باهنر: علاقه‌مند نبودیم وزیر علوم استیضاح شود/عملکرد اقتصادی دولت قابل دفاع است

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته از سوی هیات رییسه مجلس برای عدم اعلام وصول طرح استیضاح وزیر علوم و منتفی شدن استیضاح تا پیش از جلسه چهارشنبه گذشته مجلس، برخورد رییس‌جمهور با نتیجه استیضاح را منطقی دانست.محمدرضا باهنر در نشست خبری امروز (دوشنبه) خود اظهار کرد: آقای روحانی استیضاح […]

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته از سوی هیات رییسه مجلس برای عدم اعلام وصول طرح استیضاح وزیر علوم و منتفی شدن استیضاح تا پیش از جلسه چهارشنبه گذشته مجلس، برخورد رییس‌جمهور با نتیجه استیضاح را منطقی دانست.محمدرضا باهنر در نشست خبری امروز (دوشنبه) خود اظهار کرد: آقای روحانی استیضاح را حق مجلس دانست و لذا برخورد ایشان با نتیجه استیضاح منطقی بود. ما هم امیدواریم آقای فرجی‌دانا در سنگر دیگری فعالیت کند و رییس‌جمهور هم پیش از مهلت سه ماهه وزیر جدید را به مجلس معرفی کند.وی افزود: ما امیدواریم کسی برای وزارت علوم به مجلس معرفی شود که احتمال رای اعتمادش بالا باشد و قرار نباشد ما چالش دیگری در رای اعتماد داشته باشیم.

2352276_880

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استیضاح حق نمایندگان است، تاکید کرد: وزرا و دولت نباید گره‌ای در ابرو بیندازند که چرا استیضاح انجام شد. در هفت دوره‌ای که من در مجلس بودم هیچ وزیری نبوده که 10 مخالف نداشته باشد و طبق قانون هم 10 نماینده می‌توانند وزیر را استیضاح کنند.باهنر ادامه داد: البته توصیه من به دوستانمان این است که تحمل و خویشتن‌داری داشته باشند؛ چرا که وزرا در میدان عمل هستند و ممکن است اولویت‌بندی‌های آنها متفاوت با نمایندگان باشد که همین‌ها زمینه‌های اختلافی را ایجاد می‌کند، اما اگر همه این موارد تبدیل به استیضاح شود درست نیست و وقت مجلس و دولت را می‌گیرد.وی در پاسخ به این سوال که تا پایان مجلس نهم چند استیضاح دیگر انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: دولت باید بتواند کار خود را انجام دهد و نمایندگان هم به وظایف خود عمل کنند. در بسیاری از «کشورهایی که دموکراسی در آن نهادینه شده» استیضاح وزیر آنقدری که در کشور ما مرکز توجهات قرار می‌گیرد اینطور نیست.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تلاش‌ها برای توقف طرح استیضاح وزیر علوم، تصریح کرد: من در مورد آقای فرجی‌دانا خیلی تلاش کردم و به عنوان هیات رییسه شش ماه مذاکره و گفت‌وگو کردیم و جلسه گذاشتیم و مطالبات نمایندگان مطرح شد، اما متاسفانه جناب وزیر یا نخواست، یا نتوانست و یا موقعیت فراهم نبود که تفاهمات را به اجرا در آورد و این منجر به اعلام وصول استیضاح شد.دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین افزود: حتی ظرف 10 روز از اعلام وصول استیضاح تا مطرح شدن استیضاح در صحن علنی تلاش‌های زیادی کردم که با به نتیجه رسیدن برخی مطالبات استیضاح‌کنندگان، استیضاح منتفی شود که این اتفاق نیفتاد.باهنر تصریح کرد: من تا قبل از اعلام وصول استیضاح و حتی بعد از آن تا پیش از طرح استیضاح در صحن علنی تلاش زیادی در این زمینه انجام دادم که استیضاح منتفی شود اما وقتی استیضاح مطرح شد نظرم چیز دیگری بود.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در پاسخ به سوالی در مورد اینکه گفته می‌شود استیضاح کار اقلیت مجلس بوده، خاطرنشان کرد: مجلس نماد و نمونه همه تفکرهای کشور است برخی تفکرها در مجلس در اقلیت هستند و برخی دیگر در اکثریتند اما اصولا مجلس نماد بروز اختلاف آراست. شاید در طول یک دوره مجلس یک مصوبه هم نداشته باشیم که به اتفاق آرا تصویب شده باشد.باهنر اضافه کرد: قاعدتا اقلیت مجلس هم می‌توانند حرف‌هایی بزنند اما این حرف‌ها به مصوبه و نتیجه منجر نمی‌شود. در مورد جریان استیضاح وزیر علوم هم که ما علاقه‌مند نبودیم اتفاق بیفتد تصور برخی این بود که تندروها وزیر را عزل کردند اما تندروها آنقدر رای ندارند که وزیر را عزل کنند.

نایب رییس مجلس ادامه داد: من معتقدم اتفاقا فراکسیون رهروان ولایت در مورد استیضاح وزیر علوم تصمیم خوبی گرفت. در این فراکسیون رای قاطع یک طرفه مخالف یا موافق وجود نداشت بنابراین فراکسیون به جمع‌بندی نرسید. در عین حال اقلیت مجلس مصمم به استیضاح بود و فراکسیون اکثریت هم به اصطلاح آتش به اختیار بود که این موجب شد 145 رای برای استیضاح داده شود لذا نمی‌توان اینطور تحلیل کرد که تندروها یا کندروها برنده بودند.وی در ادامه در ارزیابی عملکرد اقتصادی دولت در یک سال گذشته، آن را قابل دفاع توصیف کرد و افزود: با توجه به اینکه افکار عمومی بیشتر درگیر مسائل اقتصادی است، توقعش از مجلس هم این است که همتی در این زمینه داشته باشد البته ما آمادگی همکاری با دولت در زمینه تدوین و تصویب قوانین را داریم اما به هر حال اجرا دست دولت است.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین حل مسائل اقتصادی را مطالبه عمومی کف جامعه دانست و یادآور شد: مسائل مربوط به آموزش عالی که در جریان استیضاح وزیر علوم در مجلس مطرح شد ممکن است بین دانشگاهیان مورد حساسیت باشد اما عامه مردم حساسیتی در این زمینه ندارند لذا ما تلاش داشتیم که شروع استیضاح‌ها با این موضوع نباشد.باهنر با بیان اینکه دولت در کنترل سطح عمومی قیمت‌ها موفق بوده است، خاطرنشان کرد: البته این به معنای ارزانی نیست بلکه شتاب رشد قیمت‌ها کند شده است.وی با تاکید بر لزوم حل مشکلات مربوط به اشتغال و تولید، گفت: دولت در مورد تولید جمع‌بندی‌هایی داشته که آن را تحت عنوان لایحه‌ای تقدیم مجلس کرد و مجلس هم با رای بالا فوریت آن را به تصویب رساند البته فرآیند تصویب و اجرای این قانون زمان‌بر است.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در حال حاضر رکود در کشور سنگین است و باید تلاش‌های کوتاه مدت ضربتی از سوی دولت اتفاق بیفتد وگرنه حالت رکودی که مربوط به عدم تولید است ممکن است بر سطح عمومی قیمت‌ها اثر بگذارد. حتی اگر بخواهیم از رکود خارج شویم باید مراقب باشیم که اقدامات ما موجب افزایش سطح عمومی قیمت‌ها نشود. در کل من عملکرد اقتصادی دولت ظرف یک سال گذشته را قابل دفاع می‌دانم و امیدوارم کار جدی‌تر و سریعتر دنبال شود.

باهنر درباره نحوه اجرای هدفمندی یارانه‌ها در دولت یازدهم، خاطرنشان کرد: ما در مورد هدفمندی خط مشی کلی را به دولت گفتیم. بالاخره همین الان هم دریافت‌ها و پرداخت‌های ناشی از هدفمندی متعادل نیست و دولت هر ماه مبلغی کم دارد که پول مردم را بپردازد. راه‌حل مشخص این است که تعدادی از دریافت یارانه صرف‌ نظر کنند.

وی افزود: توصیه ما این است که دولت در حداقل زمان تلاش کند که برخی یارانه‌بگیران را که نیازی به دریافت یارانه ندارند یا مبلغ یارانه تاثیری در زندگی‌شان ندارد به صورت داوطلبانه یا اعلام یک طرفه حذف کنند. درست است که ممکن است در برخی نقاط کشور کسی با حقوق سه میلیون تومان هم نتواند زندگی خوب و قابل قبولی داشته باشد اما بحث ما این است که وقتی کسی سه میلیون تومان درآمد دارد 100 هزار تومان او را فقیر نمی‌کند و در مقابل خانواده‌ای که تنها 200 هزار تومان درآمد دارند مبلغ یارانه تاثیر زیادی روی زندگی آنها دارد بنابراین با حذف یارانه‌بگیرانی که نیازمند نیستند دریافت‌ها و پرداخت‌ها متعادل شود و حق به حق‌د‌ار می‌رسد.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین درباره تحرکات احزاب و جریانات مختلف برای انتخابات مجلس آینده، خاطرنشان کرد: ما معتقدیم نیازمند چند حزب قدرتمند، شناسنامه‌دار و پاسخگو هستیم و تا این احزاب قدرتمند به وجود نیاید و بین فعالان سیاسی انسجام وجود نداشته باشد برخی رفتارها به رفتارهای محفلی و باندی تبدیل می‌شود و در چنین عملکردی معمولا فرصت‌طلبی زیاد است و جناح‌های مختلف پاسخگوی رفتارهای خود نیستند اما سعی می‌کنند به موقع میوه بچینند.

باهنر ادامه داد: بر این اساس برای هر انتخابات باید تلاش وسیعی انجام شود که نیروهای متعلق به یک تفکر به هم نزدیک شوند و به سمت وحدت بروند. ما هم برای وحدت بیشتر اصولگرایان تلاش می‌کنیم و هدف‌مان وحدت صددرصدی است که امیدواریم به آن نزدیک شویم البته این مسیر پرکار اما ممکن است.

وی اضافه کرد: پیش‌بینی ما این است که انتخابات دور آینده یا دو محوری یعنی بین اصولگرایان و اصلاح‌طلبان باشد یا سه محوری، بین اصولگرایان، اصلاح‌طلبان و جریان اعتدال یا طرفداران دولت.

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: توصیه ما به رقبای اصلاح‌طلبان‌مان این است که در چارچوب قوانین کشور تلاش‌های انتخاباتی خود را آغاز کنند. دوستان ما بهتر است از برخی گلایه‌های قبلی صرف نظر کنند و کار را جلو ببرند.

باهنر با بیان اینکه کارهای درون تشکیلاتی برای انتخابات مجلس آغاز شده اما نباید به فضای عمومی جامعه کشیده شود، گفت: ما انتخابات مجلس و خبرگان را در پیش داریم که فضای عمومی کشور به شدت تحت تاثیر آن قرار می‌گیرد اما با توجه به اینکه هنوز دو سال از همراهی دولت یازدهم با مجلس نهم باقی مانده باید حداکثر استفاده را برای حل مشکلات نظام داشته باشیم.

نایب رییس مجلس در پاسخ به سوالی در مورد تشکیل فراکسیون جدید در مجلس، خاطرنشان کرد: موضوع فراکسیون‌های سیاسی در مجلس هرازگاهی مطرح می‌شود و برخی در آن می‌دمند اما به نظر نمی‌رسد در مجلس نهم فراکسیون سیاسی جدیدی شکل گیرد. ما دو فراکسیون اصولگرا در مجلس داریم و دوستان اصلاح‌طلب هم برخی در فراکسیون رهروان ولایت عضویت دارند و برخی فعالیت فراکسیونی نمی‌کنند. در مورد فراکسیون جدید هم ممکن است برخی نمایندگان این بحث را مطرح کنند اما نیازی به تشکیل فراکسیون جدید نیست زیرا اعتدالی بین دو فراکسیون موجود برقرار است البته اگر بخواهند فراکسیونی تشکیل دهند حق دارند.

باهنر در پاسخ به سوال دیگری در مورد اظهارات اخیر رییس‌جمهور درباره منتقدین دولت، تصریح کرد: دولت با مشکلات متعدد و متنوعی روبروست و وارث مسائلی است که حق مردم نیست. مساله اشتغال، تولید و سطح عمومی قیمت‌ها در راس این مشکلات است. از طرفی دولت درگیر مسائل سیاست خارجی، مذاکرات و چیزهای دیگری است و من توصیه می‌کنم مجلسی‌ها و منتقدین دولت خویشتنداری بیشتری کنند و رعایت حال دولت را که در میدان اجراست داشته باشند البته دولت و دولتمردان هم باید سعه صدر بیشتری به خرج دهند.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین ادامه داد: شاید بعضی‌ها عمدا می‌خواهند حرف‌هایی بزنند و رفتارهایی کنند که دولتمردان را عصبانی کنند لذا دولت باید تلاش کند تحت تاثیر برخی رفتارهای تند و تیز قرار نگیرد. من در کل رفتار آقای روحانی را منهای یکی دو مورد که ممکن است نسبت به آن نقد داشته باشم عقلایی می‌دانم و امیدوارم همه ما سعه صدر بیشتری داشته باشیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد تشکیلات جدید «ندا» که قرار است از سوی اصلاح‌طلبان دنبال شود، گفت: ما نیازمند چند حزب قدرتمند، شناسنامه‌دار و پاسخگو هستیم اما هیچ کدام از اینها اینگونه نخواهند بود. بعضی وقت‌ها توصیه به وحدت می‌شود و 10 قدم به عنوان وحدت برداشته می‌شود که خودش تخریب‌کننده وحدت و عامل تفرقه است.

باهنر درباره اینکه گفته می‌شود مشکلات فرهنگی در جامعه ممکن است به استیضاح وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بینجامد، تصریح کرد: چالش‌هایی در مسائل فرهنگی وجود دارد که نمی‌شود آن را به همه دولت تعمیم داد اما وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش و پرورش و آموزش عالی باید تلاش‌های جدی‌تری در این زمینه داشته باشند.

نایب رییس مجلس در پاسخ به سوال دیگری در مورد راه‌اندازی حزب لاریجانی نیز گفت که از چنین چیزی اطلاعی ندارد و این موضوع باید از شخص لاریجانی پرسیده شود.

وی درباره حواشی به وجود آمده در مجلس در مورد انتخاب عضو ناظر مجلس در هیات نظارت بر مطبوعات، گفت: بر اساس آیین‌نامه داوطلبان عضویت در هیات نظارت بر مطبوعات به کمیسیون مربوطه مراجعه می‌کنند تا این کمیسیون حداقل دو برابر میزان مورد نیاز را به صحن علنی معرفی کند. در این مورد کمیسیون فرهنگی تعدادی از داوطلبان را حذف کرد که البته در ظاهر آیین‌نامه حق کمیسیون بود اما می‌توانست تعداد بیشتری را معرفی کند اما کمیسیون فرهنگی این کار را نکرد و نیروهایی که قبول نداشت را به مجلس معرفی نکرد.

باهنر اضافه کرد: در جلسه علنی مجلس هم این رییس جلسه است که باید تصمیم بگیرد مثلا اگر ریاست به عهده فرد دیگری بود شاید تصمیم دیگری گرفته می‌شد اما رییس مجلس بر اساس نظر خود عمل کرد. ما پیش از این به کمیسیون فرهنگی توصیه کرده بودیم تعداد بیشتری از کاندیداهای عضویت در هیات نظارت بر مطبوعات را به صحن علنی معرفی کند تا مجلس انتخاب جامع‌تری داشته باشد اما کمیسیون زیر بار نرفت و رییس مجلس انتخابات را تا حل مشکل متوقف کرد.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به برگزاری یازدهمین کنگره مجمع عمومی این تشکل، خاطرنشان کرد: کنگره ما معمولا در مناسبت هفتم تیر برگزار می‌شود اما امسال به دلیل تقارن با ماه مبارک رمضان استثنائا به شهریور موکول شد که مصادف با هفته دولت است.

وی افزود: جلسه مجمع عمومی روز پنج‌شنبه در سالن الزهرای سازمان ارتباطات با سخنرانی آیت‌الله مهدوی کرمانی که فعلا قائم مقام آقای مهدوی کنی در جامعه روحانیت هستند برگزار می‌شود و در این جلسه گزارش دبیرکل از عملکرد دو ساله جامعه و برنامه‌های دو سال آینده ارائه خواهد شد و نهایتا اصلاحات پیشنهادی در رابطه با مرامنامه و اساسنامه به بحث گذاشته می‌شود و انتخابات شورای مرکزی برگزار می‌شود و بیانیه پایانی قرائت خواهد شد.