کرونا و خیار حمیدیه!

جامعه شناسان معتقدند که بعد از به وجود آمدن هر بحران شناخته‌شده‌ای نظیر جنگ، سیل، زلزله و خشک‌سالی و بحران ناشناخته‌ای مانند ویروس کرونا و بلایای دیگر؛ توجه به بازسازی روانی و فضای اجتماعی، اگر بیشتر از بازسازی کالبدی و فیزیکی ساختمان‌ها و سازه‌ها نباشد، کمتر نیست! حل مسئله‌های اجتماعی لزوماً و همیشه نیازمند شورآفرینی […]

جامعه شناسان معتقدند که بعد از به وجود آمدن هر بحران شناخته‌شده‌ای نظیر جنگ، سیل، زلزله و خشک‌سالی و بحران ناشناخته‌ای مانند ویروس کرونا و بلایای دیگر؛ توجه به بازسازی روانی و فضای اجتماعی، اگر بیشتر از بازسازی کالبدی و فیزیکی ساختمان‌ها و سازه‌ها نباشد، کمتر نیست!

حل مسئله‌های اجتماعی لزوماً و همیشه نیازمند شورآفرینی و حماسه‌سرایی و هیاهو در اخبار و برنامه‌های رادیو –تلویزیونی ندارد. گرچه شاید لازم باشد اما کافی نخواهد بود. مدیریت علمی، حضور جدی، به‌موقع و حمایتگر و نه صرفاً انتظامی دولت، اهمیت فراوانی دارد.مقابله با شایعه‌پراکنی‌ها و مدیریت جو روانی ناشی از همه‌گیری کرونا، به‌مثابه یک شرایط اضطراری، نیاز به پاسخ و واکنش فوریِ دستگاه‌های ذی‌ربط دارد.از اواخر هفته گذشته در اهواز متن شایعه‌ی به شرح زیر به‌شدت در فضای مجازی گسترش یافت:

«عزیزان گفتن تا اطلاع ثانوی کسی خیار نخوره. از حمیدیه کسانی که خیار چیدن ۱۰ نفرشون کرونا گرفتن و حالشون اصلاً خوب نیس و ظاهراً مقدار زیادی خیار به اهواز رسیده؛ لطفاً خریداری نکنید. این خبر صحت داره حتی با بلندگو هم در اون منطقه اعلام‌شده. لطفاً اطلاع‌رسانی کنید.»

این شایعه ظرف ۴۸ ساعت، خیارِ اهوازی را از کیلویی ۵۰۰۰ تومان به کیلویی ۵۰۰ تومان کاهش قیمت داد و آن را در کیسه‌های سربسته روی وانت‌بارها به معرض نمایش گذاشت. من نه با گُل سر خیار و نه با تلخیِ تهِ آن نسبتی دارم! هدف من طرح این پرسش است: چنانچه شایعه‌های سهمگین‌تر و تأثیرگذارتری در زندگی مردم شایع شود و آن‌قدر تأخیر و ضعف در پاسخگویی از سوی مسئولان ذی‌ربط اتفاق بیفتد؛ بستگی به نوع، گستره و تأثیر شایعه، آیا محاسبه میزان تخریب آن امکان‌پذیر خواهد بود؟

آموزش، توانمندسازی، تاب‌آوری، خود مراقبتی و مدیریت علمی بلایا و بحران‌ها ضرورت‌هایی هستند که در کنار اخبار بهداشتی و انتظامی باید به مردم داده شوند. در این راستا کلیپ بسیار آموزنده و مفیدی که توسط انجمن علوم باغبانی ایران برای استفاده خانواده‌ها عرضه می‌کنم.