دیروز در شادگان (فلاحیه) چه گذشت؟ ؛ درگیری لفظی مقتدایی و ناصری!

فاز نخست «طرح جامع گردشگری روستای هدف گردشگری صراخیه» شهرستان شادگان(فلاحیه) در حالی به بهره برداری رسید که شاهد درگیری لفظی میان استاندار خوزستان و منتخب مردم شهرستان و حاشیه های دیگر بود. عبدالحسن مقتدایی این روزها که با انتقادات شدید از طرف فعالان اجتماعی و سیاسی مواجه است، در نخستين روز سال 95 با […]

فاز نخست «طرح جامع گردشگری روستای هدف گردشگری صراخیه» شهرستان شادگان(فلاحیه) در حالی به بهره برداری رسید که شاهد درگیری لفظی میان استاندار خوزستان و منتخب مردم شهرستان و حاشیه های دیگر بود. عبدالحسن مقتدایی این روزها که با انتقادات شدید از طرف فعالان اجتماعی و سیاسی مواجه است، در نخستين روز سال 95 با حضور در شهرستان شادگان، از فاز نخست طرح جامع گردشگری روستای هدف گردشگری روستای صراخیه واقع در این شهرستان بهره برداری کرد.

IMG-20160321-WA0189

این لید خبر باشگاه خبرنگاران جوان است؛ خبری که عدم پوشش گسترده آن در رسانه های دیگر گویای برخی مسائل است. این مراسم که با حضور مسئولان استانی و محلی و با سخنرانی مقتدایی و ناظم ثبوتی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شادگان برگزار شد، با پایانی باز همراه بود. مقتدایی در سخنانی کنایه آمیز و طعنه دار نسبت به مسئولان محلی، از تلاش وی برای اشتغال پایدار و حمایت از گردشگری خبرداد. به گفته او این طرح که یک سال در دست احداث بوده با اعتبار هزینه شده 25 میلیارد ریال اجرا شده و شامل ساخت و تکمیل 30 آلاچیق در داخل جزیره، شش چشمه سرویس بهداشتی در داخل جزیره، اجرای سنگفرش در حاشیه جزیره و چندین مورد دیگر است. او مدعی شده بود «قبل از اینکه ما این طرح را در دست بگیریم، مردم اینجا به راهزنی از مسافران و گردشگران می پرداختند.» حاضران که با دیدن طرح و مقایسه آن با صحبت های مقتدایی شگفت زده شده بودند، شروع به اعتراض به استاندار کردند. در ادامه اعتراض ها مجید ناصری نژاد منتخب مردم شادگان لب به اعتراض گشود و گفت: «من از حضار محترم می پرسم که چه چیزی را می خواهند افتتاح کنند؟

من چیز جدیدی نمی بینم به جز مسجد و ساختمان محیط بانی که اینها از هشت سال گذشته بوده اند! این حرکات نمایشی به چه درد مردم شادگان می خورد؟ ما از آبی نخلهایمان تلف شده اند و آب تالاب از فاضلاب قند و شکر پر شده است. آقایان اگر شما حقآبه تالاب را تخصیص دهید هم گردشگر می آید و هم چرخ معیشت مردم می چرخد. لطفا به ما بگویید که چه چیزی را افتتاح میکنید؟ حداقل گزارش دهید تا مردم بفهمند برای چه چیزی باید برای شما کف بزنند! کارگران غیربومی در وسط تالاب مشغول ساخت دیوارهای سیمانی هستند و حیات هور محل ارتزاق هزاران نفر را به خطر انداختند! ما در مقابل کسانی که اکنون 4 سال است که با شعور مردم شادگان بازی کردند و کار ایستگاه سیاحتی را 4 سال به تعویق انداختند شجاعانه خواهیم ایستاد.» در ادامه استاندار خوزستان در پاسخ به این اظهارات مدعی شد: «زحماتی که ما در طی 4 سال برای تامین آب تالاب شادگان کشیدیم نه شما و نه هیچکس میتواند انجام دهد.

من نمیدانستم هنوز شما در حال تبلیغات هستی. شما اگر توانستید پنجاه درصد بودجه خرج شده طی چهار سال گذشته در چهار سال آینده خرج تالاب بکنید من شما را با عرضه حساب میکنم. شما که ادعایت میشود باید جوابگوی این مردم بشوی. من به تو قول میدهم تا شش ماه آینده زمین گیر شوی. من اندازه‌ سن تو تجربه دارم و اگر خوشت نمی آید و میخواهی بروی برو.» مردم حاضر با شنیدن اظهارات استاندار به ستوه آمدند و با شعار نسبت به بیکاری گسترده در شهرستان، انتقال آب از سرشاخه ها، عدم تخصیص حقآبه تالاب و اجرای طرح های نمایشی اعتراض و استاندار را احاطه کردند و کنترل مراسم از دست رفت. گفتنی است در نشست اخیر فعالان عرب استان با وزیر اطلاعات، فعالان با انتقاد از عملکرد استاندار و دیگر مسئولان نسبت به تبعیض قومی در انتصابات استانداری و استخدامی‌ها، وضعیت کشاورزان استان، انتقال آب، حاشیه نشینان، موضوعات فرهنگی و امنیتی اعتراض کردند. وزیر اطلاعات نیز در این دیدار گفت: به مسئولان استانی تاکید می‌کنم تا فضا را برای حضور همه مهیا کنند. تنگ نظری‌ها در استان باید از بین بروند. طلسم استان خوزستان را خواهیم شکست. باید بررسی کنیم که طلسم استان کجاست. ما در صدد تغییر وضعیت هستیم.