حسینی نژاد : مصرف گاز خوزستان ۲ برابر تولید آن است

مدیرعامل شرکت گاز خوزستان با اشاره به اینکه مصرف گاز خوزستان ۲ برابر تولیدات آن است گفت: دوره وفور فرآورده گاز استان گذشته است و امروز خوزستان وارد کننده گاز است.مصرف گاز خوزستان ۲ برابر تولید آن است.سید ناصر حسینی نژاد سه شنبه در نشست خبری افزود: اگر صنایع در نوع مصرف خود تجدیدنظر نکنند […]

مدیرعامل شرکت گاز خوزستان با اشاره به اینکه مصرف گاز خوزستان ۲ برابر تولیدات آن است گفت: دوره وفور فرآورده گاز استان گذشته است و امروز خوزستان وارد کننده گاز است.مصرف گاز خوزستان ۲ برابر تولید آن است.سید ناصر حسینی نژاد سه شنبه در نشست خبری افزود: اگر صنایع در نوع مصرف خود تجدیدنظر نکنند در سال های آینده دچار مشکلات جدی می شویم . بخشی از گاز مورد نیاز استان از طریق مجتمع گاز پارس جنوبی وارد می شود. وی درخصوص خدمات رسانی شرکت گاز خوزستان به مشترکین گفت: بیش از ۹۵ درصد جمعیت شهری تحت پوشش خدمات گاز هستند. قلعه خواجه و آبژدان از توابع اندیکا دو شهری است که هنوز شبکه گاز در آنها احداث نشده است و در قالب سه پروژه گازرسانی می شوند.مدیرعامل شرکت گاز خوزستان با اشاره به گازرسانی به ۲ شهر سالند و فتح المبین در سال جاری افزود: از ابتدای سال ۹۶ تاکنون هر ۴۵ ساعت یک روستا در استان خوزستان گاز رسانی شده است.

**۹۵درصد گاز مصرفی در بخش صنایع

حسینی نژاد با تاکید بر اینکه در سال جاری ۱۹۸ روستای استان گاز رسانی شده اند یادآور شد: بیش از ۹۵ درصد گاز مصرفی استان خوزستان در بخش صنایع مصرف می شود همچنین ۹۸ درصد سوخت صنایع گاز است و تنها ۲ درصد به فرآورده های دیگر اختصاص دارد.وی با بیان اینکه در سال های اخیر به دلیل توسعه صنایع مصرف گاز استان نیز بیشتر شده، ادامه داد: متوسط مصرف گاز در سال جاری ۵۴ میلیون مترمکعب در روز است. در ایام تابستان میزان مصرف گاز به ۶۴ میلیون مترمکعب در روز رسید که نشان دهنده فعالیت بالای صنایع استان بوده است.حسینی نژاد مطرح کرد: تا پایان سال آینده بیشتر نقاط استان خوزستان گازرسانی خواهد شد از همین رو درحال حاضر اولویت ما کیفیت بخشی به خدمات به ویژه بحث پایداری گاز در شبکه است.وی با تصریح به اینکه شرکت گاز وارد نیم قرن دوم فعالیت های خود شده است تاکید کرد: در تلاش برای گسترش فعالیت های صنعت گاز در حوزه استانی، ملی و در نهایت جهانی هستیم.مدیرعامل شرکت گاز خوزستان به بالا بودن مصرف گاز در استان اشاره ای کرد و یادآور شد: اگر مصرف سوخت با همین رویه ادامه یابد قطعا در تامین سوخت دچار مشکل می شویم.

** امتناع برخی صنایع از پرداخت بدهی

وی به بدهی صنایع استان به شرکت گاز نیز اشاره کرد و گفت: استان خوزستان جزء سه استان برتر در فروش گاز است و بخش عمده ای از مصرف کنندگان این استان را صنایع تشکیل می دهند اما در سال های گذشته شاهد عدم پرداخت بدهی این صنایع به شرکت گاز بوده ایم.مدیرعامل شرکت گاز استان افزود: این صنایع باوجود برخی حمایت های درون استانی و با ادعای مشکلات کارگری از پرداخت بدهی های خود به شرکت گاز امتناع می کنند درحالی که اسناد و مدارک موجود نشان دهنده سودآوری آنها است.وی با یادآوری این مطلب که این مبالغ جزء اموال بیت المال است و باید به خزانه دولت واریز شود افزود: بخشی از این نقدینگی برای نگه داری تاسیسات موجود و توسعه زیرساخت های جدید به شرکت گاز باز می گردد.

حسینی نژاد در پاسخ به این مطلب که چرا هنوز برخی نقاط کوی مهدیس اهواز گازرسانی نشده اند توضیح داد: کوی مهدیس اهواز از تعاونی های بسیاری تبدیل شده که هرکدام درحال ساخت و ساز در این منطقه هستند. برای رعایت ایمنی ابتدا باید خطوط فاضلاب احداث شود و پس از آن لوله های گاز کارگذاری شوند.وی افزود: تجربه سال های گذشته نشان داده که نصب لوله های گاز پیش از شبکه فاضلاب لطمات و حوادث جبران ناپذیری را به وجود آورده است. درحال حاضر با سه پیمانکار برای گازرسانی به نقاط باقی مانده کوی مهدیس رایزنی شده است.استان خوزستان از سال ۱۳۴۴ با احداث پالایشگاه بیدبلند و اجرای خط سراسری، صنعت گاز را تجربه کرد. تا پیش از ساخت این پالایشگاه تمام گازهای همراه نفت به شعله تبدیل می شد.

تا پیش از انقلاب اسلامی تعداد کمی از شهرهای خوزستان تحت پوشش شبکه گاز قرار داشت اما پس از انقلاب توسعه خطوط انتقال گاز به مشتریان سرعت بیشتری گرفت. در دوران جنگ تحمیلی نیز تامین گاز مورد نیاز صنایع و مشترکین به یکی از دغدغه های اصلی شرکت گاز خوزستان تبدیل شد.وی با تاکید بر اینکه خوزستان دارای ویژگی هایی است که آن را از سایر استان ها متمایز می کند گفت: دسترسی به آب های آزاد از طریق خلیج فارس، هم مرز بودن با کشورهای دیگر و تولید گسترده نفت بخشی از این ویژگی ها است.وی با اشاره به اینکه ظرفیت های خوزستان راهبردهای بسیاری در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی فراهم کرده است افزود: تامین گاز جهت توسعه زیر ساخت های صنایع فولاد، پتروشیمی و فروش گاز تصفیه شده به کشورهای خارجی همگی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی هستند