وزیر ارشاد : شکاف بین حاکمیت و مردم بزرگترین تهدید است/همه باید از رهبری تبعیت کنیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شکاف میان اجزای حاکمیت و مردم را بزرگترین تهدید برای کشور دانست و گفت: فرهنگ باید در محیط آرام و با ثبات پیش برود زیرا ما یک نظام، رهبر، دولت، مجلس و یک دستگاه قضایی داریم، بنابراین نباید با یکدیگر اختلاف داشته و همه باید از رهبری معظم انقلاب تبعیت […]

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شکاف میان اجزای حاکمیت و مردم را بزرگترین تهدید برای کشور دانست و گفت: فرهنگ باید در محیط آرام و با ثبات پیش برود زیرا ما یک نظام، رهبر، دولت، مجلس و یک دستگاه قضایی داریم، بنابراین نباید با یکدیگر اختلاف داشته و همه باید از رهبری معظم انقلاب تبعیت کنیم. سیدرضا صالحی امیری روز چهارشنبه در نشست مشترک مسئولان دفاتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری و مدیران ستادی و استانی سازمان حج و زیارت گفت: حج، نماد تولید و بازتولید فرهنگ دینی محسوب می شود.

وی افزود: دولت تدبیر و امید برای خدمت به مردم تلاش های بسیاری کرده است.عضو کابینه دولت یازدهم با بیان اینکه در شرایط حاضر با سه مساله به طور همزمان مواجه هستیم و دولت و نظام در این سه حوزه باید تدابیر لازم را داشته باشند، گفت: موضوعات داخلی کشور شامل مطالبات اقتصادی، معیشتی و رشد و توسعه اقتصاد و معیشت به عنوان نخستین مطالبات مردم محسوب می شود.صالحی امیری ادامه داد: انسجام، همگرایی و همنوایی میان اجزای نظام از دیگر مسایل داخلی است که باید به آن توجه شود، امروز بیش از هر زمان دیگری به سازگاری، همگرایی و وفاق و وحدت نیازمندیم.

** شکاف بین حاکمیت و مردم بزرگترین تهدید است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: شکاف در میان اجزای حاکمیت و مردم بزرگترین تهدید برای کشور است.صالحی امیری با تاکید بر اینکه اکنون نیازمند تحول در الگوهای فرهنگی جامعه و تحولات بنیادی در این زمینه هستیم، تاکید کرد: توجه و حساسیت مقام معظم رهبری بر آسیب های اجتماعی بسیار است، از این رو باید به حل این مساله مهم توجه داشت.وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امنیت اخلاقی و اجتماعی و ابعاد متفاوت امنیت نیز از دیگر موضوعات مورد توجه در مسایل داخلی کشور است.

** حج امسال را باید با تدبیر، عقلانیت و هوشمندی مدیریت کنیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: دومین مساله کشور مسایل منطقه ای است. در شرایط حساس امروز منطقه در عراق، سوریه، لیبی، بحرین، لبنان و یمن و کل منطقه خاورمیانه مسایل بنیادی وجود دارد.صالحی امیری تصریح کرد: با توجه به این موضوع رویداد بزرگ حج امسال را باید با تدبیر، عقلانیت و هوشمندی مدیریت کنیم.

** ترامپ نشان داده مورد اعتماد نیست

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنان خود سومین مساله کشور را توجه به مسایل بین المللی عنوان کرد و اظهار داشت: امروز با موضوع ترامپیسم و حضور ترامپ در راس دولت آمریکا مواجه ایم، از این رو این شخص نشان داده که قابل اعتماد نیست و هر لحظه ممکن است تصمیمات ناصوابی از وی سر زده و هزینه بزرگی برای ما و جهان داشته باشد.صالحی امیری افزود: اداره کشور نیازمند تدابیر بسیاری است. باید از همه ظرفیت های نظام برای اداره کشور استفاده کنیم.

** دولت یازدهم با همکاری همه نهادهای نظام از بحرانها عبور کرد

عضو کابینه دولت یازدهم در ادامه با یادآوری اینکه این دولت در شرایطی اداره کشور را در دست گرفت که قیمت نفت ١۴٠ دلار و درآمد نفتی در سال ٩١، ١۴٣ میلیارد دلار و در سال ٩۴ و ٩۵ به ترتیب به ٢٣ و ٣٣ میلیارد دلار کاهش پیدا کرد، تصریح کرد: دولت تدبیر و امید با همکاری مجموعه نهادهای نظام توانست از این وضعیت عبور کند.صالحی امیری ادامه داد: برخی مدعی هستند که رشد کشور در این دوره متعلق به درآمد نفت است اما رشد بدون نفت ما نیز بیش از ۵ درصد بوده و این نشان دهنده این است که رشد منفی به رشد مثبت رسیده است.

** کاهش فشارها معیشتی مردم با شعار و سخنان فریب کارانه محقق نمی شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید براینکه این دولت تلاش می کند فشارهای معیشتی مردم کاهش یابد، گفت: این کاهش در بلند مدت اتفاق می افتد و با شعار و سخنان فریب کارانه محقق نمی شود.صالحی امیری اظهار داشت: در این دولت برای نخستین بار در حوزه گاز خودکفا شده ایم و همچنین در این دولت ٩ هزار روستا دارای گاز شدند.

** کشور دراین دولت در بیشتر زمینه ا به خودکفایی رسیده است

عضو کابینه دولت یازدهم همچنین با تاکید بر اینکه دولت در حوزه گندم نیز به خودکفایی رسیده است، ادامه داد: در سال ٩۵ دولت چهارده هزار و ٧٠٠ میلیارد تومان از روستائیان گندم خریداری کرد. این در حالی است که در سال ٩١، میزان خرید گندم ٨۶٠ میلیارد تومان بوده است. خرید گندم از کشاورزان به اشتغال و تولید داخلی کمک فراوانی می کند.وی گفت: جهت گیری دولت تدبیر و امید توجه به زیرساخت های اقتصادی و نه روبناهای اقتصادی است.وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اگر بنا بر شکل گیری اشتغال در کشور است، باید کارگاه های کوچک در کشور تقویت شوند. دولت در سال ٩۵ بیش از ٢۴ هزار کارگاه کوچک را فعال کرد.

** ایران جزء ۱۰ کشور امن جهان/ ایران بهترین وضعیت امنیتی در منطقه را دارد

صالحی امیری در ادامه با اشاره به مطالبات مردم از دولت ها، گفت: با توجه به تحقیقات میدانی صورت گرفته، نخستین مطالبه مردم از دولت فعلی و آتی حل مساله بیکاری و اشتغال است و رونق اقتصادی و پرهیز از جنگ نیز به ترتیب دیگر مطالبات مردم عنوان شده است.عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری امنیت کشور را مهم دانست و افزود: ایران تنها کشور منطقه است که در چهار سال گذشته بهترین وضعیت امنیتی را داشته از این رو طبق آمار مراکز بین المللی، ایران جزء ١٠ کشور امن برای سفر اعلام شده از این منظر این موضوع ارزشمند است.

** ادعای دشمنان؛ ‘ امن ترین پایتخت خاورمیانه، تهران است’

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت:بنابر ادعای دشمنان، امن ترین پایتخت خاورمیانه، تهران است و این حاصل تلاش جمعی است که در راس آن تدابیر و نگاه استراتژیک مقام معظم رهبری قرار دارد.صالحی امیری ادامه داد: تلاش دولت بر این است که جامعه را امن نگه دارد. حضور فعال و میزان کمک دولت به نیروهای دفاعی نسبت به دولت های گذشته چند برابر شده است.

** نگاه به دستاوردهای هسته ای توسط دولت یازدهم

عضو کابینه دولت تدبیر و امید در ادامه، به دستاوردهای هسته ای کشور در زمینه های مختلف اشاره کرد و افزود: بیش از ٧٠ اقدام در این عرصه در سال گذشته صورت گرفته است که در دنیا و منطقه کم نظیر است.به گفته صالحی امیری، ایران امکان تبلیغ ندارد و یا ظرفیت های تبلیغاتی برای آگاهی افکار عمومی را در اختیار دولت قرار نمی دهند.

** دمیدن بر تنور نفاق همراهی دشمن است/شرط بقای نظام وحدت است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با تاکید بر ضرورت وحدت میان اجزای حاکمیت و مردم، افزود: مهمترین تهدید نظام، شکاف میان اجزای حاکمیت و مردم است و هر کسی بر تنور نفاق بدمد با دشمن همراهی می کند.صالحی امیری تصریح کرد: امروز برای صف کشی درمقابل دشمن به وفاق نیاز داریم. و شرط بقای نظام وحدت است.

** پرهیز از اختلافات یک ضرورت عقلی است

رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور، پرهیز از اختلافات را یک ضرورت عقلی عنوان کرد و گفت: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر ثبات و آرامش به عنوان یکی از سیاست های اصلی تاکید داشته و داریم.صالحی امیری گفت: به همه مدیران فرهنگ و ارشاد اسلامی سراسر کشور و حوزه ستادی نیز بر پرهیز از مناقشه تاکید شده است.

** وزارت ارشاد دچار تشتت نمی شود/ فرهنگ نیاز به آرامش و ثبات دارد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید براین نکته که ‘فرهنگ باید در محیط آرام و با ثبات پیش برود’ اظهار داشت: ما یک نظام، رهبر،دولت، مجلس و یک دستگاه قضایی داریم از این رو نباید با یکدیگر اختلاف داشته باشیم و همگان بایداز مقام معظم رهبری تبعیت کنیم.صالحی امیری تاکید کرد: در حوزه فرهنگی نیز ‘گفتمان حاکم، گفتمان رهبری’ است و ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دچار تشتت نخواهیم شد.

** ایران امروز بازیگر اصلی منطقه است

عضو کابینه دولت یازدهم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه کشور در منطقه دارای شرایط حساسی است، گفت: ایران امروز به عنوان بازیگر اصلی منطقه است.صالحی امیری اظهار داشت: سیاست خارجی ما در امتداد سیاست داخلی ماست.وی ادامه داد: امروز سوریه، عراق و فلسطین دارای شرایط سختی در منطقه هستند و جمهوری اسلامی ایران تنها کشور در منطقه است که توانسته در برابر این مشکلات و سختی ها ایستادگی کند از این رو برای ادامه آن نیازمند تدابیر جدی در داخل کشور هستیم.

** ابزار قدرت، فقط نظامی نیست

صالحی امیری با اشاره به قدرت های نظامی، افزود: ابزار قدرت، فقط نظامی نیست. بلکه امروز کانون های قدرت شامل رسانه، دیپلماسی، انسان، مغز و تکنولوژی است.وی افزود: مذاکرات هسته ای باعث شد برای نخستین بار شکاف بین اروپا و آمریکا و اسرائیل ایجاد شود.

** اسراییل به عنوان دشمن اصلی اسلام معرفی شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه خطاب به مدیران سازمان حج و زیارت تاکید کرد: شما در حج امسال رسالت مهمی بر عهده دارید و باید اسراییل را به عنوان دشمن اصلی اسلام به جامعه اسلامی معرفی کنید.صالحی امیری با اشاره به مزایای حج، ادامه داد: حج حوزه معرفتی و فرهنگی است.وی یادآور شد: سازمان حج و زیارت به عنوان نهاد دینی و حج، بخشی از تامین کننده مصرف فرهنگی در جامعه است.

** حج و اربعین همیشه در جامعه جاری است

وزیر فرهنگ و ارشاد سالامی با تاکید بر اینکه حج و اربعین همیشه در جامعه جاری و ساری است، تاکید کرد: حج فقط در اعمال خلاصه نمی شود بلکه در فرهنگی دینی جامعه نیز تاثیر مستقیم دارد.صالحی امیری گفت: حج نماد تولید و بازتولید فرهنگ دینی در کشور است.به گفته وی فرهنگ دینی پادزهر فرهنگ الحادی و غیر اخلاقی و پادزهر آسیب های اجتماعی است.وی با اشاره به حضور نماینده مقام معظم رهبری در سازمان حج و زیارت، ادامه داد: حضور حجت الاسلام قاضی عسکر فرصت مغتنمی است که باید از وجود وی بهره مند شد.

** اختلاف افکنی در حج و بعثه خلاف وحدت است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هر نوع اختلاف افکنی در حج و بعثه خلاف وحدت است. به رییس سازمان حج و زیارت نیز تاکید شده در انجام امور از مدیران داخلی استفاده شود زیرا این سازمان ظرفیت های خوبی دارد.در پایان این نشست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حکم حمید محمدی را به عنوان رئیس سازمان حج و زیارت به وی ابلاغ کرد.به گزارش ایرنا، حمید محمدی با حکم سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد سالامی به سمت سرپرست سازمان حج و زیارت منصوب شده بود.پیش از این سعید اوحدی ریاست سازمان حج و زیارت را عهده دار بود.