رئیس اتاق بازرگانی اهواز : بندر شادگان را برای رونق اشتغال و مبادلات تجاری احیا کنید

اشاره : در اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۹ در مراسمی با حضور وزیر راه و ترابری،استاندار وقت ،جمعی از نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی،مسئولین استانی و شهرستانی گلنگ آغاز عملیات اجرایی این بندر مهم به زمین زده شد.بندر تجاری شادگان که با اعتباری بالغ بر ۲۰۰میلیارد ریال و در دو فاز با هدف اشتغال […]

اشاره : در اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۹ در مراسمی با حضور وزیر راه و ترابری،استاندار وقت ،جمعی از نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی،مسئولین استانی و شهرستانی گلنگ آغاز عملیات اجرایی این بندر مهم به زمین زده شد.بندر تجاری شادگان که با اعتباری بالغ بر ۲۰۰میلیارد ریال و در دو فاز با هدف اشتغال زایی و کمک به فعالیت های تجاری در منطقه خور بوخضیر به اجرا درآمد و در حال حاضر با گذشت حدود ۷ سال از راه اندازی متاسفانه اهداف کلان پیش بینی شده برای فعالیت های تجاری بندر محقق نشده است و روز به روز بر جمعیت بیکار این شهرستان افزوده و از سوی دیگر شاهد شدت یافتن پدیده مهاجرت در این شهرستان هستیم.در این راستا و در آستانه سفر وزیر کشور به شادگان گفتگویی کوتاه با دکتر شهلا عموری بانوی اول عرصه تجارت خوزستان و رئییس موفق اتاق بازرگانی اهواز انجام داده ایم که تقدیم می گردد:

سوال : سرکار خانم دکتر عموری ضمن تشکر از خدمات ارزنده حضرتعالی و سایر اعضای اتاق بازرگانی ، بعنوان کارشناس حوزه تجارت توضیحی کوتاه درباره اهمیت و ظرفیت بندر شادگان به خوانندگان ارائه بفرمائید.

رئیس اتاق بازرگانی اهواز : بندر شادگان به عنوان هفتمین بندر تجاری استان خوزستان در مساحتی حدود سه هکتار و با هزینه ای افزون بر ۴٠٠ میلیارد ریال از سوی سازمان بنادر و دریانوردی تکمیل و راه اندازی شد. این بندر تجاری مشتمل بر دو پست اسکله از نوع شمع و عرشه بتنی به طول ١٠٣ متر و عرض ١٢ متر و دو پل دسترسی می باشد. بندر شادگان بندر محلی با عمق اسکله حداقل ۵٫۵ متر در شرایط جزر و ظرفیت پذیرش شناورهای زیر ۵٠٠ تن، ظرفیت تخلیه و بارگیری حدود ١٠٠ هزار تن در سال را دارد و رونق کسب و کار و تجارت در شهرستان شادگان از اهم اهداف بهره برداری از آن به شمار می آید.
برخورداری از ۱۰ هزار مترمربع بارانداز ،٣٣٠ متر مربع سایت اداری، هزار و ۲۰۰ مترمربع انبار مسقف ، ٢٣٠ متر مربع ساختمان گمرک و مخابرات، ٧۵ متر مربع ساختمان گارد، ۶٢ مترمربع ساختمان دیزل ژنراتور، ١١۵ متر مربع ساختمان آتش نشانی و اورژانس و ١٧ متر مربع ساختمان توزین به همراه تجهیزات مربوطه و ٣۵ متر مربع ساختمان پمپ ها همچنین مخزن هوایی و زمینی، از ویژگی های فیزیکی و فنی این بندر به شمار می آید.

سئوال : بندر شادگان از چه موقعیت و مزایای تجاری برخوردار است ؟
دکتر شهلا عموری : بندر شادگان در حاشیه خور ابوخضیر که ٢٧ کیلومتر تا دهانه خورموسی فاصله دارد، واقع شده که از طریق یک جاده دسترسی به طول ١۴ کیلومتر به اتوبان بندر امام خمینی (ره) – آبادان متصل می شود.بندر شادگان دارای ۵۵ کیلومتر مرز آبی با خلیج فارس است و این بدین معنی است که بندر شادگان باید در تجارت بین المللی نیز فعال شود اما واقعیت امر این گونه نیست.شهرستان شادگان با دارا بودن تالاب بین المللی،بندر و شهرک صنعتی از بیکاری نگران کننده ای رنج می برد.اگر از دور شهرستان شادگان را مورد کنکاش قرار دهیم می توان یک تعریفی مجلل از این شهرستان ارائه دهیم،چرا که شهرستانی با داشتن تالاب بین المللی و بندر و یک شهرک صنعتی و همچنین شرکت فولاد می توان آن را بهترین نقطه برای اشتغال و زندگی انتخاب کرد.

سئوال : چرا بندر شادگان برخلاف پیش بینی ها نتواسته به جایگاه مورد نظر در برنامه برسد و جنابعالی در این زمینه چه پیشنهادی دارید ؟

هنگامیکه استاندار وقت خوزستان در آبان ماه سال ۹۳ بندر شادگان را افتتاح کرد و از رونق تجاری و اقتصادی آن خطه بواسطه فعالیت های تجاری و مبادلات اقتصادی سخن برزبان راند ، موجی از شادی مردم آن منطقه محروم و فعالان اقتصادی بویژه صادر کنندگان را در بر گرفت و این امید در دل دلسوختگان این عرصه فزونی یافت؛ مبنی بر اینکه این بندر بعنوان یکی از بنادر جدید الاحداث استان خوزستان، به کمک سایر بنادر و دو مرز شلمچه و چذابه همچنین تجارت و اقتصاد استان خواهد شتافت و به رونق کسب و کار و اشتغال و صادرات شتاب بیشتری خواهد بخشید، اما با گذر زمان چشم انداز ترسیم شده برای آن بندر و همه قولها و امیدها به موانع مختلف مربوط به ناهماهنگی بین بخشی دستگاههای دولتی برخورد کرد و بسیاری از انتظارات روی تحقق بخود ندید.

مشکل زیرساختهای مربوط به گمرک و مشکلات ناشی از ترخیص کالا از جمله موانعی است که با مساعدت نماینده محترم مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی و استاندار و ریاست گمرک استان باید مرتفع شود زیرا تحت هیچ منطق اقتصادی و قانونی قابل توجیه نیست که بندری با هزینه بیش از ۴۰۰ میلیارد ریال، بعنوان هفتمین بندر تجاری استان ، با آن شیوه تبلیغاتی افتتاح شود، اما در بحث گمرک که لازمه فعالیت در یک بندر است، مشکل پیدا کند و برغم اصرار مکرر فعالان اقتصادی آن مشکل لاینحل باقی بماند ! .

اگر بخواهیم شعار سال مقام معظم رهبری در سال ۹۶ که مورد توجه ویژه دولت محترم قرار گرفته است را در رابطه با بندر شادگان تطبیق کنیم، نتیجه این خواهد شد که هنوز هم دیر نشده و می توان این بندر را به فعالیت و فایده مندی و حتی شکوفایی بازگرداند و از طریق آن به دو بخش عمده شعار سال یعنی اشتغال و تولید جامه عمل پوشانید.شکوفایی و فعالیت روان یک بندر یعنی رونق کسب و کار، یعنی اشتغال و زمینه سازی برای افزایش تولید است که امیدواریم پس از گذشت این مدت طولانی از زمان افتتاح آن بندر، شاهد رفع همه موانع و مشکلات آن توسط دستگاههای مرتبط و به تبع آن خوشحالی مردم محروم شادگان و فعالان اقتصادی استان باشیم.