اداره برنامه ریزی، نوسازی و تحول اداری استانداری به چه کسی میرسد؟

بعد از تغییراتی در ساختار اداری وزارت کشور که باعث شد《معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی》 جای خود را به《معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی》بدهد و سکاندار این پست دکتر بحرینی باشد زمزمه هایی در خصوص یکی از ادارات این مجموعه که《اداره برنامه ریزی، نوسازی و تحول اداری》 است در صحن عمومی استان […]

بعد از تغییراتی در ساختار اداری وزارت کشور که باعث شد《معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی》 جای خود را به《معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی》بدهد و سکاندار این پست دکتر بحرینی باشد زمزمه هایی در خصوص یکی از ادارات این مجموعه که《اداره برنامه ریزی، نوسازی و تحول اداری》 است در صحن عمومی استان شنیده شود که مدیریت این اداره به چه کسی میخواهد واگذار شود؛ این اداره که مغز تفکر استانداری حتی استان محسوب میشود وظیفه بسیار سنگینی بر عهده دارد که ورود هر فرد غیر کارشناس و غیر متخصص باعث هدر رفت سرمایه، منابع انسانی، آموزش و پژوهش میشود اگر به وظایف این اداره در ذیل بپردازیم متوجه موضوع خواهیم شد؛

۱-هماهنگی وانجام کلیه امور مرتبط با دبیرخانه شورای اداری استان.

۲-هماهنگی وانجام کلیه امور مرتبط با دبیرخانه کارگروه توسعه مدیریت استانداری.

۳-بررسی وتجزیه و تحلیل اعتبارات پیشنهادی استانداری اعم از اعتبارات هزینه ای و تملک دارایی های سرمایه ای با توجه به طرح ها و برنامه های مربوط به دبیرخانه شورای برنامه ریزی و توسعه استان .

۴-برنامه ریزی درخصوص پیاده سازی فرآیند تخصیص منابع ، طبقه بندی هزینه ها و استفاده بهینه از منابع مالی تخصیص یافته (تهیه وتنظیم بودجه سالانه استانداری و واحدهای سازمانی تابعه)

۵-تهیه ، سنجش و تنظیم گزارش های لازم از نحوه اجراء و میزان پیشرفت طرح ها و برنامه های استانداری .

۶-تنظیم موافقتنامه بودجه استانداری و واحدهای تابعه در قالب برنامه ها پس از وصول ابلاغ اعتبار مصوب و پیگیری در تحصیل تخصیص ها .

۷-نظارت بر بودجه عملیاتی و ارزشیابی عملکرد بودجه استانداری و واحدهای تابعه.

۸-هماهنگی وانجام کلیه امور مرتبط با دبیرخانه کمیته بررسی نظام پیشنهادات استانداری و واحدهای تابعه .

۹-انجام کلیه امور مرتبط با تشکیلات استانداری و واحدهای سازمانی تابعه با هماهنگی واحد تخصصی ذیربط وزارت کشور .

۱۰-پیگیری و نظارت بر اجرای نقشه راه اصلاح نظام اداری اعم از برنامه ها ، دستورالعمل ها و بخشنامه ها و مصوبات شورای عالی اداری در استانداری ، فرمانداری ها و بخشداری های تابعه.

۱۱-نظارت عالیه بر تحقق برنامه اصلاح نظام اداری در استان .

۱۲-انجام برنامه ریزی های لازم جهت مستندسازی و اصلاح بهبود فرآیندهای انجام کار در استانداری و واحدهای تابعه.

۱۳-نیاز سنجی و برنامه ریزی های لازم در جهت توانمند سازی ، بهبود عملکرد و افزایش بهره وری کارکنان استانداری و واحدهای تابعه و برگزاری دوره های آموزشی مرتبط با هدف دستیابی به تعالی سازمانی .

۱۴-مطالعه و بررسی مستمر سازمان و وظایف دستگاه ، مستندسازی فرآیندهای انجام کار به منظور تقسیم وظایف واحدها و تدوین راهکارهای پیشنهادی برای اصلاح و بهبود روش های انجام کار در سطح استانداری .

۱۵-تهیه و تنظیم دستورالعمل های روش انجام کار در بخشهای مختلف عمومی و تخصصی استانداری و واحدهای تابعه به منظور بهبود روشها و تسریع در انجام امور با همکاری واحدهای ذیربط.

۱۶-نیازسنجی آموزشی و تدوین برنامه های آموزشی مربوط به به استانداری و واحدهای سازمانی تابعه بر اساس سیاست ها ، خط مشی ها و برنامه های مصوب مراجع ذیربط .

۱۷-تهیه ، تنظیم و اجرای برنامه های آموزشی سالانه و آموزش های کوتاه مدت برای مدیران و کارکنان استانداری و واحدهای سازمانی تابعه.

۱۸-نظارت بر حسن اجرا و ارزشیابی عملکرد دوره های آموزشی استانداری و واحدهای تابعه.

۱۹-انجام امور مربوط به صدور گواهینامه دوره های آموزشی کوتاه مدت مصوب مراجع ذیصلاح مربوط به استانداری و واحدهای تابعه و وابسته در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه

مسئولیت های بالا از اهم برنامه های اداره برنامه ریزی،نوسازی و تحول اداری است که دکتر بحرینی برای افزایش کیفیت جایگاه این اداره باید برای آن یک فرد صاحب تحصیلات آکادمیک، آشنا به امور اقتصادی، مسلط به حوزه پژوهش و فن آوری ، اشراف داشتن به بودجه های مصوب،آشنا به تحقیقات اداری و آموزشی را در نظر بگیرد. اینکه یک فرد بی تجربه بدون رزومه، با سفارش و لابیگری از کانال های مختلف بخواهد بر این اداره استراتژیک و حساس قالب شود باعث میگردد سیستم دچار نقص شود و با عدم بازدهی و مختل شدن اداره مواجه خواهد شد. دکتر بحرینی باید بداند که این اداره با سایر ادارات متفاوت است و نباید احیانا بر مبنای توصیه ها و سفارشات بیرونی، یک فردی را منصوب کند که با علم مدیریت هیچ گونه آشنایی ندارد و این اداره را محل آزمون خطای خود در نظر بگیرد چون هر خطایی از طرف مدیران بی تجربه در این اداره باعث خواهد شد ضربات سختی به سیستم تحمیل شود که متاسفانه اغلب شاهد بودیم در حوزه های این چنین تخصصی افراد نااهل و ناکارآمد و بدون ذره ای تخصص کارنامه بد و خسارات فراوان بر وجه مجموعه وارد کردند.