فاطمه تمیمی : بانوان عرب انزجار از خشونت علیه زنان را سپید می سرایند

بانوان عرب انزجار از خشونت علیه زنان را سپید می سرایند.یک شاعر زن خوزستانی  گفت: بیشتر مضامین شعر زن عرب را انزجار از خشونت علیه زنان ، نقد جامعه ی مرد سالار و نیزمضامین سیاسی در چند سال اخیر تشکیل می دهد.فاطمه تمیمی با اشاره به غالب های شعری که بانوان شاعر عرب خوزستان در […]

بانوان عرب انزجار از خشونت علیه زنان را سپید می سرایند.یک شاعر زن خوزستانی  گفت: بیشتر مضامین شعر زن عرب را انزجار از خشونت علیه زنان ، نقد جامعه ی مرد سالار و نیزمضامین سیاسی در چند سال اخیر تشکیل می دهد.فاطمه تمیمی با اشاره به غالب های شعری که بانوان شاعر عرب خوزستان در شکل و فرم آن شعر می سرایند بیان کرد:  شکل و فرم بیشتر اشعار در قالب شعر “سپید” و همچنین رباعی و کلاسیک در لهجه ی محلی است.

این پژوهشگر حوزه های اجتماعی درباره تولید محتوا به ویژه تولید و انتشار کتاب شعر در میان بانوان شاعرعرب خوزستان گفت: تولید محتوا مستلزم حمایت و تشویق است اما أدبیات زنان عرب تشویق و حمایت نمی شود، و تلاش ها و گام هایی هم که برداشته می شود با تلاش خود شاعر یا نویسنده است.وی ادامه داد: امروزه زنان شاعرعرب بسیاری می سرایند؛ شاید هنوز آن چنان که باید و شاید چیزی نیست اما قلم های زیادی مشغول نوشتن هستند از جمله شاعرانی چون، هنا مهتاب، کوثر عبدالمهدی، رغده فلاحیه، سمیه مشعشعی، سمیه جلالی، مریم حیدری با کتاب (باب موارب)، مریم کعبی با کتاب (ساعه الشمس)، لیلا کوتی با کتاب (زیباتر از قبل فرو می ریزم) و ده ها نویسنده و شاعر دیگر .

تمیمی درباره نسل های شعری زنان شاعرعرب خوزستان به لحاظ هویت نسلی و از منظر تاریخی عنوان کرد: پیش تر در جامعه ی عرب رسم بود که هر قبیله یا عشیره “گواله” داشته باشد. گواله بر گرفته از فعل “قَول” است که به معنى کلام و سخن بوده و در لهجه محلی به حرف “گ” تبدیل شده است. زن مگوال یا مقوال نیز به معنی زن خوش بیانی است که بر زبان شعر مسلط است و تا پنجاه سال پیش قبایل را هنگام جنگ همراهی می کرد.

وی افزود: ذکر مناقب و فضایل و نیز ثبت پیروزی های قبیله به عهده ی زنان قوال “گواله” بود. در کنار این موضوعات ، بیان معضلات اجتماعی دیگر نیز هدف زبان شعر “گواله” بود. می شود گفت پس از روى کار آمدن نظام اجتماعی نو که دختران را به فراگیری دانش تشویق می کرد، این نخسین نسل زنان شاعره عرب بود. همچنین بیشتر شدن آزادی مطبوعات باعث شد زنها به سرودن شعر در باب و مسائل گوناگون روی آورند.

این مستند ساز جوان خوزستانی با اشاره به حضور پررنگ زیست بوم و اقلیم در سروده های زنان عرب گفت: نخل، در فرهنگ مردم عرب جایگاهی مقدس دارد و همیشه از آن به نماد مقاومت و ایستادگی یاد می شود. در کنار این واژه که در شعر زنان عرب بسیار به چشم می خورد، کارون، کرخه و دریا همیشه در شعر زنان حاضرند.تمیمی درباره جایگاه شعر زنان عرب خوزستان در رویداد ها و جشنواره های شعر عربی جنوب کشورعنوان کرد: با وجود این که جشنواره های شعر خیلی کم برگزار می شوند اما حضور زنان در این محافل، آن هم با وجود ممنوعیت ها و محدودیت ها ، تحسین برانگیز است.

این شاعر اجتماعی با اشاره به تاثیر زبان ادبیات و شعر بر باورهای سنتی و متعصبانه گفت: نسل ما، نسل رادیو، تلویزیون، برنامه های هنری فرهنگی، کتابخوانی و شعر نویسی بود و من نخستین دختر عربی بودم که جرأت کرد از تریبون بالا برود و به عنوان شاعر مدافع حقوق زنان مطرح شود؛ بنابراین شعرهای آن زمان من بر جامعه ی مرد سالار عرب و به ویژه جوانان تأثیر گذار بود و باعث مى شد حلقه ى آزادى زنان وسیع تر و مشارکت اجتماعی پر رنگ تر باشد.

گفتنی است فاطمه تمیمی شاعر، قصه گو، پژوهشگر، مستند ساز و عکاس، فعالیت ادبی خود را از سال ۱۳۷۹ با شرکت در نشست های نقد شعر در دانشگاه شهید چمران اهواز آغاز کرد. بیشتر مضامین شعرهای وی دفاع از حقوق زن است. او در کنار عکاسی به تولید محتوای فرهنگی نیز  روی آورد و چندین فیلم مستند با موضوع پرداخت به معضلات اجتماعی، بیکاری، مواد مخدر، بی آبی ساخته است.وی همچنین پژوهش های میدانی در زمینه ی میراث فرهنگی مردم عرب داشته که محصول آن چندین برنامه، گزارش و کتاب است. تمیمی در حال حاضر، بیش از ۱۵ ترانه از ترانه های میراث معنوی مردم عرب را در قالب کتاب و مستند صوتی در دست انتشار دارد.