رئیس اتاق بازرگانی اهواز : حداکثر ارزش واردات از روسیه در سال 94 حدود 173 میلیون دلار بود

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز گفت: تراز تجاری ما با روسیه در 10 سال گذشته منفی بود و متوسط قیمت صادرات به جز در سال های 92 و 93 همواره بیشتر از متوسط قیمت واردات بوده است. به گزارش ایرنا شهلا عموری دوشنبه در نخستین میز تخصصی کشور روسیه در محل سالن […]

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز گفت: تراز تجاری ما با روسیه در 10 سال گذشته منفی بود و متوسط قیمت صادرات به جز در سال های 92 و 93 همواره بیشتر از متوسط قیمت واردات بوده است. به گزارش ایرنا شهلا عموری دوشنبه در نخستین میز تخصصی کشور روسیه در محل سالن جلسات سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان اظهار کرد: برخلاف صادرات کم نوسان ایران به روسیه در سال 91 که اوج صادرات بود حدود 500 میلیون دلار صادرات داشتیم اما در سال 94 آمار صادرات کاهش یافت و به 173 میلیون دلار رسید. وی در خصوص واردات از این کشور در 10 سال گذشته گفت: حداکثر ارزش واردات سالانه در 10 سال گذشته بیش از 1.6 میلیارد دلار در سال 91 ودر سال 94 حدود 173 میلیون دلار بود.

عموری گفت: با توجه به مزیت های استان بعضی از محصولات کشاورزی را میتوان به روسیه صادر کنیم. وی ادامه داد: نزدیکی با روسیه و کانالهای ارتباطی مشترک با این کشور باعث شده که از شمال کشور کالاهای بسیاری ارسال شود ولی مشکلاتی هم وجود دارد که سیستم ارزش گذاری بالای کالاهای ایرانی در گمرک روسیه یکی از این مشکلات است. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی اهواز تصریح کرد: تنوع محصولات در استان خوزستان و تولید صیفی جات و دارا بودن محصولات کشاورزی در فصل زمستان از مزیت های استان خوزستان برای صادرات به کشور روسیه است. وی گفت: وجود زیرساختهای مناسب و دو مرز هوایی در استان تابحال نتوانسته برای استان و برای صادرات به روسیه مثمر ثمر باشد. عموری از دیگر مشکلات موجود در صادرات به کشور روسیه را ضعف در شناسایی بازار و بازاریابی در روسیه و استانداردهای بهداشتی مشترک دانست.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی اهواز، مشکلات مربوط به اخذ روادید، تقاضای مصرف کنندگان روسی به کالاهای اروپایی، عدم اعتماد بین تجار دو کشور و نبود سازوکار مناسب و کنترل کیفیت محصولات کشاورزی و نبود واحد بسته بندی مناسب در استان را از دیگر مشکلات صادرات به کشور روسیه دانست. وی افزود: شرکت حمل و نقل بین المللی در شمال استان هم برای پیگیری ها حمل و نقل ها وجود ندارد و استان ما آمار صحیح از صادرات به کشور روسیه را ندارد چرا که کالا در گمرکات مرزی اظهار می شود و گمرکات ما در شهرستان دزفول استقرار کامل ندارد. عموری با بیان اینکه عمده کشورهای وارد کننده به روسیه شامل هلند، چین، آلمان، ایتالیا و ترکیه هستند، گفت: کشورهای عمده هدف صادرات روسیه نیز شامل چین، آلمان، آمریکا، بلاروس و ایتالیا است. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی اهواز ادامه داد: عمده اقلام صادراتی روسیه به کشورهای دیگر شامل نفت و فراوردهای آن، چوب، مواد شیمیایی و عمده اقلام وارداتی شامل ماشین آلات، وسایل و سازه های پزشکی، آهن، فولاد، محصولات دارویی، میوه، آجیل و مواد شیمیایی است.

وی ادامه داد: عمده اقلام صادراتی کشور ما به روسیه شامل پسته، سیمان، کشمش، میوه، رب گوجه فرنگی و خرما بوده است و اگر تا کنون کشور ما نتوانسته آمار صادراتی بالا در کشور روسیه داشته باشد امیدواریم با کمک هایی که به استان می شود این صادرات افزایش یابد. عموری تصریح کرد: با حذف تعرفه محصولات کشاورزی و غذایی و حذف روادید برای فعالان اقتصادی می توان شاهد توسعه صادرات به کشور روسیه باشیم. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی اهواز گفت: شناسایی ظرفیت ها، فرهنگ و فرصت های موجود در کشور روسیه و برگزاری همایش ها و نمایشگاه هایی بین المللی، شبانه روزی کردن فعالیت گمرک به مرز روسیه و افزایش کیفیت کالاهای صادراتی نیز در توسعه صادرات به این کشور تاثیر گذار است. عموری بیان کرد: در توسعه صادرات به کشور روسیه قسمتی مربوط به بخش خصوصی است که بخش خصوصی با افزایش کیفیت کالا و بسته بندی مناسب می تواند تاثیر خود را داشته باشد.

وی با بیان اینکه بخشی از کار به سازمانهای دولتی برمی گردد، اظهار کرد: اگر یارانه حملی با توجه به بعد مسافتی که بین استان ما و استانهای شمالی کشور وجود دارد، به صادرکنندگان تعلق گیرد، می توان کمک شایانی به بخش صادرات به کشور روسیه کرد. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی اهواز ادامه داد: اگر فرودگاه دزفول نیز فعال شود و درهفته یکی دو پرواز به این کالاها اختصاص داده شود، می تواند به بهبود صادرات به این کشور تاثیر گذار باشد. اتاق بازرگانی اهواز چندین میز کشوری و استانی در زمینه سیمان، شیلات و خرما برگزار کرد و پس از میز تخصصی کشور عمان و عراق، این سومین میز کشوری با موضوع روسیه است.