر و وسایل سرمایشی در مکانهای عمومی و پروژه ی آوردن کوه یخی از قطب تا توسیع فضای سبز و کاشت درختان پُربرگ و مقاوم و سایه گستر!
وقتی قانون یکپارچه باشد امتحانات پایان سال و کنکور برای تبریزی ، مشهدی ، اصفهانی و تهرانی و .. در بهترین دمای سال اتفاق می افتد اما برای اهوازی و خوزستانی در جهنمی نزدیک ۵۰ درجه ی سانتیگراد.
برای خوزستانی «خنکی» در شش ماه تابستانش از نان خوردن واجب تر است لذا باید قانون واردات وسایل سرمایشی برای خوزستان خاص تر و معاف از تعرفه و هزینه های زاید صورت بگیرد.. جان و سلامت مردم شوخی بردار نیست که با آن به بهانه ی حمایت از تولیدات داخلی مانع واردات وسایل خنک کننده شد.مردم به اندازه ی کافی اذیتتند..
نباید اجازه داد ۴ نفر به بهانه ی انحصار واردات یا قوانینی دست و پاگیر باعث زحمت و فلاکت مردم شوند.مسوولان کجایند ببینند بعضی کشورها با نصب کولر در خیابان که با انرژی پاک (خورشیدی) کار می کند گرمای تابستان را مهار و رضایتمندی را برای شهروندانشان به ارمغان آورده اند.

تابستان از راه رسید. ۱۸ نماینده ی خوزستانی اگر نتوانند تعرفه و مالیات وسایل سرمایشی را برای گرمترین نقطه ی کره ی زمین ( اهواز) حذف کنند یقین بدانیم دغدغه ی مردم را نداشته و نباید روی آنها حساب کرد.