پیشنهاد اقامه دعوی علیه برخی کشورها در مورد گردوخاک/انتقاد از کاشت درختان بی‌ثمر

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با تاکید بر اینکه باید سالانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار هکتار به فضای سبز کشور افزوده شود گفت: این کار می‌تواند اشتغال آفرین هم باشد و باید به دنبال کاشت درخت‌های مثمر باشیم.محمدحسن نامی در مراسم گرامیداشت روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی که با شعار «عبور از خشکسالی با مشارکت […]

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با تاکید بر اینکه باید سالانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار هکتار به فضای سبز کشور افزوده شود گفت: این کار می‌تواند اشتغال آفرین هم باشد و باید به دنبال کاشت درخت‌های مثمر باشیم.محمدحسن نامی در مراسم گرامیداشت روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی که با شعار «عبور از خشکسالی با مشارکت همگانی» در سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور برگزار شد با بیان اینکه قبل از جنگ سرد قلمروهای فیزیکی براساس قدرت نظامی و بعد از جنگ سرد، قلمروها بر اساس قدرت اقتصادی شکل گرفتند گفت: اما معتقدم که در دوران پساکرونا این قلمروها بر اساس قدرت حفظ محیط زیست شکل گرفته و هر اقدامی می‌تواند تحت تاثیر محیط زیست قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه شایسته است همه مسئولان بتوانند به محیط زیست توجه کافی داشته باشند، گفت:‌ محیط زیست با مامهربان است، اما ما با آن مهربان نیستیم. بنده پنج سال در کشور کره بودم، آنجا از سن چهار سالگی طی سه سال به بچه‌ها درس زندگی می‌دهند. در کره نه تنها در شهر بلکه حتی در سراسر جنگل‌ها یک تکه پلاستیک پیدا نمی‌کنید. این بسیار مهم است که به بچه ها درس زندگی بدهیم.

احتمال حذف برف از ارتفاعات البرز تا ۱۰ سال آینده

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه اگر نتوانیم سالانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار هکتار به فضای سبز کشور اضافه کنیم آسیب پذیر هستیم گفت: ۲۳ سال قبل، خط دما در تهران زیر پیچ شمیران بود و الان به بالای ارتفاعات ۱۲۰۰ کیلومتری رسیده است. این را یک اخطار شدید می‌دانیم که اگر با این روند پیش برویم تا ۱۰ سال دیگر، هیچ برفی روی ارتفاعات البرز نخواهیم داشت.رییس سازمان مدیریت بحران کشور با تاکید بر اینکه باید سالانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار هکتار به فضای سبز کشور افزوده شود گفت: این کار می‌تواند اشتغال آفرین هم باشد و باید به دنبال کاشت درخت‌های مثمر باشیم.

انتقاد از کاشت درختان بی‌ثمر

نامی تاکید کرد: باید سالانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار هکتار به فضای سبز کشور افزوده شود. این کار می‌تواند اشتغال آفرین هم باشد. باید به دنبال کاشت درخت‌های مثمر باشیم. این درحالی است که حتی درخت توت را عقیم می‌کنیم. از سوی دیگر، درخت‌های کاج را چرا توسعه می‌دهیم وقتی زمین را گرم می‌کند؟ درختی با عنوان کنوکارپوس در جنوب کاشته می‌شود و رشد می‌کند که یک گنجشک روی آن نمی‌نشیند و تمام فاضلاب شهر اهواز را گرفته است. باید به نوع درختی که کاشته می‌شود توجه شود. درخت مو، انار، انجیر، زیتون و حتی گیاهان دارویی بکاریم. اگر این امر را توسعه دهیم می‌توانیم یک تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر را صاحب شغل کنیم.

وی با بیان اینکه باید همیشه از مردم به ویژه جوانان و نوجوانان بخواهیم که به محیط‌زیست توجه کنند اظهارکرد: باید تلاش کنیم فرهنگ حفظ محیط زیست را در کودکانمان نهادینه کرده و آن‌ها را در عمل درگیر کنیم. در سال گذشته گفته شد که سه میلیون نهال کاشته ایم اما بعید است، نهال می‌کاریم، اما رها می‌شوند. اگر بخواهیم محیط زیست پایدار باشد باید بسیار تلاش کنیم. جهان ناگزیر به سمت گرم شدن می‌رود. هر روز هرکدام‌مان چقدر مواد شوینده را وارد خاک کرده و خاک را نابود می‌کنیم؟ هر تغییری در خاک ایجاد شود به گرم شدن زمین کمک می‌کند. عملکرد بد انسان‌ها موجب گرم تر شدن زمین شده است.رییس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: باید مراقب کشورهای همجوار هم باشیم. به عنوان مثال هشت کانون ریزگرد در عراق داریم. باید کمک کنیم تا اگر امکان دارد ریزگردها را در مرحله اول با روش‌های موجود حل کنیم. لزوما با دیپلماسی هم درست نمی‌شود و باید برخی ارگان‌ها مانند سپاه که امکانات و تجهیزات لازم را در این زمینه دارند، کار را دست بگیرند.

پیشنهاد اقامه دعوی علیه برخی کشورها در مورد گردوخاک

نامی با اشاره به اینکه همچنین باید علیه برخی کشورها اقامه دعوی کنیم گفت: درست است که ترکیه سد را بسته، اما ما کنوانسیون حقوق رودخانه ها را داریم. کشور بالادستی نمی‌تواند هرطور دلش می‌خواهد آب را ببندد که تاثیرات مخرب زیست محیطی‌اش بیشتر خواهد بود.

خبرهای مرتبط با مراسم گرامیداشت روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی

‌پیش‌بینی رییس سازمان هواشناسی از اقلیم‌های احتمالی آینده

۴ پیشنهاد برای مقابله با بیابان‌زایی

برنامه‌های درسی آموزش و پرورش برای حفظ محیط زیست

وی افزود: به عنوان مثال وقتی ریزگرد حرکت می‌کند و روی جنگل‌های ارتفاعات زاگرس می‌نشیند، ذره‌های ریز نمکی و شیمیایی در آن وجود دارد که روی برگ می‌نشیند و امکان تعریق و تنفس درخت را می‌گیرد. ما باید پیش قراول باشیم. چرا نباید در کشورهای همجوار پیشنهاد دهنده برخی گردهمایی‌ها در قالب کنوانسیون‌های زیست محیطی منطقه ای باشیم؟ البته ما مخالف حرکت با کنوانسیون‌های بین‌المللی نیستیم، اما یادمان باشد آنها تفاهم نامههایی را می‌نویسند تا ملت های جهان را به سمتی ببرند که خودشان می‌خواهند. ما هم باید پیشنهاد دهنده باشیم و حرکت کنیم.