کتابخانه و ارتباط آن با توسعه فرهنگی

دکترعبدالواحدکعبی :یکی از شاخص ها و مولفه های پیشرفت و توسعه ی فرهنگی یک شهر و مردم آن بی شک فرهنگ و فضای فرهنگی و کتابخانه های آن می باشد از جمله : کتابخانه های عمومی، سازمانهای مردم نهاد، سمینارها و پژوهش های مختلف از جمله فعالیتهای مرتبط در این زمینه می باشند. *کتابخانه های […]

دکترعبدالواحدکعبی :یکی از شاخص ها و مولفه های پیشرفت و توسعه ی فرهنگی یک شهر و مردم آن بی شک فرهنگ و فضای فرهنگی و کتابخانه های آن می باشد از جمله : کتابخانه های عمومی، سازمانهای مردم نهاد، سمینارها و پژوهش های مختلف از جمله فعالیتهای مرتبط در این زمینه می باشند. *کتابخانه های عمومی بعنوان یکی از مهم ترین نهادهای خدمات فرهنگی شهری، نقش مهمی در افزایش سطح سواد و فرهنگ جوامع بر عهده دارند.*
همچنین نهادهای فرهنگی و مردمی و کتابخانه ها نیز نقش بسزایی در تشویق مردم به مطالعه و خدمات رسانی در این زمینه را دارا هستند.
از جمله راهکارهای مفید برای بهبود ارائه ی این خدمات در این زمینه :
– ترویج فرهنگ کتابخوانی در پارک ها و اماکن عمومی و نقلیه.
– ارائه خدمات رایگان
– افزایش نهادهای کتابخوانی، برگزاری جلسات کتابخوانی، و ارائه ی خدمات متنوع
– افزایش کتابخانه های عمومی در سطح شهر
– رسیدگی به فضای کتابخانه ها
– افزایش مراکز پژوهشی و تحقیقی
– افزایش کتابخانه های شبانه روزی
– ارائه ی خدمات الکترونیک
– اهمیت محل استقرار کتابخانه های عمومی و نحوه توزیع آنها در سطح شهرها، مستقیم یا غیر مستقیم، در میزان مراجعه و استفاده افراد از کتابخانه دخالت دارد.
*هم جواری کتابخانه با اماکن پر تجمع نظیر پارک ها، مساجد، فرهنگسراها و موزه ها می تواند نقش بسزایی در افزایش اقبال مردمی نسبت به کتابخانه های عمومی ایفا کند.*
از طرفی نسبت به ترغیب و تشویق مردم برای روی آوردن به کتاب خوانی اقدام شود. در دنیای امروز شیوه های مطالعه زیاد شده است و دنیای الکترونیک فرصتها و مجالهای زیادی را برای مطالعه و تحقیق ایجاد نموده است، لیکن با تحقیق و پژوهش های علمی به نتایج زیادی از حیث آسیب رسانی به سلامت و روان انسان به همراه داشته است.
برای نمونه کشور سوئد آموزش مبتنی بر کتاب های الکترونیکی را متوقف می کند و به دلیل پیشرفت کم دانش آموزان به کتاب های کاغذی باز می گردد.
چندی است که عقب گرد کشور سوئد که میانگین پیشرفت تحصیلی اش  بالاتر از  دیگر کشورهای اروپایی بود  را شنیده اید.اما دلایل این تصمیم چه بود که دولت اروپایی را مجبور به صرف هزینه های هنگفت برای تغییر دوباره سیستم آموزشی کرد ؟ اگر بخواهیم چند مورد اصلی را که نتیجه پژوهش ها از آموزش الکترونیکی در دوران  کرونا بود را نام ببریم می‌توان گفت :
– افت عملکرد شناختی ودرک آموزشی کودکان، یعنی کودکان نمی‌توانستند تمام محتوایی که برای آنها فراهم شده بود را یاد بگیرند
– بلند شدن زنگ خطر بی سوادان کارکردی یعنی آموزش با کتاب های الکترونیک قدرت عملیاتی کودکان را کاهش داده است
– آسیب به چشم های دانش اموزان به دلیل مطالعه در صفحات پر نور و ضعیف شدن قوه تمرکز و به تبع آن حواس پرتی بیشتر و آسیب های مضاعف برای دانش آموزان بیش فعال
– در این بین عادت به مطالعه در بین فرزندان پسر حتی بیشتر از دختران صدمه دیده است.
– افت بیشتر دانش آموزان محروم به علت عدم تهیه لوازم دیجیتال مدرن وپیشرفته وبا کیفیت.

حال می‌توان آسیب های فرهنگی که بنا به فرهنگ و جغرافیا می‌تواند متفاوت باشد را نیز به این لیست اضافه کرد و نتیجه گرفت که آموزش دیجیتال نمی‌تواند جایگزین برکات کتاب شود  وخانواده ها باید متوجه این آسیب ها شوند.
*روز کتاب و کتابخوانی مبارکباد.*