پروژه‌های انتقال آب روی ریل سرعت! / تخصیص500 میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی توسط مجلس برای انتقال آب

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان محیط‌زیست کشور با بیان‌ این‌که پروژه‌های انتقال آب فاقد مجوز زیست‌محیطی هستند با اشاره به معضلات محیط‌زیست خوزستان، گفت: اتفاق نامیمونی رخ داده و چندین سال کار انجام نشده است؛ اکنون در حال جبران مافات گذشتگان هستیم و این امر را به جان می‌خریم. سعید متصدی در حاشیه اولین کنفرانس بین‌المللی […]

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان محیط‌زیست کشور با بیان‌ این‌که پروژه‌های انتقال آب فاقد مجوز زیست‌محیطی هستند با اشاره به معضلات محیط‌زیست خوزستان، گفت: اتفاق نامیمونی رخ داده و چندین سال کار انجام نشده است؛ اکنون در حال جبران مافات گذشتگان هستیم و این امر را به جان می‌خریم. سعید متصدی در حاشیه اولین کنفرانس بین‌المللی گردوغبار که امروز 12 اسفندماه در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، جمع خبرنگاران اظهار کرد: دولت مصمم است که مسأله ریزگردها را حل کند و سازمان حفاظت محیط‌زیست به عنوان اهرم اجرایی و نظارتی نقش بسیاری در این خصوص دارد. وی افزود: زمانی که مالچ پاشی، درخت‌کاری و تثبیت 17 هزار هکتار از اراضی خوزستان توسط وزارت نفت انجام می‌شود، باید بدانیم که اهرم‌های نظارتی و حاکمیتی سازمان حفاظت محیط‌زیست در پشت این فعالیت بوده است. معاون محیط‌زیست انسانی سازمان محیط‌زیست کشور عنوان کرد: فراز گردوغبار خوزستان در سال 89 بود، تمام سازمان‌ها و دستگاه‌ها نیز وجود داشتند اما چرا اتفاقی حاصل نشد؟ از سال 92 به دلیل جدیت سازمان حفاظت محیط‌زیست در کاهش گردوغبار، اتفاقات خوبی رخ داده است؛ باید این موارد را دید و مقایسه کرد.

81868736-70358822

آخرین تصفیه‌خانه نیشکر خوزستان امروز افتتاح می‌شود وی در پاسخ به این‌که به نظر می‌رسد تصمیمات سازمان حفاظت محیط‌زیست در خصوص ریزگردها پس از اعتراض مردم خوزستان اتخاذ شده است، گفت: در سال 92 در بالاترین سطح سازمان حفاظت محیط‌زیست ستاد مقابله با ریزگردها تشکیل شد؛ البته برای ما حرف‌‌های مردم مهم است و اعتقاد داریم مردم نقش اساسی را در تصمیم‌گیری دارند؛ یکی از بخش‌هایی که همواره در تصمیم‌گیری مدنظر قرار می‌گیرد خواسته‌ها و نظر مردم است. نظر مردم به ویژه مردم خوزستان که رنج‌های بسیاری را تحمل کرده‌اند، برای ما شریف است. متصذی ادامه داد: فعالیت‌های کاهش آلودگی هوا نیز در خوزستان دنبال شده است. در هفته گذشته پس از یک سال گفت‌وگو با وزارت نیرو و وزارت نفت موفق شدیم سوخت مازوت نیروگاه رامین اهواز را متوقف کنیم و فراوری روزانه 30 هزار بشکه نفت را متوقف کردیم؛ امروز نیز آخرین تصفیه‌خانه واحدهای نیشکر استان پس از 2 سال افتتاح می‌شود و تلاش ما بر این است که برداشت سبز نیشکر را نیز دنبال کنیم.

در حال جبران مافات گذشتگان هستیم

معاون انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: اتفاق نامیمونی رخ داده و چندین سال کار انجام نشده، اکنون در حال جبران مافات گذشتگان هستیم و این امر را به جان می‌خریم؛ اعتقاد داریم که این کار باید انجام شود. متصدی در خصوص صحبت‌های معاون عمرانی استاندار مبنی بر این‌که در سفر اخیر خانم ابتکار به خوزستان مطرح شده است که دیگر پرداختن به مسأله ریزگردها ضرورت ندارد، گفت: این صحبت‌ها بر این بنا نیست که فعالیتی انجام نشده باشد. معاون استاندار خوزستان به‌عنوان یک مسئول استانی این حق را دارد که خواسته‌های خود را داشته و تلاش کند توجه بیشتری به این موضوع شود و ما نیز قبول داریم و خواسته‌های استان و مردم خوزستان برای ما مقبول است و در این خصوص تلاش می‌کنیم. ====خشک‌کردن تالاب‌ها برای اکتشاف نفت معنی ندارد وی با بیان این‌که باید اطلاعات درست به مردم داد و صادقانه رفتار کنیم، اظهار کرد: دولت گذشته ممکن است مصوبات خوبی داشته باشد، اما اجرایی نشده است. در دولت گذشته خشک‌شدن 180 هزار هکتار هورالعظیم را مشاهده کردیم اما 2 سال پیش برای احیای 13 هزار هکتار از این تالاب دریچه‌ها باز شد؛ ممکن است به دلیل خشکسالی و یا شرایط مختلف اقلیمی آب وارد نشود اما مسیر آب باز است. معاون محیط‌زیست انسانی سازمان محیط‌زیست کشور افزود: با وزارت نفت به توافق رسیدیم که در هیچ تالابی اگر قرار است اکتشاف نفت انجام شود، خشک‌کردن معنی ندارد.

تخصیص 1.5 میلیارد تومان اعتبار برای احیای تالاب‌ها

متصدی اظهار کرد: امسال بودجه‌های محیط‌زیست در حد توان دولت به خوزستان ابلاغ شده است. همچنین تأمین بودجه کنفرانس بین‌المللی ریزگردها و 570 میلیون تومان برای تکمیل شبکه پایش و یک میلیارد و 500 میلیون تومان برای احیای تالاب‌ها ابلاغ اعتبار شده است. این در حالی است که در بدترین شرایط اقتصادی و بودجه‌ای قرار داشتیم. وی در پاسخ به این‌که در گردوخاک اخیر خوزستان بسیاری از دستگاه‌های پایش قطع بوده و محیط‌زیست اطلاعاتی از میزان آلاینده‌های گردوخاک در اختیار نداشت، گفت: شبکه پایش گردوغبار را با اولویت خوزستان تکمیل کردیم، اما یک دستگاه زمانی که کار می‌کند نیازمند تأمین قطعات و نگه‌داری است. در برخی مواقع به دلیل تحریم‌هایی که وجود داشت ممکن است این کار انجام نشود. معاون محیط‌زیست انسانی سازمان محیط‌زیست کشور ادامه داد: 180 ایستگاه پایش آلودگی هوا وجود دارد که هیچ کدام از دستگاه‌های آن ایرانی نیستند. مشکل تعمیر و نگه‌داری بیشتر مربوط به تأمین قطعه است، قطعاتی که استفاده می‌شود کاملأ دقیق هستند، که از این نظر در محدودیت بودیم اما با تمام امکانات تلاش کردیم خوزستان را آن‌گونه که لایق مردم است مدیریت کنیم؛ محدودیت‌ها را نیز باید لحاظ کرد.

هیچ مجوزی برای انتقال آب بین‌حوضه‌ای داده نشده است

متصدی در خصوص انتقال آب از سرشاخه‌های کارون نیز گفت: هیچ مجوزی برای انتقال آب بین‌حوضه‌ای داده نشده است، کسانی که مدعی هستند که انتقال آب بین حوضه‌ای دارای مجوز است، نشان دهند که در کجا مجوز اعطاء شده است. تنها به گلاب 2 مجوز مشروط داده شده و اگر به شروط عمل نکنند مجوز لغو می‌شود. معاون محیط‌زیست انسانی سازمان محیط‌زیست کشور اضافه کرد: پروژه بهشت‌آباد و سبزکوه فاقد مجوز از سازمان محیط‌زیست است، بنده از چهارمحال و بختیاری بازدید محرمانه‌ای برای بررسی توقف پروژه انتقال آب خرسان 3، بهشت‌آباد و سبزکوه داشتم که هر سه متوقف بودند. ====منشأیابی اثر کنوکارپوس و نیشکر در مشکلات تنفسی انجام شده‌است وی در خصوص مشکلات تنفسی مردم خوزستان پس از بارش‌های پاییزی، گفت: برخی از موارد مربوط به بیماری‌‌های تنفسی مستلزم اقدام کوتاه‌مدت بوده که در دوسال گذشته هماهنگی‌های بسیار خوبی در این زمینه برای پذیرش و درمان بیماران با وزارت بهداشت داشتیم. معاون انسانی سازمان حفاظت از محیط‌زیست با بیان این‌که برای منشأیابی اقداماتی انجام شده است، عنوان کرد: بحث‌های مربوط به اثرگذاری نیشکر و گونه‌ گیاهی کنوکارپوس انجام شده است و برای نتیجه‌گیری تیمی کارشناسی تشکیل شده است؛ خانم ابتکار گزارشی را در هیئت دولت ارایه خواهد کرد تا علت این بروز این مشکل مشخص و برای برطرف کردن آن اقدام شود. مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای انجام طرح‌های انتقال آب، می‌گوید که هدف این است که برای امسال و سال‌های آتی تعدادی از این طرح‌ها بهره‌برداری برسد.

پروژه‌های انتقال آب روی ریل سرعت!

 با وجود اظهارات معاون محیط‌زیست انسانی سازمان محیط‌زیست، حمیدرضا جانباز مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به فاینانس داخلی، موضوع ماده 56 در خصوص تعهد طرح‌های فولادی اظهار کرد: بخشی از ورق فولادی مورد نیاز طرح‌های انتقال آب تأمین شد، لذا استنباط من این است که اجرای تعدادی از این پروژه‌ها سرعت خواهد گرفت. وی با بیان این‌که زمان اجرای این پروژه‌ها بیش از یک‌سال است، خاطر نشان کرد: براساس اقدامات صورت گرفته هدف این است که سرعت اجرای این پروژه‌ها را افزایش دهیم. جانباز با اشاره به برخی اقدامات در این زمینه توضیح داد: مانند سال گذشته قرار است شهرهایی که مشکل آبی دارند مشخص شوند تا بتوان در طرح‌های انتقال آب آن‌ها را در اولویت قرار داد.

تخصیص 500 میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای انتقال آب

به گفته وی در برنامه‌های میان‌مدت طرح‌های انتقال آب برای حل این مسأله در نظر گرفته شده‌اند و با اقدامی که در زمینه‌ی استفاده از صندوق توسعه ملی صورت گرفته و 500 میلیون دلار در این حوزه نهایی شده است می‌توان گفت که مشکل آب بخش زیادی از روستاهای کشور برطرف می‌شود. مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ادامه داد: در طرح جامع 17 استان با جمعیت 47 میلیون نفر تأمین آب می‌شود که استان‌های خراسان جنوبی و شمالی در محوریت قرار دارند.