خوانی از درماندگی آموزشی!

دکتر فاضل خمیسی : آزمون کنکور امسال هم تمام شد! آزمونی تکراری، پُر از ابهام و چرا ، آزمونی با لعنت و بعضاً ناخواسته و اجباری برای خانواده‌ها و نماینده ای آشکار و عیان در تبعیض آموزشی و فریادی بلند در ناکارآمدی آموزش و پرورش! آموزش و پرورش به مدت ۱۲ سال متولی تعلیم و […]

دکتر فاضل خمیسی : آزمون کنکور امسال هم تمام شد! آزمونی تکراری، پُر از ابهام و چرا ، آزمونی با لعنت و بعضاً ناخواسته و اجباری برای خانواده‌ها و نماینده ای آشکار و عیان در تبعیض آموزشی و فریادی بلند در ناکارآمدی آموزش و پرورش!
آموزش و پرورش به مدت ۱۲ سال متولی تعلیم و تربیت نسلی است که وقتی فارغ التحصیل شد ( دیپلم متوسطه) باید واجد خصوصیات ذیل باشد:
⁃ به سلامت جسم و روانش اهمیت داده و ورزش کند
⁃ دریکی از سطوح دانشی مربوط به رشته اش آشنایی نسبی دارد
⁃ با تاریخ ، فرهنگ و ادبیات میهن و جهان آشناست
⁃ با یک زبان خارجی در حد متوسط آشناست( تکلم ساده)
⁃ خلاق، مبتکر، و مسولیت پذیر است
⁃ به قانون پایبند و به آن احترام میگذارد
⁃ با مبانی دینی آشنا و به آنها پایبند است
⁃ متدین ، متعهد و معتقد به مبانی انقلاب است.
⁃ به دنبال رشد استعدادهای خود است
⁃ …
حالا وزیر به حج رفته ی آموزش و پرورش که احتمالا در دوره ی مناسکش بایدبفکر واجباتش باشد یا بعد از بازگشت وقتش، به دید و زیارت قبولی اطرافیان و حرفه ایهای اداری !! تلف میشود در همین شروع کار و فراغت از حوزه ی شخصی اعلام کند در کدام شاخص ها ی پیشگفت، پیشرفت یا پسرفت داشته ایم و آیا آموزش و پرورشی که ادعای تربیت «انسان خداگونه» را داشت الان چه وضعیتی دارد!
چگونه است که آمال هزاران جوان را به هیولایی بنام «کنکور» گره زده و‌ چرا بعد از دهها سال هنوز برون رفتی از آن متصور نیست و هر سال با «عددبازی» از قبیل تاثیر معدل و سهمیه و … راه چاره ای اصلی را نیافته ایم؟!
آیا درست است که در این عصر پسا مدرن فاصله ی اکثر مدارس دولتی با مکتبخانه ها فاصله ی چندانی در شیوه و حتی محتوا ندارند و آموزش و پرورش ما سنت گرا اداره میشود؟
آیا صحیح است براساس آمار بانک جهانی سهم آموزش و پرورش ۱۳۰ کشور از تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۰ از کشورمان بالاتر بوده و وضعیت نیز بدتر شده بعنوان مثال ردیف بودجه مربوطه به برخی ازکشورهای اطراف را در مقایسه با کشورمان بخوبی نوع نگاه را به جایگاه آموزش ‌وپرورش را نشان میدهد:

ایران ۳/۶
عمان۵/۴
کویت ۶/۶
عربستان۷/۸

آیا وزیر میداند سند تحول بنیادین فقط در حد شعاری و آزمونی برای معلمان جهت گواهینامه ضمن خدمت بوده و فاقد ابزار عملیاتی است..
آیا مقام عالی وزارت میتواند وضعیت معیشتی و دستمزدی معلمان را ارتقاء دهد و اگر در این راه ناتوان است ! آیا شجاعت بیان دلایل و پشت پرده ها را دارد؟
و در پایان با توجه به رتبه ی پنجاهم از بین شصت و چهار کشور شرکت کننده در آزمونهای بین المللی تیمز (timss)و پیرلز(porks) که تواناییهای ریاضی و علوم دانش آموزان را در دوره ی ابتدایی و متوسطه ی اول ( راهنمایی سابق) مورد ارزیابی قرار داده و سقوط و افت بی سابقه در این حوزه، این سؤال در ذهن ایجاد میشود آیا «مرگ مدرسه» فرا رسیده و ازآموزش و پرورش فقط یک نام مانده است!؟