میزان غلظت گرد و خاک در اهواز به 22 برابر و در آبادان 66 برابر حد مجاز رسید؛ اما خبری از درمان ،ماسک و شیر رایگان نبود / صدا و سیما در سکوت!

طوفان گرد وخاک دیشب که از لحظات نخست غروب آفتاب سه شنبه شروع شد ،چون سونامی همه شهرهای جنوبی و جنوب شرق خزستان را فراگرفت و زندگی و حرکت عمومی شهروندان را متوقف کرد.نفس ها به شماره افتاد و و ناگهان خیابان ها و معابر از رهگذران و عابر خلوت شد .وقوع این پدیده از […]

طوفان گرد وخاک دیشب که از لحظات نخست غروب آفتاب سه شنبه شروع شد ،چون سونامی همه شهرهای جنوبی و جنوب شرق خزستان را فراگرفت و زندگی و حرکت عمومی شهروندان را متوقف کرد.نفس ها به شماره افتاد و و ناگهان خیابان ها و معابر از رهگذران و عابر خلوت شد .وقوع این پدیده از روزشنبه توسط سازمان هواشناسی پیش بینی و به دستگاههای مربوطه و مردم تذکر داده شد .آنچه مایه تاسف و تعجب بود بی توجهی مدیران عالی استان بویژه دستگاههای امدادی و ستاد مدیریت بحران است که حتی حاضر به تشکیل نشست اضطراری و اطلاع رسانی به شهروندان نشد.

81753214-70152505

در خصوص ادامه و منشاء این پدیده معاون سازمان هواشناسی استان خوزستان گفت: به دلیل بروز پدیده گرد و خاک شعاع دید در اهواز و بستان در زمان حاضر به 500 متر و در شهرستانهای گتوند و شوشتر به 800 متر رسیده است.علیرضا غلامپور چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: میدان دید در سایر شهرستان های خوزستان مناسب است و مشکلی از این نظر وجود ندارد.

وی گفت: پدیده گرد و غبار در استان به صورت متناوب در ساعاتی شدت می گیرد و در ساعاتی غلظت گرد و غبار کاهش می یابد اما این پدیده تا پایان هفته در استان باقی می ماند.معاون اداره کل هواشناسی استان افزود: دیشب در برخی شهرهای شمالی استان از جمله ایذه بارندگی وجود داشت که در حدود 3 دهم میلیمتر باران باریده شد.غلامپور بیان کرد: پیش بینی می شود تا ساعاتی دیگر بارندگی در ایذه آغاز شود. وی گفت: منشا پدیده گرد و غبار که از بعد از ظهر دیروز سه شنبه در خوزستان آغاز شده داخلی و ناشی از وزش باد بوده است.اداره کل حفاظت محیط زیست استان دیشب میزان آلودگی هوای اهواز ناشی از بروز پدیده گرد و خاک را 22 برابر حد مجاز و آبادان و ماهشهر را 66 برابر حد مجاز اعلام کرد.

دیروز برخلاف مصوبات ستاد مقابله با ریزگردها و وعده مسئولان خبری از استقرار پایگاههای امدادی در سطح میادین بزرگ شهرها ، توزیع شیر و ماسک رایگان و همچنین درمان رایگان مراجعان به مراکز درمانی نبود .سکوت و عدم اطلاع رسانی صدا وسیما و ادامه برنامه های “حیات وحش” و فیلم های خارجی در نیمه شب و ساعات صبح بر نارضایتی مردم افزوده بود.

دیشب و در شبکه های اجتماعی تقریبا از ساعت 23 موج گسترده ای از پیام ها در شبکه های اجتماعی رد و بدل گردید اما مسئولان استان علیرغم حضور در شبکه و بررسی آنلاین مطالب اما هیچگونه توضیح و واکنشی از خود حتی در خصوص تکذیب یا تعطیلی ادارات بروز نداده اند.

اینک این پرسش باقی است چرا مسئولان استان بویژه در بخش های امدادی و مدیریت بحران حاضر به اطلاع رسانی و ابراز همدردی با مردم نبوده اند؟ چرا خبری از خطابه های آتشین نمایندگان مجلس نبود؟