گزارش یکصد و هشتمین نشست علنی شورای اسلامی شهر اهواز ؛ انتخاب روسای کمیسون ها و انتقاد از عزل و نصب ها

یکصد و هشتمین نشست علنی شورای اسلامی شهر اهواز با نطق جمعی از اعضا آغاز و در نهایت با انتخاب اعضا و روسای کمیسیون های تخصصی پایان یافت .در این نشست سید مهدی آلبوشوکه در نطق پیش از دستور خود اظهار کرد: 22 مهرماه روز جهانی استاندارد است و امیدواریم خداوند ما را برای ساختن […]

یکصد و هشتمین نشست علنی شورای اسلامی شهر اهواز با نطق جمعی از اعضا آغاز و در نهایت با انتخاب اعضا و روسای کمیسیون های تخصصی پایان یافت .در این نشست سید مهدی آلبوشوکه در نطق پیش از دستور خود اظهار کرد: 22 مهرماه روز جهانی استاندارد است و امیدواریم خداوند ما را برای ساختن شهری استاندارد یاری کند.وی ادامه داد: گاهی نیاز است نگاهی به گذشته داشته باشیم. یادتان هست که برای انتخاب شهردار چه دیدگاه ها و آرزوهایی داشتیم. با گذشته دو سال گویا این ایده ها عتیقه های خاکی هستند. آقای شهردار! چگونه می توان شخصی را از یک منطقه تخصصی به یک منطقه تخصصی دیگر کوچاند؟ ما هر از چند گاهی می شنویم که به فردی برای سازمانی حکم داده اید و هر که این موضوع را می شنوند انگشت اشاره خود را به سمت شورای شهر می کشاند. درست است که قانون گفته است که انتخاب مدیران بر عهده شهردار است ولی قانون نگفته است که شهردار به رای اعضای شورای شهر توجه نکند.

119825

این عضو شورای شهر اهواز افزود: آنچه قربانی می شود حقوق کارمندان و کارگران شهرداری و در بعد بزرگتر حقوق تمام شهروندان است. در دو روز اخیر خبرهایی از کاهش حقوق پرسنل شهرداری به گوش رسید آن هم در دوره ای که مردم از دولت خود حمایت می کنند و فاجعه در جایی است که شهرداری از حقوق پرسنل چشم پوشی می کند.وی بیان کرد: آقای شهردار به مدیریت شما در خصوص هزینه ها آفرین می گویم. شورای شهر اهواز تلاش شما را در این زمینه تحسین می کند ولی به شرط و شروطی؛ توجه به منابع انسانی، شایستگی و ساختاری در خدمت مردم نه خدمت به گروهی خاص، خواسته اولیه ما بوده است.

در ادامه این جلسه، ناصری عضو هیات رییسه شورا نیز در نطق پیش از دستور خود اظهار کرد: انگیزه کار از کارکنان شهرداری گرفته شده است و اگر نموداری رسم کنیم سیر نزولی انگیزه به کار را می بینیم. باید بررسی کنیم که علت چیست و چرا کارکنان روحیه کاری شان پایین آمده است زیرا این موضوع روی خلاقیت و ابتکار تاثیر می گذارد.وی بیان کرد: یکی از علت های این موضوع عدم ثبات شغلی است. برخی افراد در کمتر از یکسال از کار خود جابجا می شوند و در این شرایط چه انتظاری می توان از این افراد داشت؟ به هر حال عدم ثبات شغلی در پیشرفت و روند کار تاثیر می گذارد. البته این حق شهردار است که عزل و نصب ها را انجام دهد ولی عزل و نصب باید حرکت به جلو باشد نه سکون.

ناصری ادامه داد: دیگر علت هم عدم چیدمان صحیح نیروها است. ما از شهردار و شورای شهر انتظار داریم که انگیزه و روحیه و ثبات شغلی و چیدمان صحیح را مورد بررسی قرار دهند.عضو هیات رییسه شورا در خصوص مدیریت هزینه در شهرداری نیز گفت: هزینه ها باید مدیریت شود. تخصیص اضافه کاریها باید عادلانه باشد و افرادی که وقت می گذارند باید حق شان به خوبی داده شود و افرادی که کم کارند باید از اضافه کاری شان کم شود.

ابتسام الباجی، دیگر عضو شورا نیز در نطق پیش از دستور خود خاطرنشان کرد: در ماه نخست از سال سوم این شورا هستیم و واقعیت امر این است که کارهای نکرده و برنامه های اجرا نشده بسی بیشتر از فعالیت های انجام شده است.وی بیان کرد: یکی از مهمترین وظایف شوراهای اسلامی شهرها، نظارت بر اموال عمومی مردم است؛ اموال و دارایی هایی که صرفا در جهت خدمت به مردم در اختیار سازمانی به نام شهردرای قرار می گیرد تا با این توان، دشواری های زیست شهری را کمتر کند اما نبود نظارت کافی در این راستا از سوی شورای شهر وجود دارد. ما در شهری زندگی می کنیم که به اندازه کافی مشکلات زیست محیطی در آن وجود دارد و نباید آن را افزایش داد. این مشکلات بخشی از زندگی شهروندان را مختل کرده است و به عنوان نمونه، شهروندان از سوزاندن زباله ها گلایه دارند.

این عضو شورای شهر اهواز ادامه داد: تصمیم گیری در حوزه های جامعه امری دشوار است و بدون در نظر گرفتن برنامه نمی توان برنامه ای را عملیاتی کرد. مگر می شود پیمانکاری صرف قرارداد اجاره، گروهی را اخراج و گروه دیگری را جایگزین کند. این امر از عدالت شهری به دور است و آنچه گفتم اندکی از هزاران مشکل است.وی تصریح کرد: معاونان شهردار باید باری از دوش شهردار بردارند نه اینکه به بار دیگری تبدیل شوند. از شهردار می خواهم در راستای بهبود کیفیت خدمات به معاونان و مدیران شهرداری تذکر دهد.

ناجی سواری، نایب رییس شورای شهر اهواز نیز در این جلسه عنوان کرد: رسالت اصلی شورا، نظارت بر امور شهرداری و برنامه ریزی جهت رسیدن به اهدف و خدمات رسانی به شهرداران است و این امر محقق نمی شود جز با انتخاب افراد سالم و کاردان. یکی دیگر از وظایف شورا تایید و تقویت افراد در بدنه شهرداری است.وی ادامه داد: من در اینجا سوالی دارم و آن این است که تاکنون اعضا از خود پرسیده اند که چرا در این مقطع زمانی، شهرداری اهواز به بی پولی یا کم پولی برخورد کرده است؟ این نشان از عدم درایت است؛ مدیران شهرداری مانند مهره های شطرنج از پستی به پست دیگر می روند و شرایط شهرداری به جایی رسیده است که حقوق کارمندان خود را به جای ترقی، کاهش می دهد.

کاظم سواری نیز در این جلسه در خصوص فعالیت کمیسیون فرهنگی شورا عنوان کرد: متاسفانه شاهد لایحه کردن مصوبات کمیسیون به شکل گزینشی، سلیقه ای و ارتباطی هستیم. در کمیسیون فرهنگی طبق لیستی که در اختیار داریم، 175 مصوبه از سالهای 92 و 93 موجود است. من از شهردار و معاون وی این سوال را دارم که دلیل اینکه پس از دو سال این مصوبات وارد صحن نشده است، چیست؟

هوشنگ شیرمردی، دیگر عضو شورا نیز در این جلسه گفت: وظیفه اصلی شورای شهر نظارت است و متاسفانه آنچه من مشاهده می کنم این است که در شورای شهر این موضوع حالت زینت المجالسی دارد؛ بارها تذکر داده ایم و برخی اوقات هم تند شده ایم ولی موثر واقع نشده است و شهرداری نمیخواهد شورا را در امور وارد بازی کند.وی ادامه داد: شورای شهر می تواند در بحث های زیست محیطی کمک حال دستگاه ها باشد، البته اگر در جایگاه قانونی خود قرار گیرد. من درخواست دارم برخی ها جایگاه شورا را زیر سوال نبرند.

در ادامه این جلسه؛ علی دلفی یکی از شهروندان ساکن منطقه زیتون کارمندی با اشاره به مدعی شدن مالکانی در خصوص سند داشتن برای از بین بردن فضای سبز میدان فرودگاه عنوان کرد: مردم به شورای شهر رای دادند که اعضا از آنها دفاع و محیط زندگی سالمی را برای آنها فراهم کنند. من سه سال است که در خصوص این وضعیت به شما اطلاع داده ام ولی متاسفانه ترتیب اثر داده نشده است.

احمد باورساد، عضو شورای شهر در خصوص این موضوع عنوان کرد: بر اساس اسنادی که وجود دارد مالک فقط می تواند 450 متر ملک را حصار کند و برای 480 متر دیگر نمی تواند دخل و تصرفی داشته باشد.

پس از آن جلسه وارد دستور کار شد. انتخاب کمیسیون های برنامه و بودجه، حقوقی و املاک، ورزش و جوانان، خدمات شهری، فرهنگی و اجتماعی، عمران شهرسازی و معماری، حمل و نقل و ترافیک و امور اقتصادی سرمایه گذاری و مشارکت ها در دستور کار این جلسه بود که با انجام رای گیری، اعضای هر کمیسیون انتخاب و معرفی شدند.

در کمیسیون برنامه و بودجه؛ علاسوند، سواری پور، سواری، سبزعلی و حیدری، در کمیسیون حقوقی و املاک؛ سعادت نیا، سبزعلی، شیرمردی، حیدری و سواری پور و در کمیسیون ورزش و جوانان؛ آلبوشوکه، رضوی، ممبینی، ناصری و ابریشم کار به عضویت انتخاب شدند.

در کمیسیون خدمات شهری؛ زمان پور، باورساد، خورشیدی، الباجی و سعادت نیا، در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی؛ صالح پور، زمان پور، سواری، رضوی و ابریشم کار و در کمیسیون عمران و شهرسازی و معماری؛ سلحشور، باورساد، علاسوند، زنگنه، مظفری و سواری به عضویت درآمدند.

برای کمیسیون امور اقتصادی؛ سرمایه گذاری و مشارکت ها نیز صالح پور، خورشیدی، مظفری، آلبوشوکه و شیرمردی و در کمیسیون حمل و نقل و ترافیک؛ زنگنه، سواری، سلحشور، زمان پور و خورشیدی به عنوان اعضای این کمیسون ها انتخاب شدند.

سپس نرخنامه پیشنهادی سرویس مدارس با افزایش 25 درصدی نسبت به سال گذشته خارج از دستور کار جلسه وارد دستور کار شد.سید کوروش حسینی زاده، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اهواز در این خصوص عنوان کرد: بر اساس سنوات، هر ساله در تمام شهرهای بزرگ و کلان شهرها جهت بازگشایی مدارس بر اساس جدول تعرفه، نرخ خطی بررسی و جهت تایید به شورای شهر ارسال می شود.وی ادامه داد: امسال بنزین تک نرخی شد و بر اساس جدولی که داشتیم افزایش 25 درصدی را در نظر گرفتیم که منتظر هستیم نرخ مصوب شود.

کاظم سواری، عضو شورا در این خصوص گفت: هزینه سرویس مدارس از جیب خانواده ها تامین می شود و خانواده ها برای اینکه با امنیت کامل فرزندان خود را به مدارس بفرستند و دوباره به خانه های خود برگردند باید برای فرزندان خود سرویس تهیه کنند. حتی خانواده های ضعیف نیز باید این کار را انجام دهند این در حالی است که در حال حاضر درآمدها بسیار پایین است و خانواده ها در پرداخت هزینه مشکل دارند.وی تصریح کرد: نسبت به سال 92 تاکنون 50 درصد افزایش قیمت داشته ایم و اگر 25 درصد دیگر هم افزایش دهیم، 75 درصد افزایش خواهیم داشت. قیمت باید ساماندهی و مصوب شود و آموزش و پرورش و تاکسیرانی نیز باید نظارت خود را بیشتر کند.

خورشیدی، دیگر عضو شورا نیز در این خصوص عنوان کرد: این نرخ زیاد نیست و تورم بالا رفته است و طرح باید هر چه زودتر مصوب شود. این لایحه در نهایت به کمیسیون حمل و نقل و ترافیک برگشت تا پس از بررسی دوباره در صحن مطرح شود.همچنین قرار بر این شد یک جلسه فوق العاده در خصوص ساختار جدید شهرداری روز چهارشنبه هفته جاری برگزار شود.