توسعه اقتصادی با تمرکز بر تولید و صادرات

شهلا عموری : یکی از اهداف بلندمدت نظام و کشور، تحقق مفهوم توسعه همه‌جانبه است که به‌رغم برخی موفقیت‌ها همچنان این مفهوم به دلیل چالش‌های مختلف داخلی و خارجی به شکل شایسته محقق نشدهاست. از میان برداشتن فقر یا محدود کردن آن و افزایش رفاه و ثروت عمومی مردم همچنین ایجاد شرایط اشتغال برای متقاضیان […]

شهلا عموری : یکی از اهداف بلندمدت نظام و کشور، تحقق مفهوم توسعه همه‌جانبه است که به‌رغم برخی موفقیت‌ها همچنان این مفهوم به دلیل چالش‌های مختلف داخلی و خارجی به شکل شایسته محقق نشدهاست.

از میان برداشتن فقر یا محدود کردن آن و افزایش رفاه و ثروت عمومی مردم همچنین ایجاد شرایط اشتغال برای متقاضیان کار، از جمله مهم‌ ترین نتایج حاصل از تحقق مفهوم توسعه یافتگی اجتماعی – اقتصادی است.

کشورهای مختلف در رقابتی بی‌سابقه در صدد ارتقای مستمر شاخص‌های اقتصادی – اجتماعی و رفاهی خود هستند. آنها به ایننتیجه قطعی نیز دست یافته‌اند که استقلال ملی و نفوذناپذیری کشورها به‌نوعی به درجه توسعه‌یافتگی به‌ویژه در زمینه توان و استقلال اقتصادی هر کشور بستگی دارد.

بررسی اجمالی توسعه‌ یافتگی بسیاری از کشورها نشان می‌دهد که راه مطمئن برای رسیدن ایران به توسعه اقتصادی و سپس دستیافتن به عدالت اجتماعی، تمرکز بر تولید و حمایت همه‌جانبه از آن با هدف توسعه کمی و کیفی صادرات است.

بخش خصوصی امیدوار است دولت سیزدهم با درس گرفتن از خطاهای دولت‌های قبلی به توسعه صادرات به‌عنوان یکی از مناسب‌ترینراه‌های گذر از مشکلات اقتصادی کشور نگاه کند و بخش مهمی از تلاش خود را صرف تحقق برنامه‌های اعلامی در زمینه تولید وکسب‌وکار کند.

البته تسهیل شرایط بخش تولید و صادرات مستلزم تغییرات اساسی در شاکله کلی مقررات و ترسیم یک نقشه راه شفاف و وجود عزم راسخ در سیاست‌ گذاران و حمایت موثر از فعالان این دو حوزه است که امیدواریم جریان امور از سوی دولت به چنین سمت و سو متمایل شود.

اصلاح ساختار تولید و نظام‌مند کردن آن با هدف توسعه اساسی صادرات از جمله عناصر مهمی است که باید مورد توجه برنامه‌ریزان و تصمیم‌ گیران قرار بگیرد. در همین راستا مشی نظام تولیدی ما باید توجه خاصی به تولید کالا‌های رقابت‌ پذیر و حمایت نهادینه و مستمراز این قبیل تولیدکنندگان داشته باشد.

ضمن گرامی‌داشت این روز بزرگ تاکید می‌کنم که در دل بخش خصوصی کشور صاحب‌ نظران و ایده‌ پردازان متعددی هستند که می‌توانند مشاوران خوبی در زمینه ارائه طرح‌های مرتبط با توسعه صادرات و تولید برای دولت موثر باشند. بدون شک با همکاری وهم‌اندیشی و اعتماد متقابل دولت و بخش خصوصی (نسبت به یکدیگر)، تحقق بسیاری از اهداف عالی اقتصادی دور از انتظار نخواهد بود.