خاتمی : نگاه جناحی به شعار اقتصاد مقاومتی نشود/کلیدی ترین رونق اقتصاد مقاومتی تولید است

خطیب نماز جمعه تهران با بیان این که شعار اقتصاد مقاومتی منافع ملت و مصالح جامعه است، گفت: نگاه جناحی نباید به این شعار شود که سبب ذبح کردن آن خواهد شد. آیت الله سید احمد خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه تهران به شعار سال به عنوان «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» اشاره کرد […]

خطیب نماز جمعه تهران با بیان این که شعار اقتصاد مقاومتی منافع ملت و مصالح جامعه است، گفت: نگاه جناحی نباید به این شعار شود که سبب ذبح کردن آن خواهد شد. آیت الله سید احمد خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه تهران به شعار سال به عنوان «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» اشاره کرد و افزود: رهبر معظم انقلاب فرمودند این نام گذاری برای این است که یک گفتمان عمومی شود و معنای این نام گذاری این است که طرح اقتصاد مقاومتی برای امسال نیست، چند سال است که رهبری این را مطرح می کند.

82011982-70609685

وی ادامه داد: مدتی به امید برجام گذشت، که چه می شود و گشایشی به روی ما ایجاد شود و امید به بیرون بود، بنابر این قدری اقتصاد مقاومتی زمین ماند. خاتمی افزود: شعار فراوان داده شد. بخش هایی از مقدمات آن هم فراهم شد. رهبری در انتظار اقدام هستند و باید از حالت شعار درآید و خروجی این نام را در آخر سال شاهد باشند. وی با بیان این که درخصوص شعار اقتصاد مقاومتی چهار نکته وجود دارد اظهار کرد: نکته اول تفسیر اقتصاد مقاومتی است که خود رهبری آن را تفسیر کردند؛ که مقاومت اقتصادی یعنی ما اقتصادمان را طوری بسازیم که تکانه های جهانی و غیرجهانی نتواند آن را بلرزاند.

خطیب نماز جمعه تهران یادآور شد: یک روز نفت بشکه ای 140 دلار است و یک روز هم 20 دلار یا 30 دلار است. اقتصاد را به گونه ای ساختن که در تکانه ها نلرزد، این اقتصاد مقاومتی می شود. وی به نکته دوم اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب برای این که اقتصاد مقاومتی از تفسیرهای گوناگون درآید 10 راه را بیان کردند که اگر این راه ها اجرایی شود، تحقق پیدا کرده است و کلیدی ترین آن رونق تولید است. خاتمی، نکته سوم برای تحقق اقتصاد مقاومتی را تلاش در عرصه فرهنگ کار عنوان کرد و افزود: در بخشی از جامعه ما که می گویند بیکار هستیم، مقصودشان از کار، کار اداری و پشت میز نشستن است که باید در این فرهنگ تجدید نظر شود، کار فقط اداری و پشت میز نشستن نیست و کارهای دیگر هم وجود دارد.

خطیب نماز جمعه تهران یادآور شد: یقین دارم کسانی که کار ندارند، می گویند امکانات در اختیارمان قرار دهید و آماده هر کار شرافتمندانه ای هستیم که البته حق و درست می گویند که امیدوارم دولت در این عرصه تلاش شایسته داشته باشد. وی به نکته چهارم اشاره کرد و گفت: در ورای این شعار اقتصاد مقاومتی منافع و مصالح ملت و جامعه است، بنابراین نگاه جناحی به این شعار نشود؛ که نگاه جناحی به آن ذبح کردن این شعار تبدیل می شود. خاتمی با بیان این که رهبر معظم انقلاب در سخنان خود فرمودند؛ 60 درصد بنگاه های تولیدی یا تعطیل شده است یا با ظرفیت کم کار می کنند، گفت: این مورد، وحشتناک است. اقتصاد مقاومتی این است که بنگاه های تولیدی تعطیل شده تا حد امکان احیا شود و بنگاه هایی که با ظرفیت کم کار می کنند را به ظرفیت کامل برسانند.

** 12 فروردین روز عید جمهوری اسلامی ایران است

خطیب نماز جمعه تهران در ادامه به 12 فروردین اشاره کرد و گفت: 12 فروردین روز عید جمهوری اسلامی ایران است. مردم روز 11 فروردین پای صندوق ها آمدند و شکل نظام را با رای خود رقم زدند. وی یادآور شد: امام (ره) فرمود؛ «جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم نه یک کلمه زیاد» و 98 درصد مردم رای به شکل نظام دادند و مردم سالاری دینی شکل گرفت. مردمسالاری دینی یعنی چارچوبه دین که در این چارچوب مردم بر سرنوشت خودشان مسلط شدند؛ چیزی که در طول تاریخ ایران بی سابقه بوده است. خاتمی گفت: کسانی که در عرصه تاریخ مطالعه کردند می دانند، تاریخ ایران تاریخ شاهان و دیکتاتورها بوده است و مردم تنها کسانی بودند که در کشور خود نقشی نداشتند، که این نعمت به برکت جمهوری اسلامی ایران به مردم ما برگشت و صاحبخانه ها 37 است به خانه خود رفتند.

خطیب نماز جمعه تهران با بیان این که از آغاز تشکیل جمهوری اسلامی دو طرز تفکر در رابطه با این نظام بوده است، گفت: یک فکر این است که ما حکومتی مثل دیگر حکومت ها هستیم بنابراین بگذارید حکومت کنیم و دیدگاه دیگر این است که ما مثل حکومت های دیگر نیستیم و یک حکومت اسلامی و انقلابی هستیم. خاتمی با بیان این که این دو طرز فکر 6 خروجی دارد گفت: کسانی که می گویند ما یک حکومتی مثل حکومت های دیگر هستیم اسلام را تشریفات و در حاشیه زندگی می دانند. می گویند شما را چکار که دین را در حکومت دخالت می دهید. خطیب نماز جمعه تهران این تفکر را سکولار خواند و گفت: ماییم و قوانین بین المللی، ماییم و مسایل حقوق بشر و امثال ذالک این تفکرها؛ بنابراین آن طرز تفکر اول که ما یک حکومتی مثل دیگر حکومت هاییم بخواهند و نخواهند، بگویند یا نگویند این منش آنها است، اما طرز تفکر دوم می گوید تمام مقدسات ما مکتب ما است و فلسفه تشکیل این نظام آوردن اسلام به صحنه است. ادامه دارد…