عامر کعبی : مطالعه احداث سد تنظیمی بر اروند با همکاری دولت عراق در دستور کار قرار گرفت

یکی از نمایندگان آبادان در مجلس شورای اسلامی پیشروی آب شور دریا را یکی از مهمترین دغدغه مردم و مسئولان دو کشور ایران و عراق توصیف کرد و گفت:مطالعه احداث سد تنظیمی در اروندرود با همکاری عراق در دستور کار قرار گرفته است. عامر کعبی روز چهارشنبه در نشست خبری با رسانه های محلی آبادان […]

یکی از نمایندگان آبادان در مجلس شورای اسلامی پیشروی آب شور دریا را یکی از مهمترین دغدغه مردم و مسئولان دو کشور ایران و عراق توصیف کرد و گفت:مطالعه احداث سد تنظیمی در اروندرود با همکاری عراق در دستور کار قرار گرفته است. عامر کعبی روز چهارشنبه در نشست خبری با رسانه های محلی آبادان افزود: متاسفانه آب شور از طریق اروندرود در برخی از مواقع سال تا 120 کیلومتر در آبهای شیرین سرزمینی پیشروی دارد و این عامل باعث شوری آب آشامیدنی و کشاورزی شده است.

untitled

وی اظهار داشت:طرح احداث سد تنظیمی برای جلوگیری از پیشروی آب شور دریا با همکاری منطقه آزاد اروند و استانداری بصره در دستور کار قرار گرفته و طرح مطالعاتی آن با رویکرد عبور شناورهای تجاری و صیادی در حال اجرا است. کعبی افزود:با اجرای این سد تنظیمی علاوه بر احیا زمین های کشاروزی و نخلستان های حاشیه اروندرود به میزان قابل ملاحظه ای کیفیت آب آشامیدنی شهرستان های آبادان و خرمشهر نیز ارتقاء می یابد.

وی از اختصاص 170میلیارد ریال اعتبار برای بازسازی شبکه فرسوده آب شهرهای اروندکنار، چوئبده و دهستان منیوحی خبر داد و بیان داشت:این اعتبار در آینده نزدیک جذب و طرح های اصلاح شبکه در این مناطق به منظور جلوگیری از هدرفت آب اجرا می شود.

** فاز 2 پالایشگاه آبادان به زودی اجرایی می شود

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از اجرای طرح بهینه سازی پالایشگاه آبادان با سرمایه گذاری خارجی با توجه به قدمت ۱۰۰ ساله آن خبر داد و گفت:با اجرای این طرح توسعه ای پنج هزار نیرو با رویکرد بومی به مدت چهار سال جذب بازار کار می شوند و از این رو شاهد رونق اقتصادی، مالی خواهیم بود. وی از پیگیری عملیاتی شدن طرح پالایشگاه دوم خوزستان،توسط نمایندگان خبر داد و ابراز امیدواری کرد به زودی مقدمات اجرایی شدن این طرح آغاز شود.

** رسالت سازمان منطقه آزاد توجه به بخش خصوصی است

کعبی گفت: رسالت سازمان منطقه آزاد اروند به عنوان یک سازمان تجاری و صنعتی حمایت از بخش خصوصی و سرمایه گذاری در منطقه است. وی اظهار داشت:با توجه به محدودیت منابع مالی دولت، استفاده بهینه و گسترده از توان و ظرفیت بخش خصوصی در راستای کارآفرینی و اشتغال مولد در منطقه آزاد اروند ضروری است. نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی وجود منطقه آزاد اروند را یکی از مزیت های توسعه در مناطق آبادان و خرمشهر توصیف کرد و افزود:این منطقه با توجه به برخورداری از زیرساخت های مناسب حمل و نقل، کشاورزی، پرورش آبزی، توریسم می تواند به قطب توسعه پایدار کشور تبدیل گردد. آبادان سه نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد.