توسعه خشکه کاری شلتوک در منطقه عجیرب از توابع بخش چغامیش دزفول

با توجه به محدودیت منابع آب، معرفی شیوه های از کشت و آبیاری که میزان آب مصرفی را کاهش دهد بسیار ارزشمند و کشت مستقیم برنج به روش خشکه کاری به روش مکانیزه یکی از این روش هاست. استان خوزستان دارای مقام چهارم در سطح کشور در تولید برنج است و روش خشکه کاری به […]

با توجه به محدودیت منابع آب، معرفی شیوه های از کشت و آبیاری که میزان آب مصرفی را کاهش دهد بسیار ارزشمند و کشت مستقیم برنج به روش خشکه کاری به روش مکانیزه یکی از این روش هاست. استان خوزستان دارای مقام چهارم در سطح کشور در تولید برنج است و روش خشکه کاری به عنوان یکی از شیوه های جایگزین کشت معمولی برنج در استان خوزستان قرار گرفته است. کشت برنج به روش خشکه کاری یکی از راه های غلبه بر کم آبی است که بر اثر خشکسالی سال های اخیر روی داده است.مزایای استفاده از روش خشکه کاری برنج:

 

۱-کاهش مصرف انرژی (کاهش هزینه ها)
۲-کاهش مصرف آب تا ۴۰ درصد نسبت به کشت سنتی
۳-یکنواختی در سبز شدن و رسیدن همزمان محصول و سادگی برداشت مکانیزه
۴-صرفه جویی در زمان
۵-استفاده بهتر از نهاده های و کود های مصرفی
۶-در کشت مستقیم مکانیزه به روش خشکه کاری کاهش میزان بذر مصرفی تا ۴۰ درصد

میزان آب مصرفی در کشت سنتی برنج بیش از ۳۷ هزار متر مکعب در هکتار مورد نیاز هست ولی در روش خشکه کاری به ۱۰ تا ۱۵ هزار مترمکعب نیاز هست . به این میزان کاهش آب مصرفی گویای کاهش بیش از ۵۰ درصدی میباشد و همچنین این آب مصرفی در روش خشکه کاری به مراتب کمتر از آب مصرفی در نیشکر میباشد. فاصله هر مرحله آبیاری ۵ روز و میزان آب مصرفی در هر راند ۶۰۰ متر مکعب و با احتساب ۲۰ راند آبیاری حدود ۱۲ هزار متر مکعب آب مورد نیاز میباشد.

لذا با توجه به ممنوعیت کشت برنج در سطح استان خوزستان از طرف نهاد های ذیربط که عمده دلیل آنها کمبود آب در استان و مصرف زیاد آب در محصول برنج، خواهشمند است بجای حذف کشت برنج که سابقه ای دیرینه در منطقه و با اعتقادات و سنن اهالی گره خورده است پیشنهاد میگردد روش های نوین بهره وری آب و خاک همچون روش خشکه کاری مکانیزه برنج را ترویج داده که سهم بسزایی در کاهش مصرف آب در کشت برنج را داشته و مصرف آب در برنج را در حد کشت هایی همانند ذرت رسانیده است.

لذا از مسئولین امر و همچنین نهاد های ذیربط همچون جهاد کشاورزی، امور آب و صنف کشاورزان و .. تقاضا میشود موضوع کشت برنج با روش خشکه کاری مکانیزه در سطوح بالاتر را مطرح نموده و تا دیگر موانع و مشکلات برنج کاران منطقه که پیامد آنها ممنوعیت کشت در استان خوزستان است را رفع نماید.
.

روابط عمومی جشنواره برنج چغامیش
آبان ماه ۱۳۹۶ شهرستان دزفول
مشاور و گردآورنده: حسن نژاد کارشناس ارشد کشاورزی

 

تذکر : حدود چند ماه پیش آقای دکتر لفته منصوری با انتشار گزارش های میدانی بویژه از منطقه کشاورزی گبری در اطراف ملاثانی ضمن اشاره به روش مکانیزه کشت برنج بشکل خشکه کاری خواهان توسعه این روش در مناطق مختلف استان خوزستان شد