فرماندار حویزه : طرف عراقی پایبندی لازم به احیای هورالعظیم ندارد

«ناظم ثبوتی» فرماندار حویزه در حاشیه بازدید اعضاى کمیته حفاظت از تالابهاى بین النهرین از هور العظیم به منظور امکان سنجی ثبت این تالاب در کنوانسیون رامسر گفت: برای ثبت تالاب در کنوانسیون رامسر شاخص‌هایی همچون تامین آب و حقآبه، تاثیر آن بر محیط زیست پیرامون و نقش آن در اقلیم، گونه‌های آبی و زیستی […]

«ناظم ثبوتی» فرماندار حویزه در حاشیه بازدید اعضاى کمیته حفاظت از تالابهاى بین النهرین از هور العظیم به منظور امکان سنجی ثبت این تالاب در کنوانسیون رامسر گفت: برای ثبت تالاب در کنوانسیون رامسر شاخص‌هایی همچون تامین آب و حقآبه، تاثیر آن بر محیط زیست پیرامون و نقش آن در اقلیم، گونه‌های آبی و زیستی و وسعت موثر هستند که طرف ایرانی توجه ویژه‌ای به آن‌ها دارد اما برای طرف عراقی اولویت ندارند.

ما علاوه بر وجود مناطق حفاظت شده، ممنوعیت و محدودیت صید و شکار داریم اما در عراق این مسئله دیده نمی‌شود. بنابراین در صورت ثبت هورالعظیم در کنوانسیون رامسر خود این نهاد بین المللی موظف به تامین حقآبه از طریق پیگیری از نهادهای متولی برای حفظ شاخص‌های جهانی است.وی افزود : تالاب مرزی هورالعظیم در جنوب غربی کشور قرار دارد که یک سوم آن در ایران و دو سوم در عراق است. این تالاب که در سال های گذشته از بی آبی رنج می برد به عنوان یکی از کانون های اصلی گرد و غبار معرفی شده است.