حاشیه ای بر متن نخستین اجلاس اصلاح طلبان اهواز و انتخاب شورای راهبردی و حکمیت / دکتر سالمی

روز پنجشنبه گردهمایی بنام اصلاح طلبان استان در اهواز برگزار شد که قابل توجه و تامل است. و با توجه به اینکه اولین در نوع خود در استان از بعد از تغییر فضای سیاسی کشور پس از انتخابات ریاست جمهوری است، باید چالش یابی شود تا باز سنگ بنای غلطی گذاشته نشود: ۱-ازنکات مثبت آن […]

روز پنجشنبه گردهمایی بنام اصلاح طلبان استان در اهواز برگزار شد که قابل توجه و تامل است. و با توجه به اینکه اولین در نوع خود در استان از بعد از تغییر فضای سیاسی کشور پس از انتخابات ریاست جمهوری است، باید چالش یابی شود تا باز سنگ بنای غلطی گذاشته نشود:

۱-ازنکات مثبت آن برگزاری آرام و ایمن در مرکز استان است که جای امیدواری است و درنوع خود می تواند نمونه موفق احترام به دمکراسی در نظام مبتنی بر جمهوری و اسلامی برای سایر استانها باشد و در این زمینه باید به مدیریت سیاسی و امنیتی استان تبریک گفت

۲-اندیشه کلان نگری و استان اندیشی مرتبط به جریانات ملی داخل نظام را باید از ویژگیهای مثبت دوم گردانندگان این همایش دانست.

۳-دخیل کردن اقوام در کنشهای سیاسی سالم وهم جهت کردن مطالبات قومی با مطالبات سیاسی کلان درون نظام نیز در این همایش قابل توجه بود که می تواند امید داشت در دراز مدت درسالم سازی حرکتهای سیاسی و نیل به مطالبات بر حق اقوام و آشتی با قدرت موثر باشد.

۴-ترس گریزی و تقویت باور عمومی به حقیقی بودن تغیر در فضای سیاسی کشور و ایجاد زمینه برای دوری از خودسانسوری نخبه گان و روشنفکران و دگر اندیشان ملتزم به قانون از برکات و فواید حداقلی دیگر این همایش است.

اما در کنار اینها اشکالات و ایرادات اساسی بسیاری بر مهندسی و مدیریت اهداف این همایش وارد است که اگر بی تعصب به آن نگریسته نشود در مصداق خشت اول کج تا سریا طریقت به خطا خواهد رفت و تکرار خطاهای گذشته خواهد شد. که از آن جمله آنها است:

۱-نحوه چینش افراد در برنامه ریزی و اجرا،هم در مقدمات و هم در موخرات.گویای وجود اراده های نهان و آشکار است وبه دشواری می توان پذیرفت که آنچه بیان می شد همان است که در اهداف نهان دنبال می شود است.بگونه ای که در حین اجرا مسایلی مطرح شد که بطور جدی بخش قابل توجهی از حاضرین بر این باور شدند که این کارها ظاهر کار است و افرادی که باید باشند ازقبل مشخص شده اند. واین بی اعتمادی،صرفنظر از صحت و سقم آن گویای مدیریت بد و شبه انگیز است واولین پله بی اعتمادی است که موجب تزلزل سایر اقدامات و تصمیمات مهم بعدی و زیر سوال رفتن صحنه گردانان اصلی خواهد شد که اکنون به آنها باور وجود دارد.زیرا برخی چهرهای شاخص و بعضا قومی جریا اصلاحات که در آان جلسه حاضر بودند و معلوم شد که حتی دعوتنامه های مربوط به قوم خاصی را توزیع نکرده اند و قتی مورد فشار افکار عمومی قرار گرفتند با ظاهری قهرآمیز با همایش ادعا کردند ما خط و نشون کرده ایم که سهم حداقلی ما پنج نفر است و ما به آنها گفته ایم که اگر غیر از این باشد ما تشکل قومی اصلاحی تشکیل می دهیم، و این با انتخابات دمکراسی و سالم در تعرض است و اتفاقا هم همین شد و سهم پنج نفری وی که خود هم در راس آنها قرار داشت از صندوق بیرون آمد. حال آقایان چگونه می توانند ادعا نمایند که مهندسی قبلی و قرار مدارهای قبلی نبوده است. و اتفاقا این محترم معترض به ترکیب جمعیتی میهمانان،که قاعدتا تعین کننده انتخابات است، بعد از نتایج جزو اولین افرادی بودند که تبریکات صمیمی به یرگزار دهندگان دادند.

۲-درحالی که برنامه ریزان اصلی نهانی این همایش شناخت کافی به وزن اقوام وعلم به سراب سازیهایی که برخی در استان انجام می دهند ،اما بی توجه به واقعیات باز هم سراغ کسانی رفتند که بیانگر حضور واقعی اقوام نیستند و یا مورد اعتماد کمتری هستند و تاریخ حیاط سیاسی آنها گویای غرق شدگی در اندیشه های صرف سیاسی و حزبی و منفصل از بدنه و مردمند و هیچ بتر و وزنی در لایه های اجتماعی ندارند و متاسفانه اینان مورد اعتماد و وثوق گردانندگان و سناریو سازان این همایش قرار گرفته و سبب شد ترکیب نهایی اصلا گویای واقعی وزن اقوام و اقشار نباشد و قانع کننده نیست و زمزمه انفصال و ایجاد جریانان موازی از همان روززده شد که بطور جدی خطر ناک و تضعیف کننده اجماع عمومی خواهد بود و به دور از اهداف اساسی اصلاح طلبان کشور و حاصل آن شکست در انتخابات آتی می باشد.

۳-شاید بهتر بود سناریو سازان از همان ابتدا سهم اقوام را مانند احزاب تعین و اجازه می دادند فعالان سیاسی هر قومی در چارچوب تعیین شده با هم رقابت داخلی می کردند و لیست های نهایی راباهم جمع می کردند .این خیلی بهتر بود از لشکر کشی غیر متعارف برخی و عقب نگهداشتن گروهی دیگر که حاصل آن دامن زدن اصلاحات به تنازع قومی میباشد ، است. صدق این ادعا نیاز به تلتش فراوان نیست کافی است چشم بینا و گوش شنوا به قهر و آشتیهایی که از بعد از آن انتخاب ات در استان روی داد توجه کند. و این بافلسفه وجودی ادعایی این شورا در تناقض آشکار است.

۴-برخی تحلیل خطرناک جدی دیگری از این اقدام دارند که عمدتا ریشه در نگرانی از تبدیل این جریان به اسباب تفرق قومی سیاسی و به تیغ سپردن برخی فعالان رقیب و جدی مردمی و اصلاحی است زیرا با رای العین دیده شد برخی گروهها و تشکلهای جدی مردمی و مطرح استان مورد عنایت و توجه این آقایان قرار نگرفته و به زودی از آنهابه غیر خودی تعبیر خواهند کرد.

۵- در تعریف از اهداف و اندیشه اصلاحات که در مطلع جلسه و به زبان یکی از مدیران اصلی این حرکت بیان شد مواردی وجود داشت که نیاز به تفسیر و تحلیل بیشتر و انشاالله احتمالادر نوشتارهای بعدی به آن پرداخت خواهد شد.انشاالله

دکتر سالمی