چالش پیروز انتخابات در ۶ ماه پیش از برگزاری

گمانه زنی در مورد نتایج انتخابات مجلس در اسفند ماه با توجه به فضای سیاسی کشور، از محورهای مورد توجه چهره های سیاسی است. برخی روندهای جاری را به نفع اصولگرایان ارزیابی می کنند و برخی دیگر از اما و اگرهای پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات می گویند.به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های […]

گمانه زنی در مورد نتایج انتخابات مجلس در اسفند ماه با توجه به فضای سیاسی کشور، از محورهای مورد توجه چهره های سیاسی است. برخی روندهای جاری را به نفع اصولگرایان ارزیابی می کنند و برخی دیگر از اما و اگرهای پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات می گویند.به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، خبرگزاری ها، تارنماهای خبری- تحلیلی و روزنامه ها مسایلی چون ارزیابی فضای سیاسی کشور و پیش بینی نتایج کلی انتخابات پیش رو و بحث های درون گفتمانی در ۲ جریان سیاسی کشور را مورد بررسی قرار دادند.

پیش بینی نتایج انتخابات مجلس

انتخابات مجلس در پیش است و هر روز رسانه ها بخشی از گزارش های خود را به بررسی روندهای سیاسی جاری و پیش بینی نتایج انتخابات ۹۸ اختصاص می دهند.در این میان برخی روندهای جاری را به نفع اصولگرایان ارزیابی می کنند. «امیررضا واعظ‌آشتیانی» فعال سیاسی اصولگرا در گفت و گو با «اعتماد آنلاین» فضای انتخاباتی را به نفع اصولگرایان دانست و گفت: اگر اصولگرایان یا هر گروه سیاسی دیگری به خوبی بتواند این مدت فضای موجود را مدیریت کند، می‌توانیم بگوییم که برنده این انتخابات خواهد بود.او در مورد رمز پیروزی اصولگرایان در انتخابات پیش رو هم بر این باور است که اصولگرایان اگر به ‌طور نسبی، نه مطلق، تفاهم و منطقی را در انتخابات ایجاد کنند، می‌توانند سهم خوبی از صندلی‌های مجلس را به دست آورند. مگر اینکه احیاناً خودزنی‌هایی صورت بگیرد یا افرادی که برای لیست انتخاب می‌شوند، افرادی نباشند که مردم را قانع ‌کنند یا اینکه برخی از گروه‌ها سهم‌خواه باشند و بخواهند سهم‌خواهی کنند. اگر این دست اتفاقات رخ دهد، شانس موفقیت‌شان قطعاً کمتر خواهد بود.

در همین ارتباط اما واگرهای دست یابی به وحدت در اردوگاه اصولگرایی مورد توجه قرار دارد. اظهارات دیروز حجت‌الاسلام «حسین‌ ابراهیمی» عضو جامعه روحانیت مبارز در گفت و گو با «خبرآنلاین» هنوز هم در رسانه ها بازتاب دارد. به نوشته «خبرآنلاین» به نقل از حجت الاسلام ابراهیمی، اعضای جامعه‌ روحانیت‌ مبارز همه سعی‌شان را به کار خواهند گرفت تا اصولگرایان به انسجام لازم برسند تا دیگر به مشکل برنخوریم. البته شواهد حاکی از آن است که اختلاف‌های شدیدی وجود دارد، اما چون وحدت برای ما از اوجبِ واجبات است، در نهایت باید کاری کنیم‌ تا با یک لیست واحد در انتخابات یازدهمین ‌دوره‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی شرکت کنیم. در واقع اگر نتوانیم در انتخابات به وحدت برسیم، در رقابت با رقیب شرایط دشواری خواهیم داشت.برخی هم از اما و اگرهای پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات می گویند. «محمدمهاجری» فعال سیاسی اصولگرا معتقد است که اگر راه دیپلماسی جدیدی باز شود به نفع اصلاح طلبان در انتخابات مجلس خواهد بود اما آنها منتظر معجزه نباشند.مهاجری در گفت و گو با «نامه نیوز» درباره فضای رقابتی و آماده سازی جناحین سیاسی برای انتخابات پیش رو گفت: در آماده سازی کمپین انتخاباتی اصلاح طلبان از اصولگرایان جلوترند اما این اصولگرایان هستند که در نهایت دوسوم کرسی های مجلس آینده را به دست می آورند.

بحث های درون جریانی اصلاح طلبانه

روزنامه «شرق» امروز در گزارشی رگه های انشقاق در اردوگاه اصلاح طلبی میان کارگزارانی ها و طیف چپ این جریان را مورد بررسی قرار داد.به نوشته این روزنامه، به نظر می‌رسد تیری که غلامحسین کرباسچی در حادثه قتل میترا استاد پرتاب کرد، تیری در تاریکی نبوده است. پس از آن، عملکرد کارگزاران سازندگی نشان داد که آنان سودای دیگری در سر می‌پرورانند؛ سودایی که فعلا نه انشقاق است و نه انشعاب. شاید نوعی تمرد در حوزه استحفاظی است برای رسیدن به اجماعی عملی و درون‌گروهی که آنان را قادر کند تا در آینده راه خود را از دیگر اصلاح‌طلبان جدا کنند. در ماه‌های اخیر اغلب چهره‌های طراز اول کارگزاران سازندگی مواضعی نزدیک به اصولگرایان داشته‌اند.در ادامه می خوانیم: در انتخابات پیش‌رو که مشارکت مردم چندان قابل ارزیابی نیست، کارگزاران در پی آن‌اند که با پیوندهای فرااصلاح‌طلبانه پیروزی خود را حتی در مشارکت حداقلی نیز تضمین کنند. این فرضیات برمبنای کنش‌های رفتاری و کرداری کارگزاران سازندگی در این ماه‌های اخیر صورت گرفته است؛ چه‌بسا ممکن است همه این مفروضات بیش از آنکه استراتژی کارگزاران باشد، صرفا ایده‌ رسانه‌ای اصولگرایان برای تنوع و تکثربخشیدن به دیدگاه‌های آنان بوده یا هیچ‌کدام و شاید همه امور تصادفی است. این را آینده روشن خواهد کرد.

برخی هم در این میان به بحث انتقادات وارد به فراکسیون امید پرداخته اند. «احمد بیگدلی» چهره اصلاح‌طلب مجلس دهم به تارنمای «روز نو» گفت: به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان هم از گذشته درس عبرت گرفته‌اند و هم موفقیت‌های اخیر به آن‌ها ثابت کرده که باید با لیست واحد در صحنه انتخابات حاضر شوند، اما تفاوت اصلی بستن لیست انتخاباتی پیشرو اصلاح‌طلبان با انتخابات مجلس دهم، غربال افرادی است که به اسم اصلاح‌طلبی وارد لیست‌ها شدند و پس از موفقیت در انتخابات روش و منش دیگری را در دستور کار خود قرار دادند.به نوشته «رویداد ۲۴»، به نقل از بیگدلی، عده‌ای به شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان خرده می‌گیرند که چرا افرادی را وارد لیست کردید که حاضر نشدند به عضویت فراکسیون امید دربیایند؟ متاسفانه خیلی از مواقع وقتی اتفاقی می‌افتد و نتیجه مطلوب بوقوع نمی‌پیوندد، انتقادات تند و تیزتر می‌شود. باید توجه داشت که هر فردی می‌تواند به مسائل اخلاقی و تعهداتی که داده، پایبند نباشد و پیش از اینکه راه خود را جدا کند نمی‌توان ذهن‌خوانی کرد، اما موضوعی که با قاطعیت می‌توان عنوان کرد این است که این اتفاق تجربه بزرگی برای شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان بود و مطمئناً لیست‌های اصلاح‌طلبان برای انتخابات پیشرو با شفافیت و دقت بیشتری بسته خواهد شد.

این عضو فراکسیون امید مجلس در پاسخ به اینکه برخی از احزاب اصلاح‌طلب و حتی حامیان جریان اصلاح‌طلبی معتقدند عارف توانایی لیدری جبهه اصلاحات را ندارد، گفت: من مخالفتی با انتقاد ندارم، ولی انتقاد باید منطقی باشد و راهکار ارائه داد. افرادی که به عارف ایراد می‌گیرند باید بگویند ایشان باید چه روند دیگری را دنبال می‌کرده و در چه زمان‌هایی کوتاهی داشته است. شاید خیلی از انتقادها هم به‌جا باشد، ولی انتقاد زمانی اثرگذار است که کلی بیان نشود، یعنی دقیقاً گفته شود کجای کار اشتباه بوده و راه بهتر چیست.

خودزنی های اصلاح طلبانه، بهره برداری اصولگرایانه

انتقادات روزافزون اصلاح طلبان از خودشان این روزها نقل محافل سیاسی است. این خودانتقادی گاهی چنان تند می شود که اصلاح طلبان از تعبیر «خودزنی» برای اطلاق به آن استفاده می کنند. رسانه های اصولگرایی هم از این آب گل آلود، ماهیگیری می کنند.روزنامه «کیهان » امروز در ستون خبر ویژه خود اظهارات چندی پیش «صادق زیباکلام» فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت و گو با «انتخاب» را بازتاب داد که در آن به نقد فراکسیون امید پرداخته بود.این روزنامه نوشت: تبلیغاتچی دو آتشه اصلاح‌طلبان در انتخابات می‌گوید فارغ از ضعف، هیچ نکته مثبتی در عملکرد شورای عالی اصلاح‌طلبان ندیدم و عملکرد روحانی و فراکسیون امید، تیر خلاصی به اصلاح‌طلبان بود.

این گزارش با عنوان «روحانی و فراکسیون امید تیر خلاص به اصلاح طلبان زدند» در تارنمای «مشرق نیوز»هم بازتاب داشت. به نوشته این تارنما از قول زیباکلام، عملکرد فراکسیون امید تاکنون ناامید کننده بوده است. بیش از ۱۰۰ نفر به عنوان نمایندگان لیست اصلاح‌طلبان انتخاب شدند و آقای خاتمی به آن‌ها مهر تایید زد اما عملکرد آن‌ها در مجلس فاجعه‌بار بوده است. تیر خلاص را در این زمینه، عملکرد حسن روحانی به اصلاح‌طلبان زد. وی ادامه می‌دهد: من به عنوان کسی که نقشی قابل توجه در زمینه کشاندن مردم برای حضور پای صندوق‌های رای و انتخاب حسن روحانی داشتم، اظهار شرمندگی می‌کنم.