پیام رهبری و ضرورت های پیش روی برگزیدگان انتخابات مجلس شورا و خبرگان

رهبر معظم انقلاب در پیام نهم اسفند به مناسبت ثبت حماسه ای دیگر در دفتر سیاسی ملت ایران، ضمن سپاس از مشارکت گسترده مردم، ضرورت های پیش روی برگزیدگان انتخابات دهم مجلس شورای اسلامی و پنجم خبرگان رهبری را برشمردند. رهبر انقلاب همواره در برهه های برگزاری انتخابات در کشور، بر حضور حداکثری مردم تاکید […]

رهبر معظم انقلاب در پیام نهم اسفند به مناسبت ثبت حماسه ای دیگر در دفتر سیاسی ملت ایران، ضمن سپاس از مشارکت گسترده مردم، ضرورت های پیش روی برگزیدگان انتخابات دهم مجلس شورای اسلامی و پنجم خبرگان رهبری را برشمردند. رهبر انقلاب همواره در برهه های برگزاری انتخابات در کشور، بر حضور حداکثری مردم تاکید کرده اند.

81984724-70562968

ایشان در واپسین روز دی ماه 1394 خورشیدی یعنی نزدیک پنج هفته پیش از برگزاری انتخاباتِ دهم مجلس شورای اسلامی و مجلس پنجم خبرگان رهبری در دیدار دست اندرکاران انتخابات، ملت و جمهوری اسلامی ایران را برنده پرافتخار برگزاری یک مسابقه ملی و قوی در عرصه انتخابات خواند و تصریح کرد: «حتی کسانی هم که با نظام مساله دارند در انتخابات شرکت کنند.» رهبری نوزدهم دی ماه نیز در جمع مردم قم تاکید کرد: «همه در انتخابات شرکت کنند. حتی کسانی که نظام را قبول ندارند برای حفظ اعتبار کشور شرکت کنند.» مشارکت مردم در امور سیاسی کشور تا آن جا مورد توجه رهبری است که ایشان در سال 1392 نیز شعار «حماسه سیاسی و اقتصادی» را به عنوان شعار سال برگزید تا اهمیت حضور پرشور مردم در انتخابات ریاست جمهوری خردادماه آن سال را برجسته سازد؛ شعاری که نباید آن را محدود به یک سال دانست چرا که در انتخابات هفتم اسفند نیز «حماسه سیاسی» در حضور گسترده مردم پای صندوق های رای معنا یافت.

رهبر انقلاب در پیام دیروز خود، (نهم اسفند ماه) ضمن سپاس از ملت آگاه و مصمم ایران، وظایف مجلس آینده را سنگین دانست و ابراز امیدواری کرد که نِصاب پاسخگویی در برابر خدا و مردم را همگان در این مجلس مشاهده کنند. پیام دیروز رهبر انقلاب دربردارنده نکته هایی از این قرار است: 1- رهبری در ابتدای پیام خود به اهمیت تعیین سرنوشت کشور در مقطع کنونی اشاره کرد و مشارکت بیشینه مردم پای صندوق های رای را ستود؛ مردمی که توانستند بار دیگر مردمسالاری دینی را در چهره درخشان و پر اقتدار آن به جهانیان نشان دهند. اشاره رهبری به بایسته های تشکیل 2 مجلس پرقدرت و پراهمیتِ شورای اسلامی و خبرگان رهبری ناظر بر بروندادهای مورد انتظار از مشارکت بیشینه مردم در انتخابات است که در نهایت به اقتدار نظام اسلامی می انجامد. در شرایط کنونی منطقه و جهان که تهدیدهای بسیاری کیان میهن را نشانه رفته است و چالش های بسیاری نیز در عرصه داخلی پیش روی مردم و مسوولان قرار دارد، مشارکت مردم رمز دستیابی به اقتدار برای عبور از مراحل دشوار پیش رو است.

در این میان، به رخ کشیدن مردمسالاری دینیِ جمهوری اسلامی ایران به نوعی نمایش سیمای اقتدار نظام اسلامی به جهانیان است. 2- رهبری در ادامه پیام خود، ویژگی های مسوولان و نمایندگان منتخب مردم را چنین برشمرد: «ساده زیستی، پاکدستی، حضور پیوسته در جایگاه مسوولیت، ترجیح منافع ملی بر خواسته های شخصی و جناحی، ایستادگی شجاعانه در برابر مداخلات بیگانه، واکنش انقلابی به نقشه های بدخواهان، منش جهادی در اندیشه و عمل». اشاره رهبری به لزوم ساده زیستی و پاکدستی، آن دسته از مسوولان را خطاب قرار می دهد که متاسفانه از الگوی زیست انقلابی فاصله گرفتند و آسیب های بسیاری را به ویژه در هشت سال معروف، بر پیکر اطمینان مردمی به مسوولان نظام وارد آوردند. همچنین تاکید رهبری بر ترجیح منافع ملی بر خواسته های جناحی و شخصی، مساله ای جدی است که هرگاه نسبت به آن کم توجهی صورت گرفته، کشور دچار لطمه های بسیاری شده است.

به عبارت دیگر توجه به اهداف کلان نظام، منافع ملی و قانون گرایی باید سرلوحه مسوولان باشد. ایستادگی شجاعانه در مقابل مداخلات بیگانگان، دیگر وجه کلام رهبری بود که راه منتخبان مردم برای عمل در عرصه جهانی بر مبنای اصول سیاست خارجی ایران یعنی «عزت»، «حکمت» و «مصلحت» را یادآوری می کرد. 3- اهمیت حضور حماسی و توجه به همدلی شکل گرفته در انتخابات بخش دیگری از پیام رهبری بود. رهبر انقلاب بیان داشت: «به مسوولان کشور چه انتخاب شوندگان برای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان و چه دارندگان مناصب اجرایی در قوای دیگر و چه دیگر مسوولان در سازمان ها و نهادها، یادآور می شوم که سپاسگزاری شایسته را در خدمت صادقانه به مردم، کشور و نظام اسلامی محقق سازند.» اشاره صریح رهبری به توجه و تمرکز مسوولان کشور چه در قوه قانونگذاری و چه اجرایی و قضایی، تاکیدی دوباره بر لزوم انسجام، هماهنگی و همدلی خدمتگزاران مردم برای دستیابی به اهدافی است که سبب ساز گزینشگری مردم شده است. تاکید بر پیشرفت به عنوان یکی از هدف های اساسی کشور را نیز می توان از دیگر بخش های مهم پیام رهبری عنوان کرد.

رهبر انقلاب در این زمینه تصریح کرد: «پیشرفت کشور هدف اساسی است. پیشرفت صوری و منهای استقلال و عزت ملی، پذیرفته نیست.» از این رو تلاش برای پیشرفت واقعی کشور در سایه ی همکاری با دولت یازدهم و اجرای سیاست های کلی نظام و تکیه بر اقتصاد درونزا و مقاوم در برابر آسیب های بیرونی اهمیت می یابد. هموار کردن مسیر پیشرفت کشور در راستای اهداف کلان که در سند چشم انداز 20 ساله کشور پیش روی مردم و مسوولان قرار گرفته، نیازمند همیاری مجلس و دولت است. این مساله نیز جز با ایجاد فضای تعاملی، همکاری های سازنده و به دور از تعارض میان منتخبان مردم و تحقق کامل شعار همدلی و همزبانی ملت و دولت در دسترس قرار نخواهد گرفت.