رییس جمهور : صدای جوانان را باید شنید/دو هدف دولت دوازدهم اشتغال مولد و مبارزه با فقر مطلق

رییس جمهوری اسلامی ایران گفت: با تاکید بر این که باید صدای جوانان را شنید، گفت: فقط شنیدن سخنان جوانان کافی نیست و باید به پیشنهادهای آنها نیز گوش کرد.حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز سه شنبه در دومین نشست خبری خود در دولت دوازدهم با تبریک ایام مبارک فجر انقلاب اسلامی به همه مردم […]

رییس جمهوری اسلامی ایران گفت: با تاکید بر این که باید صدای جوانان را شنید، گفت: فقط شنیدن سخنان جوانان کافی نیست و باید به پیشنهادهای آنها نیز گوش کرد.حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز سه شنبه در دومین نشست خبری خود در دولت دوازدهم با تبریک ایام مبارک فجر انقلاب اسلامی به همه مردم عزیز ایران که خود این انقلاب را به ثمر رساندند و درود و سلام به امام بزرگوار و شهدای دفاع مقدس و یاد و خاطره روزهای حماسه آفرین بهمن سال ۵۷، افزود: ملت بزرگ ایران بعد از قرن ها که در نظام استبدادی پادشاهی در رنج و تحقر بودند و دهها سال کشور در اختیار قدرت های بیگانه بود، تصمیم گرفتند تا حاکمیت ملی، عزت، استقلال، آزادی و پاک کردن کشور را از انواع فساد ها و بی اعدالتی ها را محقق کنند، انقلاب بزرگ به پیروزی رسید و امروز بعد از ۳۹ سال همچنان شاهد حضور، مشارکت، نشاط و استقامت مردم در برابر انواع تهدیدات و موفقیت ها در برابر تهدیدات داخلی و خارجی هستیم.

وی با بیان این که آرمان ها و اهداف انقلاب، آرمان هایی است که هدایت گر مسیر و راه ما برای قرن های پیش روست اظهار داشت:هیچ وقت نیست که این مردم از اصل آزادی، استقلال، حاکمیت ملی، مبارزه با استبداد و استعمار و ایستادگی در برابر متجاوزان و مبارزه با فساد دست بردارند.راه همان راه است؛شیوه ها البته هم در سبک زندگی ما، هم نحوه اداره کشور باید رو به تکامل باشد.وی تصریح کرد: یک نکته مهمی که می خواهم در اینجا تاکید کنم این که باید نسل جوان ما که امروز ۷۰درصد جمعیت کشور ما جوانان تشکیل می دهند، نسل جوان ما و افکار نسل جوان را و راهی که آنها توصیه می کنند باید بشنویم و بپذیریم.

رییس دولت دوازدهم با تاکید بر این که تنها شنیدن هم کافی نیست، گفت:جوانان نمی خواهند ما فقط صدای آنها را بشنویم. آنها دارای افکار، ایده ها ، خواست هایی هستند. دنیای جدید را می بینند، پیشنهاد و سخن دارند و ما باید راه پیشنهادی آنها را بشنویم، ببینیم، مطالعه کنیم و با آنها به گفت و گو بنشینیم و راهی که آنها پیشنهاد می کنند و مسیری که می پسندند باید در اراده و خواست حاکمیت همواره تاثیرگذار باشد.روحانی با بیان این که جوانان شنیدن صدایشان و اثرگذاری فکر و اراده آنها در حاکمیت را خواستارند، افزود:آنها اکثریت جامعه ما هستند. آن روزی که انقلاب ما به پیروزی رسید تعداد جوانان کشور کمتر از هفت میلیون بود. ۶ میلیون و ۶۰۰هزار جوان داشتیم. امروز ۲۵ میلیون جوان داریم. آن روز، جامعه آن روز، ارتباطش با دنیا، رابطه اش با یکدیگر، سطح سواد و معلومات عمومی اش با امروز بسیار متفاوت است.

وی یادآورشد: ما باید زمان شناس باشیم. العالم بزمانه. اگر زمان و شرایط خود را نشناسیم انجام وظیفه هم برای ما سخت و دشوار خواهد بود.رییس دولت دوازدهم در بخش دیگر از سخنان خود تصریح کرد:دولت دوازدهم علاوه بر ادامه همه آرمان های انقلاب برای این دولت دو هدف را تعیین و اعلام کرده است؛ اشتغال مولد و مبارزه با فقر مطلق و این دو هدف را دنبال خواهیم کرد.روحانی ادامه داد: در بودجه سال ۹۷ به این دو اصل توجه عمیق کرده ایم. امیدواریم نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم مصوبه ای که در نهایت در اختیار ما می گذارند همان هدف ها را مراعات کرده باشند و ما بتوانیم در برابر وعده ای که به مردم دادیم، عامل به آن وعده باشیم.

روحانی: افزایش نرخ ارز دلایل روانی و تبلیغاتی دارد/سازمان تامین اجتماعی و همه نهادها باید بنگاه های اقتصادی را واگذار کنند

 رئیس جمهوری با بیان اینکه افزایش نرخ ارز دلایل روانی و تبلیغاتی دارد گفت: اگر نرخ ارز امروز بالاتر از قبل است حتما دلایل تجاری و اقتصادی نمی تواند داشته باشد؛ به دلیل این که ما در تامین ارز و مخارج ارزی ترازمان مثبت است و درامد ارزی ما بیش از مخارج ارزی است. به گزارش ایرنا ، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری ایلنا که پرسید ‘مخالفان دولت می گویند گرانی ارز اقدام خود دولت برای تامین کسری بودجه است آیا این درست است و آیا بازار ارز به ثبات می رسد؟’ که رئیس جمهوری پاسخ داد: راجع به مساله ارز که نرخ ارز را هم در سوالتان و هم در پاسخ متعادل نمی بینیم و باید به تعادل برسیم. اگر نرخ ارز امروز بالاتر از قبل است حتما دلایل تجاری و اقتصادی نمی تواند داشته باشد؛ به دلیل این که ما در تامین ارز و مخارج ارزی ترازمان مثبت است و درامد ارزی ما بیش از مخارج ارزی است.

روحانی با بیان اینکه این امر دلایل اقتصادی نمی تواند داشته باشد خاطرنشان کرد: به دلیل این که برخی از مردم می گویند دولت خود می خواهد ارز را گران کند این در صورتی است که دولت حداقل کسر بودجه داشته باشد ؛ ما امسال کسر بودجه نداریم، همان بودجه که در ماه های اولیه دولت تصویب کردیم همان رقم محقق می شود. رئیس جمهوری افزود: امسال از سال های خوب ما است. در سال های قبل در دی و بهمن مشکلاتی برای تامین نیازها داشتیم، امسال این طور نیست . قاعدتا دلایل روانی و تبلیغاتی دارد. وی با تاکید بر اینکه آینده ما از امروز حتی در زمینه ارزی بهتر خواهد بود گفت: قبلا درآمد ارزی، درآمد خودمان بود امروز تاکنون ۳۰ میلیارد دلار فاینانس خارجی در اختیار ماست که برای همه این ارقام ۱۲ الی ۱۳ میلیارد دلار تصمیم گیری می شود. روحانی تصریح کرد: شرایط آینده ما بهتر است. تصمیماتی در این زمینه اتخاذ شده است که برخی را رییس بانک مرکزی اعلام کرده یا می کند و برخی دیگر بعد اعلام می شود.

رئیس دولت دوازدهم گفت: توصیه من به مردم این است که در این مسیر پرریسک به خاطر منافع خود قدم بر ندارند؛ راه های دیگر بهتری است تا از مایملک خود استفاده کنند واین مسیر، مسیر با ثباتی نخواهد بود. وی تاکید کرد: خواهش می کنم مردم به راهنمایی ها و توصیه های مسوولان اقتصادی و بانک مرکزی توجه کنند. در ادامه، خبرنگار ایلنا در مورد بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی پرسید که رییس جمهوری گفت: دولت توصیه های بسیار مهمی قبل از بحث بدهکاری به سازمان دارد. اعلام کردم سازمان تامین اجتماعی باید از بنگاه های اقتصادی دست بردارد. وی تاکید کرد: هر مقدار به آن بدهیم با این شرایطی که سازمان تامین اجتماعی دارد نمی تواند مسیر درست را بپیماید. به وزیر کار تاکید کردم شرط من از آمدن ایشان به وزارت این بوده است که تمام بنگاه های اقتصادی را واگذار کند. رئیس جمهوری گفت: البته قدم های خوبی در این چند ماه برداشته شده است. سرعت این کار باید بیشتر شود نه سازمان تامین اجتماعی بلکه همه بخش های دولتی باید بنگاه های اقتصادی را واگذار کنند و این تنها راه نجات اقتصاد کشور است. وی افزود: چه مقامات دولتی و چه نهادهای غیر دولتی، نیروهای مسلح و دیگران، همه باید بنگاه های اقتصادی خود را واگذار کنند؛ این به نفع خودشان و مردم خواهد بود.