با ورود دادگستری استان خوزستان؛ ۵۴۹ هزارتن نهاده‌های دامی از بندر امام خمینی (ره) ترخیص شد

با ورود دادگستری استان خوزستان؛ ۵۴۹ هزارتن نهاده‌های دامی از بندر امام خمینی (ره) ترخیص شد.رئیس کل دادگستری استان خوزستان گفت: در راستای صیانت از حقوق عامه و بیت المال و حمایت از تولید و مصرف کننده با ورود دستگاه قضایی ۵۴۹ هزار تن از نهاده‌های دامی در سال جاری در بندر امام خمینی (ره) […]

با ورود دادگستری استان خوزستان؛ ۵۴۹ هزارتن نهاده‌های دامی از بندر امام خمینی (ره) ترخیص شد.رئیس کل دادگستری استان خوزستان گفت: در راستای صیانت از حقوق عامه و بیت المال و حمایت از تولید و مصرف کننده با ورود دستگاه قضایی ۵۴۹ هزار تن از نهاده‌های دامی در سال جاری در بندر امام خمینی (ره) ترخیص شد.رسوب کالا‌ها در بنادر و گمرکات به یکی از معضلات کشور در سال‌های اخیر تبدیل شده که به واسطه آن میلیون‌ها تن کالا فساد از چرخه مصرف خارج می‌شود.

یکی از کالا‌های مهم و استراتژیک که در زمره نیاز‌های اولویت‌‎دار زنجیره غذایی قرار دارد و ارز برای واردات آن اختصاص پیدا می‌کند نهاده‌های دامی است که به علت ترخیص به موقع، شرایط نامناسب نگهداری در انبار‌ها دچار فساد شده و از چرخه مصرف خارج می‌شوند.

رئیس عدلیه طی در دو سال اخیر، ضمن انجام بازدید‌هایی از انبار‌های بنادر، گمرکات و اموال تملیکی در نقاط مختلف کشور، دستورات مهمی را به مسئولان ذی‌ربط برای ساماندهی انبار‌های سراسر کشور صادر کرده است.

رئیس قوه قضاییه در جریان بازدید میدانی خود از انبار ذرت‌های فاسدشده بندر امیرآباد استان مازندران در تاریخ ۱۹ خرداد سال جاری، خطاب به مسئولان ذی‌ربط تاکید کرد که هدفش از این قبیل بازدید‌ها بررسی و انسداد فرآیند‌ها و روند‌هایی است که موجبات وارد آمدن ضرر به بیت‌المال را فراهم می‌آورند.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای در همین راستا تصریح کرد: وجود محموله‌های فاسد در انبارها، از جهات مختلف واجد ضرر و زیان است؛ علاوه بر ضرر‌های مادی که به واسطه تخصیص ارز برای واردات آن‌ها به کشور تحمیل می‌شود و یا هزینه‌هایی که بعضاً برای معدوم‌سازی آن‌ها صرف می‌شود، موضوع مهم دیگر آن است که این محموله‌های فاسد گاهاً موجبات سرایت فساد به سایر محموله‌های موجود در انبار را فراهم می‌آورند.

رئیس دستگاه قضا در جریان این بازدید بر ضرورت تعیین تکلیف هر چه سریع‌تر کالا‌های موجود در انبار‌های بنادر و گمرکات امیرآباد تاکید کرد و گفت: نباید به سبب پیچیدگی‌های امور اداری، محصولات و محموله‌های مورد نیاز مردم و کشور در انبار‌های بنادر، گمرکات و اموال تملیکی، فاسد و متروکه شوند.

در همین راستا، کمیته تسریع در تعیین تکلیف کالا‌های مانده در انبار‌های اداره کل بنادر و دریانوردی، گمرکات و اداره کل جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی استان خوزستان و کمیته تسریع و تسهیل در تخلیه و ترخیص کالا‌های اساسی و نهاده‌های دامی در بندر امام خمینی (ره) از ابتدای سال جاری بصورت مستمر ترخیص کالا‌های اساسی را در این استان رصد و پیگیری می‌کنند.

دکتر علی دهقانی با بیان اینکه تامین اقلام ضروری و حمایت از صنایع، از تاکیدات مقام معظم رهبری است که از سوی قوه قضاییه نیز دستورالعمل‌های قضایی برای پیگیری و ورود به مسائل مربوطه تدوین و ابلاغ شده است، گفت: از ابتدای سال جاری تا آبان ماه ۶ کشتی حامل نهاده‌های دامی شامل ۴۳۱ هزار تن ذرت و ۱۱۸ هزار تن کنجاله سویا که دارای مشکلات حقوقی و قضایی بودند، که با ورود دستگاه قضایی استان تخلیه و ترخیص شده است.

رئیس کل دادگستری استان ارزش این نهاده‌ها را بالغ بر ۶ هزارو ۶۶۸ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: حمایت از تسهیل در تامین اقلام مرتبط با معیشت مردم از طریق ساز و کار‌های قانونی یکی از وظایف قوه قضاییه است و دستگاه قضایی استان با نظارت بر روند صادرات و واردات کالا‌های اساسی، با هر گونه تعلل در ترخیص کالا‌های اساسی که موجب آشفتگی بازار تولید و مصرف در کشور شود، در چارچوب قانون برخورد می‌کند.

دکتر دهقانی با بیان اینکه یکی از از دلایل تاخیر در ترخیص کالا‌ها استعلام از چندین سازمان و نهاد است، گفت: برای تسریع در فرایند ترخیص نهاده‌های دامی مقرر شد؛ سازمان دامپزشکی، استاندارد و علوم پزشکی یک آزمایش مرجع انجام دهند که این موضوع نیز باید با دستگاه‌های مربوطه هماهنگ شود.

رئیس کل دادگستری خوزستان گفت: باتوجه به شرایط خاص بندر امام خمینی (ره) و حجم بالای واردات کالا‌های اساسی از طریق این بندر و نیاز به بازدید‌های میدانی مستمر به ویژه در خصوص تعیین تکلیف کالا‌ها، در بازدید تیرماه سال جاری پس از بررسی شرایط نگهداری کالا‌ها، ۲۱۰ هزار تن از نهاده‌های دامی موجود در انبار‌های بندر به مؤسسه‌های دیگر در استان‌هایی که از نظر آب و هوایی شرایط مطلوب‌تر و بهتری داشته اند، به منظور جلوگیری از فساد و خسارت به بیت‌المال منتقل شد.