طرح تحقیق و تفحص از پروژه های انتقال آب کارون و دز با پیگیری نمایندگان خوزستان در کمیسیون کشاورزی تصویب شد

با دفاع مستند نمایندگان خوزستان طرح تحقیق و تفحص از طرح های انتقال آب سرشاخه های کارون بویژه پروژه بهشت آباد با اکثریت آرا اعضای کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.به گزارش خبرنگار عصرما طرح تحقیق و تفحص از وزارت نیرو ، امروز در نشست کمیسیون کشاورزی رای آورد. در […]

با دفاع مستند نمایندگان خوزستان طرح تحقیق و تفحص از طرح های انتقال آب سرشاخه های کارون بویژه پروژه بهشت آباد با اکثریت آرا اعضای کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.به گزارش خبرنگار عصرما طرح تحقیق و تفحص از وزارت نیرو ، امروز در نشست کمیسیون کشاورزی رای آورد. در این جلسه که تعدادی از نمایندگان خوزستان و چهار محال و بختیاری از جمله آقایان مهندس الباجی ، دکتر ساری نمایندگان مردم اهواز، خادمی ، پاپی ، مختار ، شیخ مجید ناصری ، کعبی و کاظمی نماینده بروجن حضور داشتند از طرح دفاع کردند و معاونین وزیر نیرو هم پاسخ های لازم را ارائه کردند و در نهایت کمیسیون کشاورزی بنفع نمایندگان خوزستان و چهارمحال رای دادند .مهمترین موضوع طرح تحقیق و تفحص طرح معروف به بهشت آباد است که قرار است حجم زیادی آب را از سر شاخه های کارون به سه استان دیگر ببرد و صدمات زیادی منافع منطقه و کشور خواهد زد.

در این نشست پرتنش همراه با بحث های چالشی ، مهندس الباجی خطاب به معاون وزیر نیرو گفت : وزارت نیرو از جان مردم خوزستان چه می خواهد. وزیر با سخنان ضد ونقیض از یک طرف با هدف جلب رضایتمندی نمایندگان خوزستان یک سخن می گوید و در جلسه ای دیگر حق رابه اصفهانی ها میدهد .از سوئی آن نامه محرمانه را (که در شان دولت اعتدال نیست) ابلاغ و سپس در جلسات بعد از اعتراض نمایندگان به رییس جمهور در نشست با کمیته حقیقت یاب وعده های توقف طرح ها را می دهد .

نماینده مردم اهواز افزود : لذا تاکنون از این همه جلسه نتیجه ای حاصل نشد و در نتیجه ، اعمال وزارت نیرو و سایر متولیان باعث سلب اعتماد نمایندگان خوزستان شد و امروز با اجماع کامل خواهان تحقیق وتفحص از طرح بهشت اباد هستیم. همه می دانیم که این طرح فاقد مجوز زیست محیطی است. سوال من اینجاست که چگونه وزارت نیرو برای همه استانها برنامه چند ساله و طولانی مدت دارد ولی برای خوزستان هیج قدمی بر نداشته است . نتیجه این نگرش منفی وزارت نیرو به خوزستان را در هشتم و نهم بهمن ماه مشاهده کردیم.

همچنین در این جلسه نشست آقای دکتر ساری دیگر نماینده اهواز ضمن اعتراض شدید به سخنان میدانی معاون وزیر نیرو از وی پرسید؛ برآورد دقیق شما از میزان خسارت ریالی تحمیل شده بر کل جامعه از رهگذر این پروژه غیر کارشناسی چقدر است ؟.چرا ضرر های وارده به مبدا از محل تخصیص اب اضافه بر میزان مورد نیاز ارزیابی نشده است.

پس از سخنان سایر نمایندگان خوزستان و چهار محال بختیاری حاضر در جلسه ، طرح تحقیق و تفحص از طرح های انتقال آب وزارت نیرو ( بویژه بهشت آباد ) با اکثریت آرای اعضای کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

همچنین علی وقف چی درباره جلسه امروز کمیسیون کشاورزی ،آب و منابع طبیعی مجلس،گفت: وضعیت تحقیق و تحفص در زمینه انتقال آب از سرشاخه های دز و کارون به دیگر استانهای کشور با حضور جمعی از نمایندگان استان خوزستان، چهارمحال بختیاری و اعضای کمیسیون کشاورزی ، آب و منابع طبیعی مجلس بررسی و تجزیه تحلیل شد.نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: پس از انجام تحقیق و تحفص درباره وضعیت انتقال آب از سرشاخه های دز وکارون به استان های دیگر توسط کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس در مدت معین این موضوع برای طرح در صحن علنی مجلس به هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی ارجاع داده خواهد شد.سخنگویی کمیسیون کشاورزی ،آب و منابع طبیعی مجلس،یادآورشد: امینی قائم مقام وزیر نیرو امروز مهمان کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس بود و در زمینه وضعیت انتقال آب از سرشاخه های دز و کارون توضیحاتی را ارائه دادند.